تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۰۹
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۹۲۷۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

محرمیان: معرفی مدل جدید اعتبارسنجی در آینده نزدیک/ ۹۷ درصد خدمات بانکی غیرحضوری ارائه می‌شود

‌می‌متالز - معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه ایران از نظر ارائه خدمات بانکی به طور غیرحضوری جایگاه خوبی دارد، اعلام کرد که در حال حاضر ۹۷ درصد خدمات بانکی به طور غیرحضوری ارائه می‌شود.

بهگزارش می‌متالز، مهران محرمیان در نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اظهار داشت: قرار است امروز درباره برنامه‌های آتی به عنوان تنظیم‌گر صحبت کنیم. رابطه مستقیمی براساس یافته‌های صندوق بین‌المللی پول بین توسعه یافتگی و دیجیتالی شدن وجود دارد.

وی افزود: دنیا در ابتدای مسیر شکوفایی دیجیتالی قرار دارد و در برخی از کشور‌ها حتی وزارت اقتصاد دیجیتال ایجاد شده که ادامه وزارت ارتباطات آنهاست. در ایران هم در حال حاضر کمیسیون اقتصاد دیجیتال با حضور وزرای مختلف در دولت تشکیل شده که به طور عملی دولتی کوچک در درون هیات وزیران است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: مکینزی خدمات دیجیتالی را به عنوان خدمات توصیف فناوری‌های جدید بر فضای کسب و کار می‌داند و تعریف دیگری دارد که انواع خدمات مالی و ارائه دهندگان را معرفی می‌کند و عملا یک زیست بوم را تشکیل می‌دهد و ارزش درون آن خلق می‌شود.

محرمیان با بیان اینکه آمار‌های مکینزی درباره خدمات دیجیتالی مالی در ایران دقیق نیست و ایران در این تحقیق مشابه سایر کشور‌های دیگر منطقه توصیف شده، اظهار داشت: در مجموع اقتصاد‌های نوظهور، حدود ۱.۶ میلیارد نفر از دسترسی به خدمات مالی محروم هستند؛ ۲۰۰ میلیون بنگاه کوچک و متوسط دسترسی به خدمات اعتباری ندارند که از این محل ۲.۱ تریلیون دلار اعتبار تخصیص نیافته به این بنگاه‌ها به وجود آمده و ۴.۲ تریلیون دلار عدم شکل گیری پس انداز دارند.

این مقام مسوول تاکید کرد که از محل صرفه جویی در هزینه‌ها هم این بنگاه‌ها می‌توانند ۱۱۰ میلیارد دلار صرفه جویی کنند که مجموعه این کشور‌ها از آن محروم هستند.

وی اعلام کرد که در صورت افتتاح حساب و تغییر از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال امکان ۷۰ درصد صرفه جویی و در انتقال وجه ۹۵ درصد صرفه جویی رخ خواهد داد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: اگر فراگیری مالی دیجیتالی تا سال ۲۰۲۵ رخ دهد، حدود ۳.۷ تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی دنیا اضافه می‌کند و ۹۵ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

محرمیان به گزارش اخیر بانک جهانی درباره پوشش خدمات مالی اشاره کرد که به روش تلفنی انجام شده و از طریق گزارش گیری از کشور‌ها نبوده و گفت: براساس این گزارش بیش از ۸۰ درصد از مردم ایران به خدمات بانکی دیجیتالی دسترسی دارند در حالی که این رقم برای کشور‌های عربستان و مصر کمتر از ۸۰ درصد بوده است.

وی در عین حال نقطه ضعف کشور را اعتبارسنجی خواند و افزود: مشکل حوزه خدمات اعتباری نیز منفی بودن نرخ بهره است. اولویت اصلی ما در سال آینده حوزه اعتبارسنجی خرد خواهد بود. مهمترین چالش ما در این رابطه عدم دسترسی به دیتا از مراکز مختلف است.

محرمیان در همین ارتباط تاکید کرد: وقتی در رابطه با اعتبار صحبت می‌کنیم به بحث اعتبارسنجی می‌رسیم که در دنیا تاریخی ۱۵۰ ساله دارد و در کشور از دوازده سال پیش این مسئله آغاز شده است. مهم‌ترین مسئله‌ای که در این حوزه وجود دارد، در دسترس بودن اطلاعات مورد نیاز است و به زودی مدل جدیدی از اعتبارسنجی با در دسترس بودن اطلاعات معرفی می‌شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه بازیگران اصلی یعنی بانک‌ها، نوآوران مالی و تنظیم‌گران باید حول محرو ارزش آفرینی با هم کار کنند، تصریح کرد: اگر برای مردم ارزش آفرینی نکنیم، هیچ کاری نکرده ایم. از خلق ارزش برای مردم است که فعالان بهره‌مند خواهند شد. نماد بانک‌های دیجیتال، نئوبانک‌ها هستند. معاون بانک مرکزی تاکید کرد که انتظار داریم نئو بانک‌ها بر روی خلق ارزش تمرکز بیشتری داشته باشند.

وی درباره بازیگران حوزه زیرساخت در بانکداری الکترونیک هم گفت: شرکت‌های فناوری و موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها بازیگران این حوزه هستند که زیست بومی را تشکیل می‌دهند که به نظر من این موضوع در حوزه نئوبانک هنوز شکل نگرفته است. هر تخلفی که در حوزه نئوبانک‌ها به وجود بیاید، ده‌ها برابر تخلفی است که در بانک‌های سنتی شکل می‌گیرد.

محرمیان اظهار داشت: بانکداری دیجیتالی گسترش پیدا نمی‌کند مگر با مساعدت دیگر بازیگران که فین تک‌ها هستند. آن‌ها عدم چابکی بانک‌های سنتی را جبران می‌کنند.

معاون بانک مرکزی تاکید کرد: کشور‌های پیشرفته و اروپایی بانکداری باز را با استاندارد‌های مختلف جلو برده‌اند و ما نسبت به این کشور‌ها و چین، کمتر در بحث تنظیم‌گری ورود کرده‌ایم. تنظیم گر بدنبال آن است که چالش‌ها را به حداقل برساند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده