تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۸
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۹۲۷۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آغاز همایش بانکداری الکترونیک/ ابوالحسنی: اگر بانک‌ها نبودند «هدفمندی یارانه‌ها» اجرا نمی‌شد

‌می‌متالز - نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت درحالی آغاز به‌کار کرد که وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی علی‌رغم اطلاع‌رسانی قبلی شرکت نکردند.

به گزارش می‌متالز، نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت درحالی آغاز به‌کار کرد که وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی علی‌رغم اطلاع‌رسانی قبلی شرکت نکردند.

اصغر ابوالحسنی در نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اعلام کرد: رییس کل محترم به خاطر جلسه‌ای که داشتند نتوانستند در این همایش حضور یابند وانشالله دراختتامیه خدمت ایشان خواهیم بود.

مهمترین هدف اقتصادی بانکداری الکترونیک افزایش سودآوری است، ولی یک بال این مهم کاهش هزینه است؛ افزود: کاهش هزینه سودرا افزایش میدهد که بانکداری دیجیتال بطور عمده می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد. البته تحولات داخلی کشور‌ها نیز می‌تواند دراین هدف اثرگذار باشد.

وی با تاکید براینکه در هدفمندی یارانه‌ها اگر بانک‌ها نبودنداین طرح به سرانجام نمی‌رسید؛ گفت: آنزمان ما خودمان هم فکرمی کردیم ممکن است سیستم بیفتد، ولی نشد و کار جلو رفت.

این مقام مسوول در بانک مرکزی ادامه داد: همان بانکداری الکترونیک که در هدفمندی به ما کمک کرد امروز به جایی رسیده که در سطح منطقه و جهانی خیلی عقب نباشیم چه بسا بانکداری ما برای کشور‌های در سطح خودمان و آسیای جنوب غربی می‌تواند الهام بخش باشد هرچند سرعت ‍پیشرفت دنیا زیاد است و پول‌های جدیدی که خلق می‌شود کار را سخت‌تر می‌کند.

ابوالحسنی با بیان اینکه جنگ پولهاست که درقالب جنگ و تحریم خودش را نشان میدهد؛ تصریح کرد: دنیا در یک دوراهی قرار دارد که یا خودش را برساند به آنچه باید برساند یا تماشگر شود تا با پول و چرخش پول مورد ظلم قرار گیرند. برخی کشور‌ها پول خودشان را از سال ۱۹۴۵ و بعد از جنگ جهانی دوم، جهانی کردند، ابتدا گفتند که پول، فقط پول ما. پول ما به قدری قابل اطمینان است که معادل طلاست. هر کسی طلا بیاورد، می‌تواند پول ما را بگیرد.

ابوالحسنی افزود: این روش تا سال ۱۹۷۳ بود و بعد رابطه دلار و طلا قطع شد و هر پولی سعی کرد تا خودش را به جایی وصل کند. بالاخره نظم نوین پولی به نفع دلار چرخش کرد. اما اگر عقب بیفتیم معلوم نیست که در آینده نظم نوین پولی ما را چگونه به قهقهرا خواهد برد.

وی درباره تبعات مثبت و منفی پول‌های نوین، افزود: اگرچه امروز به بهره برداری از پول‌های نوین رسیده ایم، اما اینکه این پول در کنار فناوری‌های نوین چه بر سر زندگی بشر خواهد آورد، خدا می‌داند.

قائم مقام بانک مرکزی اظهار داشت: آیا پول زندگی را هموار و تسهیل می‌کند یا سخت‌تر خواهد کرد؟ معلوم نیست. اساسا این پول چیست؟ آیا پول است یا اعتبار؟ پول وسیله انتقال است یا وسیله اعتبار؟ پول‌های اجتماعی خصوصیت شان این است که اعتماد از بین نرود، زیرا اعتماد اگر از بین برود دیگر پول، پول نیست.

ابوالحسنی افزود: اگر استفاده کنندگان اطمینان و اعتمادشان از دست برود، دیگر نمی‌توان اسم آن را پول گذاشت. دو خاصیت مهم وجود دارد؛ یکی خود پول که هیچ است، یکی چرخش پول که همه چیز است. همه پول‌هایی که صحبت می‌کنیم، باید گردش کنند، ولی اگر چرخش نکرد دیگر پول نیست و صرفا یک دارایی است و تنها اگر ارزش آن را بپذیرند، پول خواهد بود. قائم مقام بانک مرکزی تصریح کرد: بنابراین دنیا در یک دو راهی قرار دارد، یا خودش را به جایی که باید برساند یا تماشاگر باشد یا با چرخش پول به آن‌ها ظلم شود.

به گفته وی، همایش‌های اینگونه منوط به این است که بتوان مسائل مرتبط با جمع بندی‌ها را عملیاتی کرد و ما را در این جنگ نابرابر و مبهم به پیروزی نزدیک کند. امروز در عصر فناوری‌های نوینی هستیم که تحولات مختلفی هم در ارائه خدمات و هم در عرصه محصولات وارد بازی شده و هم اینکه مشتریان و استفاده کنندگان و مردمانی که از این امکانات استفاده می‌کنند، هم دارای نیاز‌های مختلفی هستند.

قائم مقام بانک مرکزی اظهار داشت: همچنین با بستر تغییر یافته‌ای به نام نیاز مشتریان هم مواجه هستیم لذا باید بتوانیم نیاز را جواب دهیم و حواس ما هم باشد که دشمنان می‌توانند از آن استفاده کنند و امنیت ما مهم است و مشتریان ما هم نیاز به حفاظت از داده‌های خود و حریم شخصی شان دارند که حائز اهمیت است.

ابوالحسنی گفت: پول امروز یکی از مسائلی است که در حریم خصوصی و شخصی تعریف می‌شود و ما باید بتوانیم امنیت آن را تامین کنیم.

وی تصریح کرد: در فناوری‌های تحول آفرین مثل موضوع بلاک چین، انواع پول‌ها در آن به وجود آمد. یک موضوع نیز زیست بوم است که باید در کشور و منطقه آن را تعریف کنیم و عقب نباشیم تا آینده را بسازیم. دومین موضوع بحث امنیت و حریم خصوصی و موارد مرتبط با آن است و سومین مساله هم تنظیم گری و حکمرانی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده