تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۵
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۲۹۳۰۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جذب ۸۰درصدی مهارت آموزان در بازار کار/ اشتغال دانش آموزان در مشاغلی که وجود ندارد

جذب ۸۰درصدی مهارت آموزان در بازار کار/ اشتغال دانش آموزان در مشاغلی که وجود ندارد
‌می‌متالز - معاون وزیرکار گفت:طبق آمار بیش از ۸۰درصد افراد آموزش دیده در محیط واقعی کار جذب بازار کار می‌شوند و طرح مهارت آموزی باعث افزایش بهره‌بری ملی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، غلامحسین حسینی نیا، معاون اشتغال وزارت کار، با اشاره به کاهش عمر مهارت‌ها در اشتغال آینده گفت: توسعه تولیدات با کیفیت و ارتقاء بهره وری را با تربیت نیروی انسانی ماهر می‌تواند عملیاتی شود به شرطی که به روز رسانی مهارت در دستور کار باشد.

وی گفت: در رویکرد جدید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تقاضامحوری آموزش‌های مهارتی جایگزین عرضه محوری شده است و آموزش‌ها متناسب با نیاز بازار کار به خصوص بر اساس نیازسنجی صنایع ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه نیروی آراسته به مهارت روز به هیچ عنوان بیکار نمی‌ماند، اظهار داشت: باید گلوگاه‌های اشتغال را شناسایی کنیم تا بتوانیم متناسبت با آن نیروی ماهر تربیت کنیم.

اشتغال دانش آموزان در مشاغلی که وجود ندارد/ضرورت توجه به مشاغل آینده

معاون وزیر کار با بیان اینکه تقریبا دو سوم دانش آموزانی که در سال ۲۰۱۶ مدرسه را شروع کرده اند، در مشاغلی که هنوز وجود ندارند، کار خواهند کرد، افزود: با توجه به پیچیدگی‌های عصر حاضر و مقوله آینده مشاغل و مشاغل آینده که متأثر از تکنولوژی‌های روز و روند پر شتاب آن است، عمر سودمند مهارت‌ها بسیار کوتاه است و از این رو نیازمند کسب آموزش‌های مهارتی ضمن کار در صنایع و ارتقاء مهارت و فعالیت حرفه‌ای کارکنان و افزایش کیفیت تولیدات ملی می‌باشیم.

وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان متولی اصلی مهارت‌آموزی در کشور، نقش حلقه بین استارت‌آپ‌ها و scale up را با ارائه آموزش‌های مهارتی بر اساس نیاز این بخش در جهت تولید محصولات و خدمات در مقیاس بالا ایفا می‌کند.

حسینی‌نیا، مهارت‌آموزی را هنر ایجاد و پایداری اشتغال برای جوانان و همچنین، هنر تبدیل علم نافع به عمل صالح برشمرد و افزود: اولیا و انبیای خداوند نیز به یک هنر و مهارتی آراسته و حرفه‌ای را پیشه کردند.

وی طرح‌های کهاد، نخلستان و محیط کار واقعی را از برنامه‌های جدید سازمان عنوان و اضافه کرد: در طرح کهاد، دوره‌های آموزشی تلفیقی یا هیبریدی مهارتی همزمان با آموزش‌های کلاسیک، برای دانشجویان در نظر گرفته می‌شود که شامل ۵۴۰ ساعت آموزش معادل ۱۸ واحد درسی است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: در طرح نخلستان نیز برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که رشته‌های تحصیلی آن‌ها در بازار کار، مشتری ندارد نیز، طرح آموزش مهارتی در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب دوره‌های ۶ ماهه و یک دوره سه ماهه کارورزی در مراکز پارک علم و فناوری و توسعه مهارت پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر کار، بهترین نوع آموزش را آموزش در محیط کار واقعی خواند و افزود: تجربه و مطالعات نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزشی، آموزش در محیط واقعی کار است و ۳۰ درصد از آموزش‌های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و ۷۰ درصد به صورت عملی است.

وی اضافه کرد: افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحد‌های کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرند. طبق آمار بیش از ۸۰ درصد این افراد جذب بازار کار می‌شوند و این طرح باعث افزایش بهره‌بری ملی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده