تاریخ: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۴
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۹۳۱۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی اعلام کرد؛

تضمین رونق اقتصادی در گرو حمایت از بخش تولید/ تامین زیرساخت‌ها برای توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی مهم است

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه با اتکا بر داشته‌ها و ظرفیت‌های استان می‌توان به اقتصادی پایدار دست یافت، گفت: باید با نگاهی ویژه، به بخش تولید بها دهیم، زیرا تولید، کسب و کار‌های خرد و معیشت مردم را تضمین می‌کند.

به گزارش می‌متالز، «صابر پرنیان» مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی، ضمن بیان مطلب فوق افزود: با تامین زیرساخت‌های بخش تولید اعم از واگذاری زمین مناسب، تامین آب، برق و گاز، آذربایجان‌شرقی به بهشت سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته تامین زیرساخت‌های صنعتی در استان مورد بی‌توجهی قرار گرفته، افزود: در حال حاضر با توجه به این که عمده مراجعات ما برای توسعه و گسترش کسب و کار‌ها است، بنابراین اگر بستر‌های زیرساختی را آماده کنیم، سایر بخش‌ها نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت؛ به‌طوری‌که با سرمایه‌گذاری مولد در بخش تولید، پروژه‌های عمرانی، خدماتی، گردشگری و تفریحی در بخش شهری نیز رشد خواهد یافت.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: امیدواریم دستگاه‌های متولی اعم از استانداری، معاونت امور عمرانی استانداری و تمام دستگاه‌های مختلف با همکاری یکدیگر نقص‌ها و کاستی‌های زیرساختی استان را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در تامین پست‌های برق، شبکه‌های انتقال برق و تامین گاز پایدار برای بخش تولید مشکل داریم، تاکید کرد: حوزه برق استان در ۱۵ سال گذشته مورد بی‌توجهی و غفلت قرار گرفته است. البته با توجه به اینکه دو هزار و ۶۰۰ کارخانه جدید در استان در حال ساخت است، می‌بایست در سال‌های آینده زیرساخت‌های مورد نیاز این کارخانه‌ها تامین شود.

پرنیان اضافه کرد: با تولید محصولات متنوع در حوزه شیشه، تراکتور، قطعات خودرو، محصولات پائین‌دست پتروشیمی، تکمیل زنجیره موادغذایی و سلولزی، توسعه شهرک‌های تخصصی کیف، کفش و پوشاک، به‌دنبال سرمایه‌گذاری‌هایی با ارزش افزوده بالا برای تکمیل زنجیره‌ها هستیم. برای مثال اگر تا دیروز میلگرد تولید می‌شد، امروز می‌خواهیم مفتول کلافی تولید کنیم تا علاوه بر ارزش افزوده بالا، زنجیره صنایع استان نیز تکمیل شود.

وی ادامه داد: با سرمایه‌گذاری‌هایی با ارزش افزوده بالا و تکمیل زنجیره‌ها، آذربایجان شرقی به استانی ثروت‌زا، اقتصادی، صادرات محور و در نهایت به نگین اقتصاد کشور‌های اطراف تبدیل می‌شود.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس و پیشینه پرافتخار واحد‌های صنعتی در رشد و توسعه استان، یادآور شد: با توجه به اینکه اقتصاد استان متکی بر بخش خصوصی است، بنابراین به‌عنوان دستگاه‌های خدمات‌رسان، با تسهیل امور پشتیبان فعالان اقتصادی بخش خصوصی هستیم.

وی با بیان اینکه بخش صنعت استان همیشه توانسته کمتر از ۵۰ درصد منابع مالی کشور را جذب کند و این موضوع در واقع ظلمی به بخش‌های صنعت، تولید و سرمایه‌گذاری استان است، خاطرنشان کرد: البته در این زمینه با صدای بلند مطالبات بخش خصوصی و سرمایه گذاران را پیگیری می‌کنیم.

پرنیان با اشاره به برگزاری جلسات متعدد نهاد‌های متولی برای رفع موانع تولید در استان تصریح کرد: پیگیر اعطای تسهیلات از بانک‌های عامل و اجرای مصوبات ستاد تسهیل برای تامین منابع هستیم تا بخشی از موانع تولیدکنندگان رفع شود.

آذربایجان‌شرقی، استانی اقتصادی، صنعتی و تجاری است

وی در ادامه با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی، استانی اقتصادی، صنعتی و تجاری بوده و تبریز از گذشته با قرارگیری در محور تجاری و صنعتی همواره در این حوزه پیشرو بوده است، حمایت عملی از فعالان بخش خصوصی را تنها راهکار تداوم روند تولید دانست و گفت: موضوع قطعی برق واحد‌های تولیدی استان در فصول تابستان و زمستان باید به‌صورت جدی پیگیری شود چرا که این موارد مطالبه مردم است.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به ضرورت حمایت و اعتماد به بخش خصوصی، اظهار کرد: با توجه به اینکه فعالان بخش خصوصی، ظرفیت بسیاری برای رشد و توسعه در بخش‌های مختلف اقتصادی دارند، بنابراین دولت باید برای حمایت و تسهیل امور تولیدکنندگان، بسترساز و تسهیل‌گر باشد.

وی اخذ عوارض برای ورود ماشین آلات صنعتی را اقدامی ضد تولید و مغایر با تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: نخبگان، اصحاب رسانه و متولیان خدمت‌گذار جامعه باید نگاه بدبینی به بخش خصوصی را از بین ببرند تا با اعتماد به بخش خصوصی تولید و صنعت رشد یابد.

شکستن رکورد ۴۰ ساله تولید تراکتور در شرکت تراکتورسازی ایران

پرنیان با اشاره به اهمیت توسعه بخش تولید افزود: در گذشته بسیاری از کالا‌ها وارداتی بود، ولی اکنون با دستیابی به دانش و تکنولوژی مورد نیاز، کالا‌های مختلف داخلی‌سازی می‌شود.

وی به افتتاح و بهره‌برداری از ۲۱۰ واحد صنعتی و معدنی در استان اشاره کرد و افزود: اقدامات بزرگی در صنعت استان به وقوع پیوسته است که از جمله این اقدامات می‌توان به شکستن رکورد ۴۰ ساله تولید تراکتور در شرکت تراکتورسازی ایران اشاره کرد که در ۱۰ ماه نخست امسال ۲۶ هزار و ۱۰۰ دستگاه تراکتور تولید شده است.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در یک سال گذشته دو هزار مجوز سرمایه‌گذاری صادر شده که این استان، در این حوزه رتبه دوم کشور را در اختیار دارد، ادامه داد: در بخش دانش‌بنیان، اقدامات بسیاری در حال وقوع است که در این زمینه صادرات محصولات برد الکترونیکی به کشور‌های خارجی بخشی از این اقدامات است.

وی با بیان این که دو هزار و ۶۶۰ کارخانه جدید در استان در حال ساخت است، خاطرنشان کرد: هر چند موانع تولید با وجود بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف زیاد است، ولی باید از تولیدکنندگان حمایت عملی شود.

پرنیان با بیان این که شهرک صنعتی شهید سلیمانی تبریز به مرکز بزرگی برای اقدامات اقتصادی تبدیل شده است، افزود: امیدواریم با وجود ظرفیت صنعتی و توسعه حجم سرمایه‌گذاری‌ها، تبریز را به قطب اشتغال، اقتصاد، صادرات، ثروت و نگین اقتصادی کشور‌های اطراف تبدیل کنیم.

ضرورت ادغام ایده‌ها و اندیشه‌های جدید برای رونق کسب و کار‌ها

وی با بیان اینکه باید با کار‌های خلاقانه، ایده‌ها و اندیشه‌های جدید، کسب و کار‌ها را توسعه دهیم، یادآور شد: با توجه به اینکه جنس نیاز‌ها و شرایط بسیاری از کسب و کار‌ها تغییر کرده است، بنابراین باید از مدل سنتی خارج شویم و به سمت شیوه‌های جدید حرکت کنیم.

مدیرکل صمت استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به ضرورت تامین مواد اولیه مورد نیاز اعضای صنف خشکشویی، تاکید کرد: اگر این صنف خدماتی است، بنابراین باید از امتیازات صنوف خدماتی نیز بهره‌مند شود.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات و تبیین مسایل در رفع مشکلات کسب و کار‌ها ادامه داد: مطمئنا رشد اقتصادی در گرو رونق کسب و کار‌ها است، در این راستا، با تمام توان در خدمت اصناف هستیم تا در بخش‌های مختلف، مشکلات اصناف برطرف شود.

پرنیان با بیان اینکه در حال حاضر رویداد‌های بزرگی در حوزه اقتصادی استان در حال وقوع است، افزود: بدون تردید ایجاد بستری مناسب برای فعالیت سرمایه‌گذاران تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی استان خواهد داشت.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده