به گزارش میمتالز، «مجید سلطانی»، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران، در نشست خبری امروز شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: بر اساس بررسی که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ داشتهایم، در شبکه شرکت مخابرات از نظر درآمدی توسعه شبکه داشتهایم و مشترکان ما نیز افزایش یافته اند.
وی افزود: «هزینههای مخابرات طی این ۱۰ سال ۱۴.۳۵ درصد افزایش داشته است. این هزینهها بر اساس میزان افزایش حداقل حقوق ۱۲.۶۵ درصد افزایش، نرخ ارز حدود ۳۱.۹ درصد افزایش داشته که با توجه به هزینههای ریالی - ارزی، هزینههای مخابرات در این ۱۰ سال حدود ۲۲ برابر شده است.»
وی تصریح کرد: به دنبال افزایش تعرفهها، درآمد شرکت مخابرات ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت، اما از سوی دیگر افزایش حقوق ۲۵۰ میلیاردی در ماه را داریم که اثر درآمدی تعرفه برای توسعه به صفر رسیده است. عددی که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسید به طور میانگین ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان بود که پس از یک سال، میانگین ۹۰۰۰ تومان ابلاغ شد و ما نیز این عدد را اعمال کردیم.
سلطانی با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار سوئیچ شبکه تلفنی در کل کشور در حال کار است به ارائه سرویس شبانهروزی این سرویس اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر در دنیا بر اساس مکالمات هزینه دریافت نمیکنند. به هر حال هزینه نگهداری وجود دارد و این هزینه ثابت باید انجام شود.»
سلطانی در این نشست خبری با توضیح درباره اثرات تغییر تعرفه در میزان درآمد مخابرات، گفت: «در سال ۱۳۹۰ حدود ۲ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان در سال درآمد شرکت از مکالمات صوتی بوده است. سال ۱۴۰۰ این درآمد به ۱۴۷۲ میلیارد رسیده و این به معنی کاهش حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومانی در بحث درآمدی است.»
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران بیان داشت: در زمینه فیبر نوری در استان تهران این خبر خوب را میدهم که طرح توسعه فیبر نوری تهران تصویب و ابلاغ شده است و در سال آینده جهشی در فیبر نوری تهران رخ خواهد داد و طرح خوبی پیش بینی شده است.
مدیرعامل شرکت مخابرات با توضیح درباره سرعت به پایان رسیدن بستههای اینترنت، گفت: «ما دو نوع ترافیک داخلی و بینالمللی داریم و حجم بسته با توجه به میزان مصرف کاربر به پایان میرسد.»
در ادامه همچنین «داوود زارعیان»، معاون تجاری شرکت مخابرات، در این نشست خبری با اعلام اینکه کاربران باید مدیریت مصرف داشته باشند تاکید کرد هیچ گونه کمفروشی درباره این موضوع از سوی مخابرات وجود ندارد.
زارعیان با اشاره به بررسی روند ترافیک، گفت: «این موضوع تا حدودی به استفاده از VPN هم مربوط میشود. تعداد بستههای اضافی که در اردیبهشت ماه سال جاری به مشترکین فروخته شده حدود ۸۰۰ هزار مورد بوده است. این در حالی است که در آبانماه به تعداد ۱۷۳ هزار بسته افزایش پیدا کرده و حالا در بهمن ماه سال جاری به ۳۵۰ هزار بسته رسیده است.»
وی با اشاره به اجرای سیاستهای فیلترینگ از شهریور ماه تاکنون، گفت: «کنترل شبکه بیانگر آن است که بستهها درست مصرف میشود و فیلترینگ بر این موضوع اثر داشته است.»
معاون تجاری شرکت مخابرات ایران هم اظهار کرد: شبکه فیبر نوری آینده تلفن ثابت است. روند توسعهای که تا شهریورماه در نظر گرفته بودیم، محقق نشد، اما تا آبان ماه سال جاری حدود ۷۹ هزار مخاطب جدید در شبکه FTTH جذب کردهایم و در نظر داریم تا سال آینده به ۴۰۰ هزار مشترک برسانیم.
وی درباره گلایه برخی کاربران مبنی سرعت تمام شدن بستههای اینترنت بیان کرد: روند ترافیک ما نشان میدهد در اردیبهشت امسال تعداد بستههای اضافی که فروخته شد ۸۰۰ هزار و آبانماه رشد ۱۷۳ هزار بستهای داشته است که این امر نشان میدهد رابطهای بین مصرف مردم و بستههای اینترنت وجود دارد.
زارعیان معتقد است از زمانی که سیاستهای فیلترینگ اجرایی شد، مصرف بستهها کاهش یافته است، شبکه فیبر نوری آینده اینترنت کشور و بستر اصلی توسعه نسل پنجم اینترنت نیز فیبرنوری است.
معاون تجاری شرکت مخابرات در توضیح این نکته که مشترکان بعد از پرداخت قبض خود همچنان پیامک بدهکاری دریافت میکنند، گفت: «با تغییراتی که در سامانه و صورتحساب ایجاد شد مختصر تاخیری بین زمان آمادهسازی صورتحساب و ارسال آن وجود دارد.»
به گفته زارعیان متاسفانه برخی شرکتهای پرداخت زمانی که مشترک پول را واریز میکند، پول بلافاصله به مخابرات واریز نمیشود و گاهی ۲ تا ۳ روز وقفه وجود دارد: «همین موضوع منجر به تداخل میشود. از همین رو ما به واسطه یکی از شرکتهای خود این موضوع را ساماندهی میکنیم تا روندی مثل مخابرات من و ۲۰۰۰ ایجاد شود.»
مدیرعامل شرکت مخابرات همچنین در پایان سخنان خود تاکید داشت: ۱۱۵ سامانه برای ارائه تسهیلات به مشترکان مخابرات راهاندازی شده که بهزودی از آن رونمایی خواهیم کرد و همچنین یکی از سامانههایی که در استان البرز فعال شده مربوط به پیمانکاران است که اطلاعات مربوط به درخواست و فعالسازی خطوط مشترکان در آن ثبت شده است.
منبع: خبرگزاری تسنیم