تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۲
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۲۹۵۴۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صمت در آیین آغاز انتخابات اتاق بازرگانی:

همراهی دولت و بخش خصوصی ادامه دارد

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در دولت سیزدهم همدلی و تعامل با اتاق‌های بازرگانی برقرار شد و امیدواریم این همراهی دولت و بخش خصوصی تداوم داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، سید رضا فاطمی امین در آیین آغاز دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه بزرگترین ثروت یک کشور سازمان‌های آن هستند، اظهار داشت: تشکل‌ها و سازمان‌ها فعالیت‌های اصلی را انجام می‌دهند. حاکمیت می‌تواند اهداف مشترک را ترسیم و زیرساخت را فراهم کند و با ایجاد تسهیلگری و انجام نظارت به ایجاد سازمان‌های قوی کمک کند.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم همدلی و تعامل با اتاق‌های بازرگانی برقرار شد، خاطرنشان کرد: امیدواریم این همراهی دولت و بخش خصوصی تداوم داشته باشد، زیرا برای انتخابات، اقدامات گسترده‌ای انجام شد که امیدواریم سرآغاز یک تحول جدید باشد تا اتاق‌ها با یکدیگر و در همکاری با حاکمیت به اعتلای اقتصاد کشور کمک کنیم.

فاطمی امین با تاکید بر اینکه آمار کلان گویای اقدامات خوب و حرکت به سمت رشد است، خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام مرکز آمار، شاهد رشد ۵ درصدی صنعت در ۹ ماهه امسال بودیم و رشد بخش معدن هم پس از چند سال، مثبت شده است.

وی با بیان اینکه صادرات در سال جاری ۱۷.۷ درصد رشد ارزشی را تجربه کرده است، گفت: در بخش واردات ۱۶.۹ درصد رشد داشتیم که بخش عمده آن مربوط به کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه‌ای می‌شود.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه صادرات افزایش داشته است، اظهار داشت: در سال جاری ۱۶ درصد واردات کالا‌های واسطه‌ای و ۵۱ درصد کالای سرمایه‌ای رشد داشته در حالی که واردات محصولات مصرفی ۸ درصد کاش را تجربه کرده است.

انتخابات اتاق‌های بازرگانی نویدبخش آینده بهتر اقتصادی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: برگزاری دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نویدبخش آینده بهتر اقتصادی و تعامل بیشتر دولت و بخش خصوصی است.

سید رضا فاطمی امین در حاشیه آغاز دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه این نهاد یکی از سازمان‌های مهم در ساختار اقتصادی، اجتماعی و همگرایی است، خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته همکاری و کار مشترک بسیاری با این نهاد در صادرات داشتیم و امروز نیز برای ادامه همین مسیر انتخابات در زمان مقرر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور یک هزار و ۲۰۰ نامزد انتخاباتی، تصریح کرد: این رقم نسبت به دوره گذشته رقم بالاتری است و تلاش شد حاشیه‌ای نیز نداشته باشد تا فصل جدیدی با شکل‌گیری دوره دهم اتاق داشته باشیم.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: انتخابات اتاق‌های بازرگانی نویدبخش آینده اقتصادی بهتر است، زیرا با وجود مشکلات، مسیر خوبی آغاز شده که با همکاری بهتر و بیشتر شرایط را برای توسعه فراهم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید بازار کشور خود را به خوبی بشناسیم، تاکید کرد: با بررسی نیاز‌های موجود برای واردات، با کشور‌هایی معامله کنیم که ارتباط سیاسی بهتری با ایران دارند و در زمینه فناوری به سطح مناسبی رسیده‌اند.

وزیر صمت تاکید کرد: از سوی دیگر محصولاتی در کشور تولید می‌کنیم که در برخی کشور‌ها مانند روسیه، بلاروس و آفریقا فروش بهتر دارند، اما تاکنون از آن‌ها غفلت کرده‌ایم.

وی با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی تجارت با آفریقا در سال گذشته و افزایش ۱۵ درصدی در ۱۰ ماهه امسال، خاطرنشان کرد: هفته گذشته در اجلاس بین‌المللی همکاری‌های علمی - اقتصادی ایران و کشور‌های غرب آفریقا معادل دو میلیارد دلار قرار داد امضا شد، در حالی که کل تجارت یک ساله یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است

فاطمی‌امین گفت: باید هوشمندانه حرکت کنیم و تمرکز را بر صادرات کالا‌های پیچیده مانند فولاد و مشتقات پتروشیمی بگذاریم که کمتر کشوری صادر می‌کند، زیرا این موضوع به کشور قدرت بیشتری می‌دهد.

وی افزود: هدف‌گذاری دولت در همکاری با بخش خصوصی این است که در مسیری حرکت کنیم که محصولات دانش‌بنیان و پیچیده که کمتر کشوری امکان تولید آن را دارد صادر کنیم تا در صحنه بین‌الملل فراتر از یک درآمد ارزی، اقتدار اقتصادی به دست آوریم.

دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از ساعت هشت صبح در سراسر کشور آغاز شده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده