تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۴
بازدید: ۴۲۲
کد خبر: ۲۹۶۶۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توسعه و تحول در بهره برداری از معادن زغال سنگ البرز مرکزی

‌می‌متالز - سیدمجتبی اصغری، مدیر طرح و برنامه شرکت زغال سنگ البرز مرکزی سوادکوه، با بیان اینکه سیاست‌های کلی شرکت زغال سنگ البرز مرکزی، با توجه به تدوین استراتژی‌های کلان شرکت مشخص شده است، خاطرنشان کرد: شرکت علاوه بر برنامه بلند مدت ۵ ساله، همواره بر مبنای سیاست‌های کلی نظام که توسط مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال تعیین می‌گردد

به گزارش می‌متالز، سیدمجتبی اصغری، مدیر طرح و برنامه شرکت زغال سنگ البرز مرکزی سوادکوه، با بیان اینکه سیاست‌های کلی شرکت زغال سنگ البرز مرکزی، با توجه به تدوین استراتژی‌های کلان شرکت مشخص شده است، خاطرنشان کرد: شرکت علاوه بر برنامه بلند مدت ۵ ساله، همواره بر مبنای سیاست‌های کلی نظام که توسط مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال تعیین می‌گردد، هدفگذاری شده و تلاش برای عملیاتی سازی شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، مبنای برنامه ریزی طرح‌های شرکت در سال ۱۴۰۱ بوده است.

اصغری با اشاره به بیان مصداق‌هایی در طول سال ۱۴۰۱، به تحقق میزان تولید برنامه ریزی شده تا پایان قرارداد‌های منعقد شده با پیمانکاران معادن، اشاره کرد و افزود: جزئیات تکمیلی این برنامه اولویت دار، در آینده نزدیک بیان خواهد شد.

عضو هیات مدیره شرکت زغال سنگ البرز مرکزی با اشاره به شناسایی کلیه معادن زغال سنگ استان مازندران توسط شرکت و تشکیل جلسات متعدد با صاحبان پروانه بهره برداری معادن، گفت: تعداد ۳ معدن نیمه فعال در مازندران، با عقد قرارداد بلندمدت و واریز پیش پرداخت و فراهم سازی امکانات فنی و تجهیزات توسط شرکت البرز مرکزی، به ظرفیت کامل تولید دست یافتند و طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها برای تولید حداکثری نیز، در دست اقدام است.

وی به بیان انجام اقداماتی برای جذب سرمایه گذار جهت بهره برداری و استخراج از بلوک‌های بالقوه معدن گلیران پرداخت و افزایش ۳ برابری تولید (۱۵۰ هزار تن در سال) را خبر داد و گفت: زغال‌های استخراجی این معادن، به کارخانه زغالشویی شرکت منتقل شده و این امر در راستای برنامه‌های تکمیلی ظرفیت کارخانه زغالشویی و انتفاع مالی شرکت است.

توسعه و تحول در بهره برداری از معادن زغال سنگ البرز مرکزی

گام‌های اساسی البرز مرکزی در مسیر دانش بنیان

وی همچنین با اشاره بر اهمیت دستیابی شرکت به شاخص‌های دانش بنیان برای تداوم تولید، اشتغال و الگوسازی، به استفاده از ظرفیت مهم دانشگاه ها، مشاوران مجرب و متخصص در حوزه معدنی، تصریح کرد: شرکت در راستای ایجاد پیوند میان صنعت و معدن با دانشگاه، با تمامی دانشگاه‌های معتبر کشور اعم از دولتی و خصوصی، برای جلب همکاری مشاوران متخصصص، با سازمان برنامه بودجه رایزنی‌های انجام داده است.

عضو هیات مدیره شرکت زغال سنگ البرز مرکزی در ادامه گفتگو با بیان اینکه تاکنون دانشگاه‌های امیر کبیر، تهران، دانشگاه آزاد واحد قائمشهر و واحد سوادکوه، اعلام همکاری نموده و به ارایه طرح هایشان پرداخته اند، ادامه داد: این موارد در واحد تحقیقات و توسعه شرکت، مطرح و در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه علاوه بر استفاده از دانش متخصصان داخلی، از شرکت‌های قدیمی خارجی من جمله روسیه و آلمان که سال‌های دور در این منطقه کار کرده و از این محیط کسب و‌کار شناخت کافی دارند نیز، بهره خواهیم برد و به عقد تفاهم نامه همکاری بین شرکت زغال سنگ البرز مرکزی و شرکت‌های فوق الذکر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، با حضور کارشناسان وزارت صمت، تفاهم نامه اولیه با یک شرکت آلمانی برای انتقال تجربیات علمی و تخصصی این شرکت شامل: کلیه مراحل استخراج و فرآوری در معادن، ایمنی و محیط زیست، بهینه سازی و مدیریت پسماند منعقد شده است.

مدیر طرح و برنامه شرکت زغال سنگ البرز مرکزی، از اهم معضلات تولیدی شرکت را، انباشت باطله‌ها دانست و گفت: یکی از مباحث داغ روز در عرصه فرآوری زغال، بحث زغالشویی خشک است که شرکت زغال سنگ البرز مرکزی برای این مساله به جد در حال پیگیری است.

توسعه و تحول در بهره برداری از معادن زغال سنگ البرز مرکزی

تحقق شعار «ما می‌توانیم» در بومی سازی تجهیزات

وی با بیان اینکه، شرایط تحریمی در کشور و ممنوعیت واردات تجهیزات خارجی، علی رغم تمام مشکلات بوجود آورده، عرصه را برای تولیدکنندگان داخلی ساخت تجهیزات معادن هموار کرده و فرصتی استثنایی برای بومی سازی آن فراهم ساخت، افزود: امروز به جرات می‌توان گفت که با دانش متخصصین و همکاران فنی شرکت زغال سنگ البرز مرکزی، اقدامات شایسته‌ای در حوزه بومی سازی تجهیزات بهره برداری معادن، در حال انجام است

اصغری با اعلام اینکه تجهیزات بومی سازی شده توسط متخصصان و مهندسان شرکت نه تنها راندمان موثری داشته بلکه در برخی موارد مطلوب‌تر از نمونه مشابه خارجی آن است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، قیمت تمام شده این تجهیزات حتی به نسبت نمونه‌های مشابه خارجی نیز، به صرفه‌تر و کاهش قیمتی به میزان یک سوم و در مواردی دیگر، یک دوم را شاهد بوده ایم.

وی از جمله این موارد را طراحی و ساخت نوار نقاله جهت انتقال کنستانتره تولیدی برشمرد و گفت: طی برآورد اولیه در مناقصه سال ۱۴۰۰، هزینه آن در حدود ۶ میلیارد تومان بوده، اما در سال ۱۴۰۱ و با حدود یک سوم قیمت سال گذشته، توسط متخصصان فنی شرکت طراحی، ساخت و به بهره برداری رسید.

اصغری همچنین از دیگر موارد به طراحی، ساخت و نصب سرند آبگیری، جهت بهبود عملکرد در فرآوری شستشوی زغال اشاره کرد و افزود: همکاران ما توانستند با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و توانمندی خود در این عرصه، سرند آبگیری را با حداقل هزینه ممکن، طراحی، ساخت و نصب کنند و پس از بهره برداری نیز همچنان، راندمان بهینه و درصد رطوبت مطلوب محصول مشهود است.

عضو هیات مدیره شرکت زغال سنگ البرز مرکزی سوادکوه از دیگر دستاورد‌های شرکت در حوزه دانش‌بنیان سخن گفت و افزود: در بحث اسپیرال، از دانش کارخانه‌های زغالشویی کرمان استفاده شده و اسپیرال‌ها بومی‌سازی شدند و اکنون نیز شاهد افزایش راندمان و تولید دانه‌های ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ میکرونی هستیم.

توسعه و تحول در بهره برداری از معادن زغال سنگ البرز مرکزی

تولید و تامین برق صنعتی برای ساعت‌های اوج مصرف

وی با بیان مشکلات تأمین انرژی برق بسیاری از شرکت‌های تولیدی در زمان پیک مصرف در فصل تابستان، به اقدامات این شرکت در جهت خودکفایی در زمینه تولید برق، با استفاده از امکانات موجود و دانش کارشناسان فنی شرکت اشاره کرد و گفت: دیزل ژنراتور‌های بلااستفاده شرکت با کمک کارشناسان متخصص، با یک پنجم قیمت پیشنهادی شرکت‌های بیرون از سازمان، تجهیز، تعمیر، به روزرسانی و نصب شدند و اکنون میتوانیم بگوییم که با نصب این ژنراتور‌ها کارخانه زغالشویی، معدن گلیران، ساختمان اداری و مجتمع فرهنگی ورزشی خزر آباد، در ساعات اوج مصرف برق، قطعی برق را نخواهند داشت.

اصغری با اشاره بر اهمیت آب و مساله کمبود آن، یکی از راهکار‌های مهم برای صرفه جویی در مصرف آب را، جلوگیری از هدررفت آب برشمرد و ادامه داد: در این راستا، هزار متر از لوله‌های خطوط انتقال آب چاه شش رودبار، به کارخانه تعویض و برای کاهش حوادث و مزاحمت تعمیق شدند.

ایشان مکانیزه کردن معادن زغال سنگ را عامل مهمی برای افزایش ایمنی و بهره وری برشمرد و به اقدامات شرکت در جهت نیمه مکانیزه کردن معادن اشاره کرد و گفت: در این راستا از یک شرکت روسی- اکراینی استفاده کرده و اخیرا نامه‌ای از شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، در خصوص تهیه دستگاه‌ها و تجهیزات معدنی که بحث برجام، مانع از وارادات آن گردیده، دریافت کردیم که این درخواست را شرکت از ایمیدرو دارد که با فراهم سازی این تجهیزات، نیمه مکانیزه کردن معدن هرچه سریعتر صورت گیرد.

ایجاد اشتغال با بهره برداری از ظرفیت معادن نیمه فعال استان

مدیر طرح و برنامه شرکت زغال سنگ البرز مرکزی سوادکوه با اشاره به ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در شرکت، گفت: شرکت با عقد قرارداد بلندمدت با برخی معادن نیمه فعال استان مازندران و ارائه پیش پرداخت و فراهم سازی تجهیزات، با این معادن در راستای افزایش تولید و هم چنین تأمین زغال سنگ مورد نیاز کارخانه زغالشویی همکاری نموده و هم چنین زمینه ایجاد اشتغال دو برابری در این معادن را، سبب شده که از جمله این معادن میتوان به معادن نگین لاویج، شرق کلات و تنگه لاویج اشاره کرد.

چشم انداز اشتغال آفرینی البرز مرکزی

این مسوول با بیان اینکه در معدن گلیران با افزایش تولید مطابق قرارداد با پیمانکار، شاهد افزایش اشتغال از ۳۰ نفر به حدود ۱۳۰ نفر بوده ایم و با تأکید بر اینکه این تعداد شامل نیرو‌های البرز مرکزی شاغل در معدن گلیران نیست، خاطر نشان کرد: همچنین با جذب سرمایه گذار در جهت افزایش تولید این معدن، شاهد افزایش اشتغال در معدن و کارخانه زغالشویی خواهیم بود.

اصغری با اشاره به تقسیم کردآباد به دو بخش کردآباد بزرگ و کریکلا، در رابطه با معدن کریکلا گفت: با توجه به مجوز منابع طبیعی و اکتشاف تفصیلی بخشی از آن، یک رگه مناسب و مطلوب به شناسه، یک رگه زغال سنگ کنستانتره به طول ۷۰۰ متر و با ذخیره یک میلیون تن، شناسایی شده است. اکنون پیمانکار آماده سازی، مشخص شده و در حال پیشروی است و در ۶ ماه آینده، به استخراج کنستانتره خواهیم رسید.

این مسوول در رابطه با کردآباد بزرگ و ارزیابی زیست محیطی آن، گفت: مشاور ذی صلاح، گزارشی در این باب تهیه کرده و در کمیته ارزیابی محیط زیستی استان ارزیابی و تأیید گردید و به کمیته ارزیابی محیط زیستی کشور ارسال شد و امیدواریم با تایید نهایی کمیته کشوری، مجوز احداث ۵ دهنه تونل را در منطقه جمشید و زمینه ایجاد اشتغال برای ۲۵۰ نفر را در سال جدید، نویدبخش باشیم.

وی به جذب نیروی مستقیم شرکت زغال سنگ البرز مرکزی با برگزاری آزمون استخدامی کشوری اشاره کرد و افزود: اولویت جذب با نیرو‌های بومی بود و مقرر شد جذب در حوزه‌هایی انجام شود که شرکت در آن حوزه با کمبود نیرو مواجه است. در حال حاضر، آزمون تخصصی و کتبی برگزار شده و در نهایت ۱۳ نفر به نیرو‌های شرکت البرز مرکزی در سال جدید اضافه خواهند شد.

عضو هیات مدیره شرکت زغال سنگ البرز مرکزی در پایان گفتگو، تصریح کرد: در رابطه با تبدیل وضعیت نیرو‌های قدیمی شرکت، آزمون کتبی و تخصصی برگزار شد و در سال آینده وضعیت این نیرو‌ها تعیین تکلیف شده و محیط کاری پایدار و امنیت شغلی روانی برای کارکنان شرکت زغال سنگ البرز مرکزی را، فراهم خواهیم ساخت.

خبرنگار: سحر کوهی

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده