تاریخ: ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۰۶
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۲۹۷۱۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی مبادلات تجاری چین و ایران در سال ۲۰۲۲ بر اساس آمار گمرک چین

‌می‌متالز - در این مطلب بر اساس آمار و داده‌های گمرک چین نگاهی به روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران و این کشور شده است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس آمار گمرک چین میزان کل مبادلات تجارت خارجی چین طی سال ۲۰۲۲ با ایران بالغ بر ۱۵.۷۹ میلیارد دلار گردیده و نسبت به سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۱.۰۳ میلیارد دلار افزایش داشته است.

بر مبنای آمار طرف چینی، در سال گذشته میلادی صادرات اقلام و کالا‌های مختلف از کشورمان به چین بیش از ۶.۳۵ میلیارد دلار و این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴۲ میلیون دلار کاهش یافته است.

در مقابل میزان واردات کشورمان از چین در سال گذشته میلادی ۹.۴۴ میلیارد دلار گردیده و نسبت به سال ۲۰۲۱ بیش از ۱.۱۵ میلیارد دلار افزایش داشته است. همچنین تراز مبادلات تجاری ایران و چین در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳ میلیارد دلار به نفع طرف چینی شده است.

صادرات ایران به چین

بر اساس آمار گمرک چین، طی سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۵۰ انواع محصولات از گروه‌های کالایی مختلف به ارزش ۶.۳۵ از کشورمان به چین صادر شده و عمده‌ترین این اقلام در گروه‌های کالا‌هایی مختلف به شرح ذیل بوده است:

محصولات شیمیایی و فرآورده‌های پتروشیمی

کالا‌ها و فرآورده‌های پتروشیمی در سال ۲۰۲۲ در جایگاه اول محصولات وارداتی چین از ایران قرار داشته و حدود ۴.۷ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی‌شامل انواع گرید‌های مختلف پلی اتیلن، متیل الکل، متانول، اتاندیول، زایلین و بوتادین به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار از کشورمان به چین صادر شده است.

صادرات محصولات معدنی و فلزات

از دیگر اقلام مهم صادراتی ایران به چین طی سال‌های اخیر، محصولات معدنی اعم از گرید‌های مختلف کنسانتره و سنگ آهن، مس و اقلام فلزی تولید شده از آهن، فولاد، مس، نیکل، آلومینیوم و ... و همچنین انواع محصولات معدنی نظیر انواع سنگ‌های نمک، آهک و سیمان و سنگ‌های مرمر و تراورتن بوده است. طی سال ۲۰۲۲ مجموع اقلام اصلی صادراتی در این گروه کالایی از کشورمان به چین بالغ بر ۱.۹۶ میلیارد دلار گردیده که حدود ۱۸۶ میلیون دلار نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش نشان می‌دهد است.

همچنین در سال گذشته میلادی صادرات برخی از محصولات اصلی معدنی کشورمان از جمله آهن و فولاد بالغ بر ۲۸۵.۳ میلیون دلار، محصولات مسی به ارزش ۷۹۳.۳ میلیون دلار، محصولات آلومینیومی‌به ارزش ۱۳۳.۸ میلیون دلار و محصولات معدنی و سایر محصولات این گروه کالایی شامل گوگرد، انواع نمک‌های معدنی، آهک و سیمان جمعاً به ارزش ۳۷۴.۴ میلیون دلار به چین صادر شده است.

صادرات انواع مصالح و سنگ‌های ساختمانی مانند سنگ مرمر، سنگ تراورتن و گرانیت از کشورمان به چین نیز از لحاظ ارزشی ۸۵.۵ میلیون دلار و از لحاظ وزنی ۴۰۱ هزار تن بوده و بیش از ۱۰.۷ هزار تن قیر و آسفالت به ارزش ۱.۷۹ میلیون دلار هم از ایران به چین صادر گردیده که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۳.۶ هزار تن و به لحاظ ارزشی بالغ بر ۷۹۰ هزار دلار افزایش داشته است.

صادرات محصولات و فرآورده‌های دامی، کشاورزی و شیلات

در سال ۲۰۲۲ صادرات اقلام و فرآورده‌های مختلف دامی، کشاورزی و شیلاتی از کشورمان به چین بالغ بر ۲۳۲ میلیون دلار بوده است که این رقم نسبت به سال گذشته بیش از ۴۸ درصد کاهش داشته است. در سال ۲۰۲۱ میزان صادرات محصولات دامی، کشاورزی و شیلاتی ایران به چین بیش از ۴۷۵.۵ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۲۴۳.۵ میلیون دلار کاهش یافته است.

در سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۲.۱۹ هزار تن انواع ماهی و میگو به ارزش ۱۲۹.۳۸ میلیون دلار از ایران به چین صادر گردیده است این رقم در سال ماقبل (۲۰۲۱) حدود ۴۷ میلیون دلار بوده و در سال گذشته بالغ بر ۸۲.۳ میلیون دلار افزایش یافته است.

در بین محصولات کشاورزی، انواع گل و سرگل زعفران به وزن ۳۱,۵۵۱ کیلوگرم و به ارزش ۱۹.۹۷ میلیون دلار بالاترین رقم صادراتی کشورمان به چین را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۲۱ میزان صادرات زعفران ایران به چین ۱۰۱,۷۵۰ کیلوگرم به ارزش ۳۱.۶۳ میلیون دلار بوده است بر اساس آمار گمرک چین در سال گذشته میلادی واردات زعفران از ایران از لحاظ وزنی ۷۰,۱۹۹ کیلو و از لحاظ ارزشی ۱۱.۶ میلیون دلار کاهش یافته است.

در بین سایر اقلام اصلی صادراتی محصولات کشاورزی صادراتی از ایران به چین ۱۱.۵۳ هزار تن انجیر تازه و خشک شده به ارزش ۱۶.۳۹ میلیون دلار، ۱۰.۵ هزار تن انواع خرمای تازه و خشک به ارزش ۴.۵۲ میلیون دلار، ۹.۶۳ هزار تن پسته به ارزش ۶۵.۶ میلیون دلار و ۶۶.۷ تن مغز پسته به ارزش ۱.۵۸ میلیون دلار به چین صادر شده است. (در سال ۲۰۲۱ میزان صادرات انجیر ۸ هزار تن به ارزش ۱۰.۶ میلیون دلار، خرما ۲.۷ هزار تن به ارزش ۹۹۵ هزار دلار و مغز پسته ۲۱۸ تن به ارزش ۳.۱ میلیون دلار و پسته ۶۲.۱ هزار تن به ارزش ۳۷۶.۵ میلیون دلار بوده است) مقایسه آمار فوق حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۲ صادرات پسته ایران به چین از لحاظ ارزشی بیش از ۳۴۰ میلیون دلار کاهش داشته است.

علاوه بر موارد فوق در سال ۲۰۲۲ بیش از ۲.۱۸ میلیون دلار صادرات محصولات نساجی شامل انواع فرش، کف پوش، گلیم و صنایع دستی از کشورمان به چین صادر شده که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۵ میلیون دلار کاهش نشان می‌دهد.

واردات ایران از چین

بر مبنای آمار ارایه شده از سوی گمرک چین، واردات جمهوری اسلامی ایران از این کشور در سال ۲۰۲۲ طیف وسیعی از انواع کالا و محصولات و تجهیزات به ارزشی بالغ بر ۹.۴۴ میلیارد دلار را شامل گردیده و این رقم نسبت به سال ماقبل ۱.۱۵ میلیارد دلار افزایش یافته است.

بیشترین رقم کالا‌های وارداتی ایران از چین در سال ۲۰۲۲ شامل تجهیزات و ماشین آلات الکتریکی و برقی و نیروگاهی ۳.۵ میلیارد دلار، تجهیزات حمل و نقلی اعم از (ریلی، دریایی، بدنه خودرو و قطعات یدکی مربوطه) به ارزش ۱.۹۱ میلیارد بوده است که بیش از ۱.۸ میلیارد دلار از این رقم صرفاً مربوط به واردات انواع بدنه و قطعات منفصله خودرو می‌باشد.

سایر اقلام وارداتی ایران از چین در سال ۲۰۲۲ شامل ۴۰۸۰ قلم از گروه‌های کالا‌هایی مختلف می‌باشند که برخی از عمده‌ترین این اقلام عبارتند از:

- انواع کالا و تجهیزات صنعتی فلزی ۹۶۱ میلیون دلار
- انواع محصولات شیمیایی ۷۰۰ میلیون دلار
- انواع کالا و محصولات پلاستیکی ۶۲۸ میلیون دلار
- انواع منسوجات ۴۷۹ میلیون دلار
- انواع محصولات و تجهیزات صنایع اوپتیک ۲۴۹ میلیون دلار
- مبلمان، تجهزات و لوازم مختلف اداری و دکوراسیون ۲۲۶ میلیون دلار
- انواع شیشه و تجهیزات شیشه‌ای و سرامیک ۱۹۴ میلیون دلار
- تجهیزات مخابراتی موبایل ۱۹۴ میلیون دلار
- محصولات کشاورزی و مواد غذایی ۱۵۴ میلیون دلار
- انواع محصولات و اقلام کاغذی ۱۵۰ میلیون دلار
- تخم آفتابگردان ۸۲ میلیون دلار
- موتورسیکلت‌های با حجم موتور (۱۰۰، ۱۲۵، ۱۵۰ و ۲۰۰ CC) ۱۱۳۸۵۰ دستگاه، به ارزش ۸۱ میلیون دلار
- انواع اسباب بازی، گیم و لوازم ورزشی ۶۵ میلیون دلار

منبع: معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده