تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۳
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۹۷۲۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هند استفاده از دلار را در تجارت خارجی کاهش می‌دهد

‌می‌متالز - دولت هند از سیاست جدید خود رونمایی کرد که بر اساس آن، انتظار می‌رود تجارت خارجی این کشور تسهیل و تولید تقویت شود و همچنین دهلی از دلار آمریکا دور شده و روپیه را به یک ارز جهانی تبدیل کند.

به گزارش می‌متالز، دولت هند از سیاست جدید خود رونمایی کرد که بر اساس آن، انتظار می‌رود تجارت خارجی این کشور تسهیل و تولید تقویت شود و همچنین دهلی از دلار آمریکا دور شده و روپیه را به یک ارز جهانی تبدیل کند.

سیاست تجارت خارجی هند در سال جاری میلادی موسوم به FTP ۲۰۲۳ که روز جمعه توسط پیوش گویال، وزیر بازرگانی و صنعت این کشور اعلام شد، از اول آوریل اجرایی شده است.

بر اساس این گزارش، تجارت روپیه به عنوان بخشی از سیاست گسترده‌تر دهلی نو با هدف جهانی کردن این ارز و اجازه استفاده از آن برای تسویه حساب‌های بین‌المللی، محور سیاست جدید قرار گرفته است.

سیاستگذاران هندی اخیراً در تجارت متقابل با کشور تحریم‌شده روسیه، گام‌های متعددی را در جهت دورشدن از دلار و حرکت به سمت روبل و روپیه برداشته‌اند.

هند همچنین موافقت کرده است که به مکانیزم پرداخت روپیه برای واردات نفت خام ایران روی بیاورد. مالزی آخرین کشوری است که موافقت کرد تسویه حساب‌های مربوط به تجارت با هند را با استفاده از روپیه انجام دهد.

بر اساس سیاست جدید، هند همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ صادرات کالا‌های خود را به ۲ تریلیون دلار افزایش دهد. این طرح شامل طیف گسترده‌ای از اقدامات مانند گسترش مزایای FTP برای صادرات تجارت الکترونیک (فروشگاه‌های اینترنتی) و دو برابر کردن سقف ارزش صادرات از طریق شرکت‌های حمل و نقل است.

در برنامه FTP ۲۰۲۳ همچنین آمده است که یک منطقه مشخص به همراه یک انبار کالا ایجاد شود تا به سایت‌های جمع‌آوری و مقایسه فروشگاه‌های اینترنتی در جهت نگهداری آسان، ترخیص کالا از گمرک و پردازش کالا‌های مرجوعی کمک کند.

این سیاست در حالی اجرا می‌شود که تجارت هند در سال‌های اخیر به دلیل اختلالات مرتبط با شیوع کرونا در زنجیره تامین و کندی تجارت جهانی در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی تحت تأثیر قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده