تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۹۸۴۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان اردبیل اعلام کرد؛

سهم محصولات صنعتی در صادرات به ۶۰ درصد ارتقا یافت/ افتتاح ۱۹۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان اردبیل با اشاره به اینکه در حوزه تجارت داخلی و خارجی روند رو به رشدی داشتیم، گفت: سهم محصولات صنعتی استان در صادرات به ۶۰ درصد ارتقا یافته است.

به گزارش می‌متالز، «رامین صادقی» مدیرکل صمت استان اردبیل در گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی سبلان، ضمن بیان مطلب فوق گفت: در حوزه تجارت داخلی و خارجی نیز روند رو به رشدی را شاهد هستیم به طوری که سهم محصولات صنعتی استان در صادرات به ۶۰ درصد ارتقا یافته است.

وی افزود: هرچند در گذشته عمده صادرات استان را محصولات کشاورزی به ویژه سیب‌زمینی تشکیل می‌داد، ولی این شرایط در چند سال اخیر تغییر یافته و ما عمده محصولات صنعتی صادراتی را از استان به سایر کشور‌ها شاهد هستیم.

مدیرکل صمت استان اردبیل ادامه داد: در بررسی‌های شاخص‌های مهم افزایش تولید و ایجاد فرصت اشتغال، وضعیت به مراتب بهتری را شاهد هستیم، به‌طوری‌که ۶ هزار و ۹۰۰ نفر اشتغال در بخش صمت استان در سامانه‌های ملی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه سهم صنعت در بخش اشتغال استان سه درصد افزایش یافته و امیدواریم امسال نیز با انجام تعهدات اشتغال این وضعیت ارتقا پیدا کند، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد محصولات وارداتی استان نیز مربوط به مواد اولیه کارخانجات و ماشین‌آلات واحد‌های صنعتی بوده که در این زمینه حرکت تحول‌آفرینی را شاهد هستیم.

صادقی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم در همه شهرک‌های صنعتی استان اعم از دولتی و خصوصی فراهم آمده تا شاهد استقرار واحد‌های تولیدی و صنعتی به شکل مناسب باشیم، تاکید کرد: از واحد‌هایی که بالای ۵۰۰ نفر اشتغال دارند، در مذاکرات و رایزنی‌های انجام شده، قرار است ۱۵ واحد امسال با ایجاد ۱۴ هزار اشتغال به جمع باشگاه هزارتایی‌ها بپیوندند که در سال آینده نیز ادامه این فرآیند را شاهد خواهیم بود.

۱۴ هزار اشتغال در باشگاه هزارتایی‌ها

وی با بیان اینکه در سال مزین به «مهار تورم و رشد تولید» ۱۴ هزار اشتغال جدید در قالب باشگاه هزارتایی‌ها و راه‌اندازی ۱۵ واحد صنعتی بزرگ در استان اردبیل رقم می‌خورد، اظهار کرد: یک‌هزار و ۱۰۰ طرح صنعتی در استان اردبیل فعالیت می‌کنند که ما نسبت به رصد و پایش مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها در سال‌های اخیر اقدام کردیم.

مدیرکل صمت استان اردبیل در ادامه تصریح کرد: از این تعداد ۵۱۱ طرح در مرحله اجرا و یا تکمیل مراحل نهایی قرار گرفته و قرار است ۱۹۶ واحد تولیدی و صنعتی نیز در سال‌جاری افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

وی به تعداد واحد‌های دارای پروانه بهره‌برداری در استان اشاره کرد و افزود: یک‌هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی در استان دارای پروانه بهره‌برداری هستند که از این تعداد یک‌هزار و ۱۶۰ واحد فعال بوده که ۹۱ درصد واحد‌های استان اردبیل را شامل می‌شود.

صادقی سهم صنعت را در اشتغال استان ۲۸ درصد اعلام کرد و افزود: این سهم به طور متوسط در کشور ۳۳ درصد است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با اجرای طرح‌های جدید امیدواریم در ۲ سال آینده به سرانه اشتغال بخش صنعت کشور دست پیدا کنیم که این امر با همراهی سرمایه‌گذاران میسر خواهد بود.

مدیرکل صمت استان اردبیل ورود این استان به بخش فعالیت‌های معدنی عظیم و توسعه صنایع تبدیلی در قالب واحد‌های فرآوری مس، مولیبدن و طلا را یادآور شد و گفت: از سال گذشته جواز تأسیس برای یک میلیون تن برداشت معادن صادر شده تا در گستره پهنه‌های معدنی برداشت مواد معدنی با ارزش به غیر از سنگ‌های ساختمانی و تزئینی را شاهد باشیم.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده