تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۱
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۲۹۸۴۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان آذربایجان غربی خبر داد؛

سال گذشته ۱۴۰ واحد صنعتی، تولیدی و معدنی احیا شدند/ فرآوری ۱.۵ میلیون متر مربع انواع سنگ تزئینی در استان

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان آذربایجان غربی اعلام کرد که در سال گذشته ۱۴۰ واحد صنعتی، تولیدی و معدنی احیا و به چرخه تولید بازگشتند.

به گزارش می‌متالز، «عبدالحمید سرتیپی» مدیرکل صمت استان آذربایجان غربی در شصت و پنجمین یکشنبه حمایت از تولید این استان گفت: واحد اروم خنک‌ساز یکی از واحد‌های راکد استان بود که پس از بازدید اعضاء کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در قالب چهل و هشتمین یکشنبه حمایت از تولید و اتخاذ تصمیمات سازنده از سوی مدیران دستگاه‌های ذیربط، احیاء و به چرخه تولید بازگردانی شده است.

وی افزود: این واحد تولیدی صنعتی در سال ۱۳۸۷ جهت تولید و مونتاژ انواع کولر گازی با ظرفیت اسمی تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه در شهرک صنعتی فاز ۲ ارومیه راه‌اندازی شد که متاسفانه طی ۲ سال اخیر با توجه به مشکلات پیش آمده، در حال رکود بود که پس از بازدید اعضای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان امروز شاهد رفع موانع و شرع بکار مجدد این واحد هستیم.

مدیرکل صمت استان آذربایجان غربی با بیان اینکه این واحد در فاز اول احیاء با ۴۰ درصد توان تولید آغاز به‌کار کرده که در ایام آتی و با جذب نقدینگی و نوسازی خط تولید افزایش تولید خواهد داد، اضافه کرد: در حال حاضر زمینه اشتغال مستقیم برای ۲۰ نفر در این واحد فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در راستای فعال‌سازی واحد‌های راکد یا نیمه‌تعطیل، در سال گذشته ۱۴۰ واحد صنعتی، تولیدی و معدنی احیاء و به چرخه تولید بازگشتند، تصریح کرد: از این تعداد ۶۷ واحد صنعتی راکد، ۲۰ واحد معدنی و ۴۱ مورد نیز از طریق مزایده واحد‌های معدنی و واگذاری به بهره‌بردار جدید بوده است.

سرتیپی ادامه داد: جهت احیاء معادن راکد استان و استفاده از تمام ظرفیت‌های معدنی برای توسعه اقتصادی استان در ابتدای سال جاری ۲۸۳ معدن و محدوده معدنی جهت واگذاری به افراد واجد شرایط قانونی از طریق انجام فرایند مزایده به مزایده عمومی گذاشته خواهد شد.

وی در عنوان کرد: در راستای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استان و ایجاد ارزش افزوده برای مواد معدنی استخراج شده استان ۵ واحد سنگ‌بری بزرگ مقیاس با فن‌آوری نوین در شرف افتتاح و بهره برداری هستند که با بهره‌برداری از این واحد‌ها یک و نیم میلیون متر مربع انواع سنگ تزئینی در استان فرآوری خواهد شد.

مدیرکل صمت استان آذربایجان غربی همچنین گفت: در حال حاضر ۳۷ واحد سنگ‌بری در استان آذربایجان غربی وجود دارد که تعدادی از این واحد‌ها به دلیل مستهلک بودن ماشین آلات در حال رکود بوده و تعدادی نیز با ظرفیت پائین در حال فعالیت هستند که برای افزایش تولید این واحد‌ها و بازگردانی واحد‌های راکد به چرخه تولید برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز انجام شده است.

گفتنی است، شصت و پنجمین یکشنبه حمایت از تولید با حضور جواد کرمی معاون امور هماهنگی اقتصادی استانداری آذربایجان غربی، مدیران دستگا‌ه‌های اجرایی و بانک‌های عامل عضو کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با بازدید از ۲ واحد تولیدی صنعتی ارومیه و بررسی مشکلات موجود در این واحد‌ها انجام شد.

اولین واحدی که مورد بازدید معاون استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل استان قرار گرفت، واحد تولیدی صنعتی هیدرولیک اطلس نیرو سیستم ارومیه بود، این واحد در سال ۱۳۹۲ در زمینی به مساحت یک هزار و ۵۰۰ مترمربع در شهرک صنعتی فاز ۲ توسعه ارومیه جهت تولید جک هیدرولیکی خودرو و جک مکانیکی خودرو با ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۵ نفر راه‌اندازی شد.

این واحد تاکنون به‌صورت نیمه فعال در حال تولید بود که با تغییر رویکرد نوع تولید به تولید و مونتاژ انواع محور خودرو‌های نیمه سنگین و سنگین مجدداً به مدار تولید بازگشته است و در حال حاضر برای توسعه فعالیت خود نیازمند تخصیص زمین و سرمایه در گردش بوده که در این بازدید با دستور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مقرر شد نسبت به تأمین نیاز‌های این واحد اقدامات لازم صورت پذیرد.

واحد صنعتی آترا ارتوپد ارومیه دومین واحد تولیدی صنعتی بود که مورد بازدید اعضای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قرار گرفت، این واحد صنعتی از سال ۱۳۹۶ در زمینی به مساحت یک هزار و ۹۶۰ مترمربع جهت تولید انواع کاشتنی‌های ارتوپدی، ست‌های جراحی ارتوپدی، ست‌های جراحی مغز و اعصاب، کاشتنی‌های غیرفعال فک، صورت و جمجمه، پروتز ستون فقرات، پیچ و پلاک ارتوپدی با اشتغال‌زایی مستقیم برای ۷۰ نفر احداث و راه‌اندازی شد که در حال حاضر با مشکلات مالیاتی، بانکی و اداری روبرو بوده که نسبت به رفع موانع موجود در این واحد تصمیماتی در حین بازدید اتخاذ شد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده