تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۲
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۲۹۸۸۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ورود مجدد اتاق بازرگانی به موضوع وصول مالیات مضاعف

‌می‌متالز - اتاق بازرگانی ایرانی درخصوص وصول مالیات مضاعف از فعالان اقتصادی بعد از جهش ۶ برابری نرخ محاسباتی ارز در گمرک در خرداد سال ۱۴۰۱ خواستار رسیدگی به ابهامات و اجرای مصوبات اصلاحی شد.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بازرگانی در مکاتبه‌ای با رئیس کل گمرک و رئیس سازمان مالیاتی با اشاره به مصوبه جلسه دی ماه سال گذشته شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در رابطه با رفع مشکل مطالبه نامه‌های کسر دریافتی گمرک در خصوص ما به التفاوت نرخ ارز که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد؛ تاکید کرد، مقرر گردید متن زیر که قبلا توافق سازمان امور مالیاتی، گمرک جمهوری اسلامی و فعالان اقتصادی قرار گرفته است جهت اجرا توسط سازمان امور مالیاتی و گمرک ابلاغ گردد:

مودیانی که گمرک در اجرای ماده (۱۳۵) قانون امور گمرگی مبلغ مالیات و عوارض ارزش افزوده از آنان مطالبه نموده است در صورت پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده جهت جلوگیری از پرداخت مضاعف مالیات و عوارض، گمرکات اجرایی نسبت به انعکاس درخواست مودیان به اداره مالیاتی ذیربط طی نامه اداری با ذکر شماره ثبت اظهارنامه، شناسه ملی و نام صاحب کالا نوع و ردیف تعرفه، کالا مبلغ مالیات و عوارض پرداخت شده اولیه و مبلغ مالیات و عوارض مورد مطالبه اقدام نمایند و اداره مالیاتی نیز در اسرع وقت و حداکثر ظرف مدت یکماه پاسخ لازم به گمرک اجرایی ارسال نمایند و در صورت تایید وصول مبالغ مطالبه شده بابت مالیات و عوارض ارزش افزوده توسط اداره امور مالیاتی و اعلام طی نامه اداری گمرک نسبت به اصلاح مبلغ مطالبه نامه و طی تشریفات اداری مربوطه اقدام لازم را انجام دهد.


بعد از جهش نرخ محاسبات ارز در گمرک به طور کلی می‌توان گفت که در گمرکات اجرایی سه دسته فعال اقتصادی در مواجهه با مطالبه نامه کسر دریافتی مالیات ارزش افزوده وجود دارد:

الف) هر دو مطالبه نامه کسر دریافتی حقوق گمرکی و ارزش افزوده تسویه شده و سازمان مالیاتی نیز خواهان وصول مجدد ارزش افزوده است.

ب) کسر دریافتی حقوق گمرکی پرداخت، اما ارزش افزوده پرداخت نشده است.

ج) مودیانی که مطالبه نامه کسر دریافتی حقوق گمرکی و ارزش افزوده پرداخت نکرده‌اند.

بر این اساس هم اکنون برای دسته اول مشکلات جدی ایجاد شده است. صاحبان کالا به زعم ایجاد اعتبار مالیاتی ناشی از پرداخت فیش مطالبه نامه کسر دریافتی در گمرک، مالیات ارزش افزوده را با سازمان مالیاتی تسویه نکرده‌اند. بر این اساس این دسته از فعالان خوش نام مالیاتی، با جریمه‌های سنگین از سوی ادارات امور مالیاتی به دلیل عدم پرداخت مجدد مالیات نیز مواجه شده‌اند.

پاسخ سازمان مالیاتی این است که باید مالیات را مجددا پرداخت می‌کردید (مالیات مضاعف) و در زمان حسابرسی در پایان سال مالی (میانه سال ۱۴۰۲)، مالیات مضاعف باز پرداخت شده و یا به اعتبار مالیاتی دوره بعد تبدیل می‌شود.

این مساله در حالی مطرح می‌شود که پرداخت مالیات مضاعف سرمایه در گردش واردکنندگان را تحت شعاع خود قرار می‌دهد آن هم در شرایطی که همین امروز عموم شرکت‌ها با مسئله سرمایه در گردش رو به رو هستند. نکته قابل توجه این است که ۸۰ درصد واردات کشور مربوط به کالا‌های اساسی و کالا‌های واسطه‌ای تولید است، در نتیجه این مشکل می‌تواند به طور مستقیم بر تولیدکنندگان داخلی اثر بگذارد.

گفتنی است، اینکه حوزه مالیاتی بیش از همه افرادی که شفاف عمل کرده و به وظایف قانونی خود در موعد مقرر عمل می‌کنند را تحت فشار قرار می‌دهد نه تنها کمکی به گسترش فرهنگ مالیاتی نمی‌کند بلکه سبب تشویق افراد به عدم تمکین از قانون خواهد شد. در نتیجه این انتظار وجود دارد تا سازمان امور مالیاتی تصمیمات فوری را در این خصوص اتخاذ کند تا روند واردات کالا در کشور با مشکل مواجه نشود. واردکنندگان با این تصور که مالیات ارزش افزوده خود را پرداخت کرده و قرار نیست مالیات مضاعفی از آن‌ها دریافت شود برای بار دوم اقدام به پرداخت مالیات ارزش افزوده نکرده و حالا اتاق بازرگانی نیز در این خصوص پیگیری انجام نداده و صرفا موضوع مالیات افرادی که در در اداره مالیاتی تسویه کرده، اما در گمرک مطالبه نامه را تسویه نکرده اند ورود کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده