تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۴
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۲۹۵۸۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اشتباه سیاستی دولت و مجلس در ورود به حوزه مالیات/ اصلاحات نظام مالیاتی نیاز به لایحه جامع دارد

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی به اشاره به اضافه شدن مالیات بر مجموع درآمد به بودجه سال آینده گفت: برای اصلاح نظام مالیاتی نیازمند یک لایحه مجزا هستیم و نمی‌توانیم به طور قطره‌چکانی این موارد را در بودجه بیاوریم.

به گزارش می‌متالز، وحید شقاقی شهری کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه، در خصوص تعیین سهم حدود ۸۴۰ هزار میلیارد تومانی مالیات در بودجه گفت: در ۱۰ سال گذشته نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی بین ۶ تا ۹ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه رقمی که برای سال آینده در نظر گرفته شده است نسبت ۹ درصد را نشان می‌دهد، گفت: البته میانگین جهانی این نسبت در دنیا بیش از ۲۰ درصد است. حتی در برخی کشور‌ها که نظام مالیاتی سخت‌گیرانه‌ای دارند این رقم به ۳۵ درصد نیز می‌رسد. در اقتصاد دنیا وقتی مالیات محاسبه می‌شود، عوارض شهرداری را نیز در آن لحاظ می‌کنند.

شقاقی با اشاره به عدد اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی در خصوص نسبت ۱۳ درصدی مالیات به تولید ناخالص داخلی با احتساب عوارض شهرداری و برخی هزینه‌های دیگر گفت: اگر این نسبت را بپذیریم می‌توان گفت که نسبت به میانگین جهانی نسبت کمتری داریم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر میانگین ۲۰ درصد را لحاظ کنیم، با تولید ناخالص داخلی فعلی ایران که حدود ۹ هزار هزار میلیارد تومان است، باید درآمد‌های مالیاتی را هزار میلیارد تومان دیگر افزایش دهیم. به عبارت دیگر این رقم با در نظر گرفتن نسبت ۲۰ درصد باید به هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برسد.

در نتیجه فاصله امروز با میانگین جهانی بالا است. باید بپذیریم که فاصله سازمان مالیاتی کشور جای رشد زیادی دارد. مساله دیگر این است که پایه‌های مالیاتی ما کم و معافیت‌های مالیاتی گسترده هستند. با پایه‌های مالیاتی موجود وضعیت وصول مالیات مناسب است.

اما در دنیا بیش از ۲۰۰ پایه مالیاتی وجود دارد. تعداد پایه‌های مالیاتی ما کمتر از ۵۰ است. در دنیا مالیات بر ثروت، مالیات بر مجموع درآمد، مالیات بر آلایندگی و محصولات مضر وجود دارد.

اشتباه سیاستی دولت و مجلس در ورود به حوزه مالیات/ چرا مالیات بر ثروت از یک بسته سیاستی به دو پایه مالیاتی تقلیل یافت؟

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه چند سالی است که برای خودرو‌ها و املاک لوکس مالیات تعیین می‌شود، اما وصولی آن‌ها بسیار اندک بوده است، گفت: نحوه ورود دولت و مجلس به حوزه مالیات اشتباه است. مالیات بر ثروت یک بسته سیاستی است در حالی که به مسکن و خودرو تقلیل داده شده است؛ بنابراین اگر پایه‌های مالیاتی را توسعه دهیم و شفافیت را ارتقا دهیم ظرفیت وصول هزار و ۸۰۰ میلیارد میلیارد تومان مالیات وجود دارد. در صورتی که چنین رقمی وصول می‌شد می‌توانستیم بگوییم که تقریبا بودجه عمومی دولت از طریق مالیات تامین شده است. یکی دیگر از الزامات تحقق هدف افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی ساماندهی و حذف معافیت‌های مالیاتی است که اثربخشی ندارند.

ظرفیت پایه‌های مالیاتی کنونی هزار میلیارد تومان است

وی ادامه داد: رقم ۸۴۰ هزار میلیارد تومان کنونی براساس پایه‌های مالیاتی کنونی و عدم شفافیت‌های فعلی تعیین شده و کفایت می‌کند. البته در سال‌های اخیر وزارت اقتصاد تلاش کرده است تا شفافیت را ارتقا دهد و اقداماتی را در جهت مبارزه با فرار مالیاتی انجام داده است، اما مساله این است که ما نیازمند توسعه‌های پایه‌های جدید مالیاتی هستیم.

شقاقی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از گردش پولی در فضای مجازی است که نمی‌توانیم از آن مالیات دریافت کنیم، گفت: ضمن اینکه در حال حاضر پایه‌های مالیاتی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر ثروت، مالیات بر آلاینده‌ها و بسیاری از پایه‌های مالیاتی دیگر را نداریم.

با پایه‌های مالیاتی کنونی نهایت بتوانیم هزار میلیارد تومان مالیات وصول کنیم و به این ترتیب به نظر بنده فرار مالیاتی بر اساس رقم ۸۴۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده در بودجه حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است.

سیاست غلط دولت و مجلس در اصلاحات موردی مالیات در بودجه/ اصلاحات نظام مالیاتی نیاز به لایحه جامع دارد

وی در پاسخ به سوالی در مورد اضافه شدن بندی در بودجه در خصوص مالیات بر مجموع درآمد گفت: اصلی‌ترین ایرادی که در بودجه وجود دارد این است که برای اصلاح نظام مالیاتی نیازمند یک لایحه مجزا هستیم. نمی‌توانیم به طور قطره‌چکانی این موارد را در بودجه بیاوریم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هر کدام از این موارد یک بسته مالیاتی است، گفت: ما نمی‌توانیم در خصوص مالیات بر ثروت تنها مالیات و خانه را جدا کنیم و در بودجه بیاوریم. ثروت یک مفهوم مشخص دارد. امروز مسیر اشتباهی را می‌رویم. نمی‌توانید تنها بخش‌هایی را در بودجه بیاورید. چنین اقداماتی نظم نظام مالیاتی ما را برهم می‌زند.

وی افزود: چنین اقدماتی نظام اقتصادی را دچار مشکل می‌کند. ثروت شامل عناصر متعددی نظیر ارز، طلا، مسکن، خودرو، زمین و بازار سرمایه می‌شود. باید بر کل ثروت مالیات ببندیم نه اینکه تنها برای بخشی از آن مالیات در نظر بگیریم. چنین اقدامی سبب انحراف نقدینگی خواهد شد.

شقاقی اظهار کرد: فعال اقتصادی به این نگاه می‌کند که در خودرو و مسکن مالیات گرفته می‌شود، اما از طلا مالیاتی گرفته نمی‌شود. طبیعتا فرد پول خود را به سمت طلا خواهد برد. همچنین نمی‌توان همزمان مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر ثروت را اعمال کرد و یکی از این موارد باید اعمال شود.

باید جامعیت نظام مالیاتی دیده شود که این موضوع با ارائه یک لایحه مجزا و جامع ممکن است نه اینکه این اصلاحات را در بودجه آن هم به طور ناقص انجام دهیم. تاثیر پایه‌های مالیاتی مختلف بر یکدیگر و هماهنگی نظام نرخ‌ها نیز باید رعایت شود در غیر این صورت وضعیت نظام مالیاتی دچار اختلال خواهد شد.

کاسته شدن تدریجی مقاومت در برابر اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی با تداوم فرآیند اجرا

وی در خصوص اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان گفت: حسن اجرای این قانون این است که گردش پول و مصرف را شفاف خواهد کرد. در نتیجه اگر این قانون توسعه پیدا کند و اجزای مختلف اقتصاد کشور به یکدیگر متصل شوند، این موضوع می‌تواند به کاهش فرار مالیاتی و عدالت مالیاتی کمک کند.

به این ترتیب مشخص خواهد شد حوزه و میزان مصرف هر فرد چگونه است؛ بنابراین این موضوع می‌تواند به کاهش انحراف مالیاتی کمک کند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی در مورد شیوه اجرایی این قانون گفت: وقتی قصد داشتیم مالیات ارزش افزوده را اخذ کنیم، مقاومت‌هایی وجود داشت. همیشه در این حوزه‌ها مقاومت نیز وجود دارد، اما هر چقدر که این قانون توسعه پیدا کند، از مقاومت‌ها نیز به تدریج کاسته خواهد شد. سازمان امور مالیاتی نیز برای افرادی که قانون را اجرا نکنند جرایمی را نظر خواهد گرفت. در مجموع باید گفت که این مسیر درستی است و می‌تواند به شفافیت گردش پول و کاهش فرار مالیاتی کمک کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده