تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۹۹۰۲۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد صنعت مهر یاران:

گاو نر می‌خواهد و مرد کهن!

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فولاد صنعت مهر یاران، تولیدکننده پروفیل فولادی گفت: شرایط جامعه به قدری دشوار شده است که اگر افراد در حوزه‌هایی به غیر از تولید سرمایه‌گذاری کنند، هم سود بیشتری عاید آن‌ها می‌شود و هم درگیر مسائل و مشکلات فراوانی همچون بیمه و مالیات نخواهند شد.

به گزارش می‌متالز، عسگر مردی در خصوص شرایط تولید پروفیل فولادی، بیان کرد: کمبود مواد اولیه، مهم‌ترین چالشی است که اکثر پروفیل‌سازان در حال حاضر با آن مواجه هستند. ورق گرم درجه یک فولادی توسط شرکت فولاد مبارکه اصفهان و ورق گرم درجه دو فولادی توسط شرکت‌هایی مانند فولاد گیلان و نورد و لوله اهواز تولید می‌شود. میزان سهمیه ورق اختصاص یافته به تولیدکنندگان پروفیل فولادی در بورس کالای ایران ناچیز است و جوابگوی نیاز این واحد‌ها نیست. برای مثال، سهمیه شرکت فولاد صنعت مهر یاران ۶۶۰ تن ورق گرم در ماه است و به همین منظور بخشی از مواد اولیه خود را از بورس و بخش عمده آن را که شامل ورق‌های درجه دو می‌شود، از بازار آزاد تامین می‌کنیم. متاسفانه معامله ورق در بورس، همواره با رقابت همراه است و به دنبال رقابت ایجاد شده، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی تولیدکنندگان پروفیل فولادی نه تنها نمی‌توانند ورق مورد نیاز خود را تامین کنند بلکه ناچار به خرید ورق با کیفیت کمتر و قیمت بیشتر از بازار آزاد می‌شوند. این مساله به بزرگ‌ترین معضل ما طی ماه‌های اخیر تبدیل شده و امیدواریم تمهیدات لازم جهت تامین مواد اولیه کافی واحد‌های تولیدی پروفیل اندیشیده شود، زیرا در غیر این صورت، بر تعداد شرکت‌های غیرفعال در این حوزه افزوده خواهد شد.

اختلاف قیمت ورق گرم در بازار آزاد و بورس

وی در همین راستا ادامه داد: از طرفی، موعد تحویل ورق گرم خریداری شده از بورس، سه ماه پس از ثبت سفارش است و بدون شک تولیدکننده چاره‌ای جز تامین ورق مورد نیاز خود طی این مدت با قیمت بیشتر از بازار آزاد ندارد. این در حالی است که قیمت ورق دائما با نوسان همراه بوده و برای مثال اگر ورق گرم درجه یک در بورس با قیمت ۳۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شود، قیمت آن به حدود ۳۷ هزار تا ۳۸ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار آزاد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت فولاد صنعت مهر یاران با بیان اینکه خوشبختانه مشکلی در زمینه نیروی انسانی نداریم، عنوان کرد: مالیات، یکی دیگر از چالش‌های مهمی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم و متاسفانه مالیات از واحد‌های تولیدی به صورت کاملا یک طرفه اخذ می‌شود. یعنی اینکه متاسفانه سازمان امور مالیاتی کشور توجهی به شرایط تولید ندارد و تنها به دنبال اخذ انواع مالیات از واحد‌های تولیدی است؛ در حالی که هزینه‌های تولید اعم از انرژی، نیروی انسانی، بیمه و… طی ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته و باید راه‌کار‌های ویژه‌ای به منظور محاسبه منصفانه مالیات در نظر گرفته شود.

مردی با تاکید بر اینکه حاشیه سود تولید پروفیل فولادی در چنین شرایط دشوار اقتصادی چندان مناسب نیست، اظهار داشت: شرایط جامعه به نحوی است که اگر افراد در حوزه‌هایی به غیر از تولید سرمایه‌گذاری کنند، هم سود بیشتری عاید آن‌ها می‌شود و هم درگیر مسائل و مشکلات فراوانی همچون بیمه و مالیات نخواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا از تجهیزات و ماشین‌آلات روز در تولید پروفیل فولادی استفاده می‌شود، گفت: خوشبختانه در حال حاضر انواع پروفیل فولادی با استفاده از ابزارآلات و دستگاه‌های جدید تولید می‌شود و مشکلی در این زمینه نداریم. در واقع اگر مواد اولیه کافی در اختیار واحد‌های تولیدکننده پروفیل قرار بگیرد، می‌توانیم با ظرفیت کامل به فعالیت خود ادامه دهیم. متاسفانه تا به امروز هیچ حمایتی از مجموعه ما نشده است و ما به نوعی محکوم به ادامه فعالیت خود در هر شرایطی هستیم؛ در حالی که اگر در مسیر تولید سنگ‌اندازی نکنند، ما به حمایت هیج سازمان و ارگانی نیاز نداریم.

امیدوار به رونق ساخت‌وساز هستیم

مدیرعامل شرکت فولاد صنعت مهر یاران ضمن اشاره به کاربرد پروفیل در صنعت ساختمان‌سازی، خاطرنشان کرد: شرایط ساخت‌وساز، تاثیر مستقیم بر بازار پروفیل‌های فولادی دارد و اگر صنعت ساختمان‌سازی با رونق همراه شود، بدون شک فروش پروفیل نیز افزایش خواهد یافت. البته رونق ساخت‌وساز، مستلزم سیاست‌گذاری در سطح کلان است و امیدواریم در آینده با کاهش مشکلات، شاهد افزایش ساخت‌وساز در کشور باشیم.

مردی در ادامه با بیان اینکه انواع پروفیل فولادی در داخل با کیفیت بالاتری نسبت به سایر کشور‌های همسایه مانند ترکیه و امارات تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: با این وجود، نیازمند حمایت‌های بیشتر و تسهیل شرایط صادرات پروفیل به کشور‌های منطقه هستیم. متاسفانه از آنجایی که شاهد عدم ثبات قیمت مواد اولیه در داخل هستیم، نمی‌توانیم در بازار‌های صادراتی عرض اندام کنیم و فرصت طلایی به منظور ارزآوری بیشتر علی‌‎رغم تولید محصولات باکیفیت و استاندارد را از دست داده‌ایم.

وی در ادامه به احداث و راه‌انداری یک خط نورد در قالب طرح توسعه‌ای اشاره کرد و گفت: تعداد نیروی انسانی که برای فعالیت در این بخش در نظر گرفته‌ایم، ۵۰ نفر است. در کمال تعجب، یکی از سازمان‌های مرتبط به ما اعلام کرده است که اگر به دنبال راه‌اندازی خط تولید جدید با این تعداد نیروی انسانی هستید، باید گواهی تسویه آب و فاضلاب را به سازمان ذی‎‌ربط ارائه کنید. در حالی که اگر تعداد نیروی انسانی به ۴۹ نفر کاهش پیدا کند، دیگر الزامی به ارائه این گواهی نیست! مگر غیر از این است که اشتغال‌زایی برای ۵۰ نفر، چیزی جز عشق و علاقه به تولید و درآمدزایی نیست، اما متاسفانه به دلایلی که هیچ توجیه فنی ندارد، باید راه‌اندازی یک خط تولید جدید را به تعویق بیندازیم.

این تولیدکننده پروفیل فولادی در پایان یادآور شد: اگر مواد اولیه کافی در اختیار تولیدکنندگان پروفیل قرار بگیرد، می‌توانیم به رونق تولید و آینده این صنعت امیدوار باشیم؛ در غیر این صورت چاره‌ای جز تعدیل نیروی انسانی نخواهیم داشت و ممکن است بسیاری از واحد‌های کوچک‌مقیاس به مرز تعطیلی کشانده شوند.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده