تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۷۰۵
کد خبر: ۲۹۹۲۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت پروژه محور تجلی:

تجلی با سرعت اجرای پروژه‌ها را پیش می‌برد/ تمرکز «تجلی» بر روی عناصر نادر خاکی به ویژه لیتیوم

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت تجلی از زیرمجموعه‌های شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) در نشست خبری از پروژه‌های این مجموعه و حضور در شرکت معدنکار باختر خبر داد.

به گزارش می‌متالز، دکتر «مرتضی علی اکبری» مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در نشست خبری خود روز شنبه ۲۶ فروردین ماه در دفتر مرکزی این شرکت، اظهار کرد: شرکت معدنکاری باختر حدود ۳۱۲ نفر سهامدار اشخاص حقیقی و حدود ۶۰ درصد از سهام آن برای صبانور بود. ما ابتدا با سهامدار عمده آن یعنی صبانور وارد مذاکره شدیم. سال گذشته ۴۰ درصد از سهام این شرکت را از سهامداران حقیقی خریداری کردیم. کار سختی بود، اما ما با همدلی موجود در صبانور این موضوع اجرایی شد و نهایت به این توافق رسیدیم که، چون صبانور نمی‌توانست افزایش سرمایه بدهد و آن‌ها اشخاص حقیقی ای بودند که ۴۰ درصد سهم را در اختیار داشتند ما با این مجموعه وارد مذاکره شدیم و توافق کردیم که در صورتی که این ۴۰ درصد را شرکت تجلی خریداری کند امکان افزایش سرمایه فراهم می‌شود و معدنکار باختر می‌تواند در دیگر نقاط کشور وارد سرمایه گذاری شود.

تجلی با سرعت اجرای پروژه‌ها را پیش می‌برد/ تمرکز «تجلی» بر روی عناصر نادر خاکی به ویژه لیتیوم

وی ادامه داد: این پیشنهاد با استقبال خوبی مواجه شد و توافق نامه امضا و شروع به خرید سهام از اشخاص حقیقی کردیم امروز ۴۰ درصد سهام شرکت معدنکار باختر را در اختیار داریم و ۶۰ درصد آن هم در اختیار صبانور است.

به گفته وی، در سال‌های اخیر شرکت ها مشکلات زیادی در بحث تامین ماشین آلات دارد و شرکتی که می‌تواند در این زمینه کار کند تعداد انگشت شماری هستند. اما ما این استراتژی را با صبانور تدوین کردیم تا یکی از شرکت‌های بزرگ معدنکاری کشور باشیم. در همین راستا، ۱۶۶ میلیارد تومان در ابتدای خرید سهام، سرمایه شرکت بود و در حال حاضر این عدد به ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که تماما صرف خرید ماشین آلات معدنی جدید شده است.

علی اکبری تصریح کرد: همچنین در حال مذاکرات و تهیه گزارش‌های جدید هستیم تا دوباره بتوانیم تزریق نقدینگی از طریق افزایش سرمایه و دیگر روش‌ها را داشته و تعداد ماشین آلات را بیش از پیش افزایش دهیم.

وی گفت: در حال حاضر شرکت معدنکار باختر در مجموعه صبانور در چند معدن فعالیت دارد و سودآوری خوبی در سال‌های گذشته داشته است و امسال نیز حدود ۸۰ میلیارد تومان سود سال ۱۴۰۱ است که قطعا با این مناقصه که شرکت جانجا برگزار کرد و معدنکار باختر به عنوان برنده اعلام شد سودآوری بیشتری برای این شرکت به همراه خواهد داشت. احتمالا در این هفته قرارداد امضا و کار شروع می‌شود. مبلغ این قرارداد هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان بابت فاز اول است که برای ۲۰ میلیون تن کار معدنکاری است که این حجم به ۴۰ میلیون تن و بیشتر ادامه پیدا خواهد کرد. با این قرارداد فعلیت این شرکت در مقیاس کشوری مطرح است.

مدیرعامل شرکت تجلی بیان کرد: این کار معدنکاری برای ۳ سال است که در سال اول ۵ میلیون تن، سال دوم ۷ میلیون و در سال آخر ۸ میلیون تن کار معدنکاری دارند.

وی ادامه داد: این شرکت قبل از این قرارداد اقداماتی در حوزه ورود به بورس داشت و در این قرارداد پیشرفت‌هایی داشت تا به بورس بپیوندند. محدودیت‌هایی در بحث اجرا داشتند، اما الان این مشکل برطرف شده و می‌تواند ادامه مسیر برای ورود به بورس را برود.

تجلی با سرعت اجرای پروژه‌ها را پیش می‌برد/ تمرکز «تجلی» بر روی عناصر نادر خاکی به ویژه لیتیوم

علی اکبری اضافه کرد: این شرکت با توجه به سودآوری در سال‌های بعد می‌تواند یکی از شرکت‌های خوب تجلی و صبانور باشد و می‌تواند وضعیت متفاوتی را نسبت به گذشته داشته باشد.

وی اضافه کرد: هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان مبلغ قرارداد حدود ۴۰ درصد سهام آن برای تجلی است و یک تعدیل قیمت برای ۱۴۰۲ دارد و در این ۳ سال هر سال یک افزایش قیمت خواهد داشت. سودی که امروز بابت معدنکار نصیب تجلی می‌شود دو طرفه است، زیرا خودش به عنوان ۵ درصد سهامدار جانجا و سهامدار باختر است در نتیجه سود تجلی دو طرفه خواهد بود.

علی اکبری با اشاره به ماشین آلات معدنکار باختر گفت: حدود ۵۰ تراک معدنی دارد که ۱۵ عدد دیگر به آن اضافه می‌شود. همچنین ۵ دستگاه بیل مکانیکی دارد که ۱۴ مورد دیگر به آن اضافه می‌شود. ۱۳ بولدزر، ۲۳ لودر و ۱۲ دریل واگن در حال خرید و ۷ دستگاه سنگ شکن برای خردایش و دانه بندی دارد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالات درباره روند پذیرش در بورس، اظهار کرد: برای اینکه ما خریدار این سهم شویم با شرکتی قرارداد داشتند تا ورود به بورس تسهیل پیدا کند. احتمال دارد در اواخر نیمه نخست سال جاری این کار انجام شود.

علی اکبری ورود به پروژه کنسانتره سازی فولاد خراسان، بیان کرد: این پروژه ۲.۵ میلیون تنی سال‌های سال بود که متوقف بود و مشکلات زیادی داشت. از زمان ورود ما یکی از سیاست‌های اصلی ما این بود که بتوانیم تمرکز کافی روی پروژه‌ها داشته باشیم و با قیمت‌های بهتری کار را جلو ببریم. خوشبختانه این اتفاق رخ داد و از شرایطی که وجود داشت به میزان قابل ملاحظه‌ای کار را اجرایی کردیم و مشکلات را یک به یک رفع کردیم و انعقاد قرارداد آن را تمدید کردند و قرارداد خرید ماشین آلات خارجی هم منعقد شده است. در حال حاضر مدیران فولاد خراسان از مدیران با سابقه فولاد مبارکه بود که فکر می‌کنم سرعت پروژه بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر قرار داد ابتدایی تمام و در حال انعقاد قرارداد الحاقی با ایریتک هستند.

علی اکبری در ادامه برای شناسایی سود عرضه اولیه بیان کرد: باید به این موضوع زمان داد تا دید چقدر سود حاصل می‌شود، اما قطعا سود خوبی حاصل می‌شود.

وی درباره فولاد سرمد ابرکوه نیز اضافه کرد: در حال حاضر ۴۸ درصد از سهام این مجموعه را داریم که ۴۵۰ هزار تن میلگرد تولید می‌کنند و پروژه کلاف هم دارد و همچنین دو پروژه فولادسازی ۶۰۰ هزار تنی و آهن اسفنجی هم در اختیار دارد. با تغییر مدیریت پیشرفت فیزیکی بسیار بیشتر شده است.

علی اکبری همچنین در پاسخ به «می متالز» درباره مناقصه عملیات معدنکاری جانجا اظهار کرد: ۴ شرکت در این مناقصه تایید شدند که معدنکار برنده آن بود. این موضوع فرصت خوبی برای شرکت تجلی و صاحب سهامداران است. این موضوع قدمی برای ورود به مقیاس کشوری است.

وی همچنین درباره اجرای پروژه‌ها بیان کرد: متاسفانه سیستم کل کشور برای اجرای پروژه‌ها کمی کند است. اما تجلی با تمام توان و نیرو‌های حرفه‌ای کار را جلو می‌برد. با شرایط موجود کشور که نیازمند نقدینگی است و تحریم‌ها پا برجاست و قرارداد‌های بین المللی و ... باعث می‌شود اجرای پروژه‌ها کند شود. البته نسبت به سال‌های گذشته کمی شرایط بهتر شده است.

تجلی با سرعت اجرای پروژه‌ها را پیش می‌برد/ تمرکز «تجلی» بر روی عناصر نادر خاکی به ویژه لیتیوم

علی اکبری همچنین با اشاره به بازدید دکتر «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی از بندر شهید رجایی و اهمیت زیرساخت‌ها به خبرنگار «می متالز» گفت: شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) برای ۵۰ میلیون تن ظرفیت برنامه ریزی شده بود، اما بین سهامداران به نقطه‌ای نرسیده بود که این میزان مورد نیاز شرکت‌های فلزی و معدنی باشد. به همین دلیل سازمان بنادر و کشتیرانی حدود ۱ سال و نیم جلوی کار را گرفته بود و پیشرفت آن متوقف شده بود. ظاهرا خودشان تمایل به انتقال محدوده کنار دریا را نداشتند و شنیده بودم که برای طرح‌های توسعه خودشان در نظر گرفته شده بود. نهایتا با تلاش و پیگیری‌های فراوان آقای دکتر نادری مدیرعامل «هیمکو» درست قبل از ایام تعطیلات عید به توافقی دست یافتند. در حال حاضر، ظرفیت ۵۰ میلیون تن را به ۱۰ میلیون تن کاهش داده اند تا سهامداران موجود هم بتوانند سیاست‌های مد نظر خود را اعمال کنند.

وی با اشاره به سهامداران هیمکو از جمله ومعادن، وامید و تجلی خاطرنشان ساخت: جلسات مشترکی بین شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) و شرکت سرمایه گذاری امید (وامید) برای هماهنگی‌های بیشتر جهت سرمایه گذاری‌ها در حال برگزاری است و قرار است در اولین جلسه با توجه به رفع موانع و مشکلات، کار اجرایی جدی آغاز شود. امیدواریم به زودی یک افزایش سرمایه‌ای را در شرکت «هیمکو» شاهد باشیم تا کار به صورت رسمی آغاز شود.

مدیرعامل تجلی در پاسخ به کاهش ظرفیت پروژه نیز گفت: ظرفیت به این دلیل کاهش پیدا کرد که پروژه فاز به فاز به پیش برود.

وی درباره افزایش سرمایه تجلی نیز گفت: ما یک افزایش سرمایه‌ای را برای ۱۴۰۲ مطرح کردیم، اما گزارش تهیه شده البته باید جلسه جدیدی در اردیبهشت ماه با سهامداران برگزار شود.

علی اکبری بیان کرد: وجوه در اختیار را به سهام تبدیل کردیم و در مشکلاتی که بورس در سال گذشته داشت چندان با وضعیت خوبی همراه نبودیم، اما در حال حاضر نه تنها منفی‌ها جبران شد بلکه ارزش پورتفو نزدیک ۴۰۰ میلیارد تومان به مبلغ اضافه شده است. ما امروز ۲۴ معدن و ۱۶ شرکت داریم. برای اجرای پروژه در سال جاری حدود ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان وجه نیاز داریم که قابل ملاحظه است. امیدواریم در نیمه دوم سال افزایش سرمایه داشته باشیم. حدود هزار میلیارد تومان پیش بینی اوراق داریم که مشروط به موافقت هیات مدیره است.

علی اکبری همچنین بیان کرد: در ابتدا که مجموعه تجلی تشکیل شد، گروه کارشناس رسمی دادگستری دارایی‌ها را ارزیابی کرد. نرخ ارزهایی که آن موقع تصویب شد ۱۵ هزار تومان و ۱۷ هزار تومان و ۲۱ هزار تومان بود. یعنی اگر تمام تلاشی که در گروه تجلی صورت گرفته اعم از ۲۴ معدن و ۱۶ شرکت و پروژه هایی که در اختیار داریم  اگر حتی همه ی آنها را هم در نظر نگیریم، با همین نرخ ارز کنونی امروز باید ارزش سهام ما بیش از ۲۵۰ تومان باشد. این شرکت می‌تواند در آینده رقم واقعی خود را شاهد باشد.

وی در ادامه درباره عناصر نادر خاکی گفت: در آینده یکی از شرکت‌هایی که حرف‌های خوبی برای گفتن دارد شرکت تجلی خواهد بود. معادن و محدوده‌های در اختیار ما حدودا یک میلیون و ۶۳۷ کیلیومتر مربع است که شکل های متفاوتی دارند. یک زمانی معدنی را درخواست می دهید که پس از آن بایستی پروانه اکتشاف گرفته شود که خودش نیازمند گذر از ۷ خان رستم است اعم از گرفتن مجوز سازمان انرژی اتمی، سازمان محیط زیست، منابع طبیعی، مجوز وزارت صمت و اداره صمت استان ها و غیره که مراحل بسیار پیچیده ای دارد. پس از آن نیازمند گرفتن پروانه اکتشاف است که خود دارای مراحل زیاد و کار‌های بسیار پیچیده‌ای است مثلا باید کارهای اکتشافی تعریف شود، باید از مهندسین و پیمانکاران مختلفی بهره مند شوند تا نهایت منجر به اخذ گواهی کشف شود. بعد از اخذ گواهی کشف باید گواهی بهره برداری گرفته شود تا بتواند استحصال و بهره برداری انجام شود. کل محدوده های معدنی ما ۲۴ مورد است که در پلی متال ۳ درخواست و ۲ پروانه اکتشاف داریم. در سیلس گرمابی ۱ مورد آماده بهره برداری داریم. در عناصر نادر خاکی ۵ درخواست داریم که برای ۲ مورد گواهی کشف گرفته شده است. در پلی متال‌ها که یکی از آن‌ها می‌تواند لیتیوم باشد ۳ معدن درخواست دادیم که برای ۲ مورد پروانه اکتشاف گرفته ایم. مجموعا از ۲۴ مورد، ۱۲ مورد آن یعنی نزدیک به ۵۰ درصد از معادن و محدوده های معدنی که در اختیار داریم در خصوص عناصر نادر خاکی هستند که ۵ مورد مختص لیتیوم است. در کانسنگ طلا ۲ درخواست و ۱ پروانه اکتشاف داریم، ۲ درخواست دولومیت داریم و برای مس هم یک مورد در مرحله پروانه اکتشاف در اختیار داریم.

وی ادامه داد: ۴ معدن تجلی در آذربایجان، ۷ معدن در خراسان، ۸ معدن در سیستان و بلوچستان و کرمان و یزد است. ما بیشترین مساحت را در خراسان داریم که بیشترین معادن لیتیوم هم در این منطقه است.

به گفته وی، ۵ معدنی که در لیتیوم در اختیار داریم یکی از معادن ۱۲۶ کیلومتر مربع است. محدوده دیگری در شمال این محدوده ۲۰ کیلومتر و دیگری ۱۱ کیلومتری است. البته مساحت بیشتر، نشان دهنده ذخیره بیشتر نیست. لیتیوم ماده با اهمیتی است و کانسنگ جدید کشف شده می‌تواند رقم با اهمیتی را در اختیار داشته باشد. ما تمرکز خود را بر عناصر نادر خاکی از جمله لیتیوم داشتیم. بحث استحصال و فرآوری لیتیوم را نیز در کنار استخراج آن مد نظر داشته و آن را پیگیری می نماییم.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده