تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۲
بازدید: ۳۶
کد خبر: ۳۰۰۲۹۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد مبارکه مطرح کرد؛

استفاده از آب خام در فولاد مبارکه به صفر می‌رسد/ تولید ۶۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر با نیروگاه خورشیدی

‌می‌متالز - مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: تا سه سال آینده، استفاده از آب خام در فولاد مبارکه اصفهان به صفر می‌رسد.

به گزارش می‌متالز، سیدمحمدیاسر طیب‌نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان، سخنان خود را با طرح این سوال آغاز کرد که «ویژگی یک بنگاه اقتصادی موفق چیست؟» و در ادامه اظهار کرد: وقتی قرار است یک صنعت را تحلیل کنیم ابتدا باید به این سوال پاسخ بدهیم بنابراین یک بنگاه اقتصادی را از چند جنبه موفق می‌دانیم؛ اولا سودآوری پایدار داشته باشد و منابع در اختیار را به خلق ارزش تبدیل کند.

وی افزود: دومین ویژگی رشد توسعه و افزایش رقابت‌پذیری است، زیرا اگر بنگاه اقتصادی ثابت بماند، رشد نکند، توسعه پیدا نکند و نتواند در فضای امروز کشور و جامعه بین‌الملل نقش ایفا کند، بعد از چند دهه با افول روبرو خواهد شد که نمونه‌های آن را در کشور و دنیا دیده و شنیده‌ایم بدین سبب رشد، توسعه و نوآوری و رفتن به سمت نوآوری‌های جدید الزم یک بنگاه اقتصادی موفق است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه دوری از فساد، شفافیت و سلامت در کار سومین اصل است، درباره جنبه‌های دیگر بنگاه اقتصادی موفق، تصریح کرد: یک بنگاه اقتصادی موفق نمی‌تواند جامعه پیرامونی خود را در نظر نگیرد و باید شهروند مسئولیت پذیر باشد بنابراین باید خود را در خلق آینده روشن و درخشان جامعه سهیم بدانیم، زیرا وقتی محصول این بنگاه به دیگران آسیب می‌زند، نمی‌تواند موفق باشد.

وی با اشاره به کارنامه فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱، ادامه داد: این شرکت بزرگترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقاست و سهم ۳۴ درصدی در تولید فولاد کشور و ۲۰ درصدی در منطقه ما را دارد. بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در دنیا بوده، ارزش فعلی بازار آن بالغ بر ۵۱۰ همت است و یک و نیم درصد از تولید ناخالص کشور را به عهده دارد.

طیب‌نیا اضافه کرد: اکنون فولاد مبارکه دیگر یک شرکت در گوشه جغرافیایی نیست بلکه زنجیر تامین آن بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ شرکت را شامل می‌شود که برخی صرفا تامین کننده مواد اولیه و قطعات فولاد مبارکه هستند. فولاد مبارکه به وسعت ایران بوده و در جای جای کشور درحال توسعه است.

وی گفت: شرکت فولاد مبارکه تنها تولید کننده فولاد نیست بلکه وظیفه خود را خلق آینده بهتر برای کشور می‌داند؛ موضوعی که بالاتر از تولید یک محصول است، زیرا چشم‌انداز ما تبدیل این شرکت به الگوی ملی بنگاه‌داری در سطح جهان و قرارگیری در جمع ۲۰ شرکت فولادی جهان است.

۵ جهت گیری اصلی در چشم انداز شرکت

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه به پنج جهت‌گیری اصلی در چشم‌انداز این شرکت اشاره و اظهار کرد: اول استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید است، چون نجات اقتصاد وابسته به نهضت استفاده از ظرفیت‌های کشور است. ما در خیلی از زمینه‌ها نیاز به توسعه نداریم، چون اکنون بسیاری از صنایع با زیر ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی جهت‌گیری دوم فولاد مبارکه را توسعه کمی، کیفی و متوازن دانست و ادامه داد: توسعه سرمایه‌های انسانی سومین جهت گیری و ضامن دو جهت گیری پیشین است؛ تفاوت فولاد مبارکه با دیگران نیروی ماهر و خبره است که منشا اثر در کشور خواهند بود.

طیب‌نیا تمرکز بر فناوری‌های نوین و تبدیل شدن به صنعت سبز است را دیگر جهت‌گیری‌های پنجگانه این شرکت نامید و افزود: موج صنعت ستیزی ناشی از تفکری است که مردم آن را دلیل نابسامانی‌ها و مشکلات می‌دانند درحالی که صنعت می‌تواند سرتا پا فایده باشد.

وی با اشاره به رویکرد فولاد مبارکه در توسعه‌های مجاور و ورود به کسب‌وکار‌های جدید، گفت: نزدیک به دو هزار مگاوات نیروگاه یا در دست احداث یا در مسیر احداث است، دو میدان گازی را دردست مطالعه داریم تا گاز موردنیاز خود را تامین و مازاد آن را به شبکه توزیع بدهیم.

سرمایه گذاری ۲۰ درصدی در کسب و کار‌های نوآورانه

تحول در حمل‌ونقل با افزایش لوکوموتیو و افزایش واگن‌های حمل‌ونقلی به سه هزار واگن و سرمایه‌گذاری ۲۰ درصدی در کسب‌وکار‌های نوآورانه و دانش‌بنیان دیگر تاکیدات طیب‌نیا درخصوص کارنامه یکساله فولاد مبارکه بود.

طیب نیا گفت: اکنون صنعت فولاد کشور از ۶۵ درصد ظرفیت‌های اسمی خود استفاده می‌کند و اگر سهم فولاد مبارکه از آن خارج شود، این عدد به زیر ۵۵ درصد می‌رسد. با این حال به دلیل آنکه زیرساخت‌های لازم ایجاد نشده است، باعث کاهش ضریب بهره‌وری می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۱ رکورد تولید در بخش‌های مختلف فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱ شکسته شده است، ادامه داد: این رکورد‌ها در شرایط قطعی گاز و برق به دست آمده است و این یعنی مدیریت منابع، تعمیرات و زمان و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود؛ اینگونه نبوده که فولاد مبارکه به‌صورت کاریکاتوری جریانی را ایجاد کرده باشد بلکه هر مجموعه‌ای به فولاد مبارکه متصل بوده نیز در سالی که سال افول قیمت‌های فولاد بوده، موفق شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به سرمایه‌گذاری جدید این شرکت در حوزه‌های مختلف، افزود: رشد سرمایه‌گذاری شرکت در سال ۱۴۰۱، ۱۰ برابر سال ۹۹ بوده است که این آمار در شرایطی که تشریفات و نظارت‌ها بر فرایند سرمایه‌گذاری‌ها سختگیرانه است و دچار یک اقتصاد بیمار هستیم رقم خورده است.

طیب‌نیا ادامه داد: هیچ پیمانکاری در سال گذشته از قرارداد‌های فولاد مبارکه خلع ید نشده بلکه با تظارت بیشتر، پیمانکار را ملزم کردیم طبق برنامه پیش برود.

انتقال آب از دریای عمان

وی با بیان اینکه نیروگاه خورشیدی پس از یک سال مطالعات و فرایند‌های دیگر به مرحله انتخاب پیمانکار رسیده و پنل‌های آن سفارش داده شده است، خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌های بزرگ فولاد مبارکه پروژه انتقال آب از دریای عمان است که با همت دولت و حمایت استاندار، با قوت درحال پیشروی است.

طیب‌نیا با تاکید بر اینکه برداشت آب فولاد مبارکه از حوضه آبریز حدود یک درصد است، افزود: پروژه انتقال آب قرار نیست موضوع آب فولاد مبارکه را حل کند، چون اکنون ۵۰ درصد آب موردنیاز از پساب و بازچرخانی احصا می‌شود. قرار است ظرف سه سال آینده استفاده از آب خام در فولاد مبارکه به صفر برسد و در این راستا استفاده از پساب فاضلاب شش شهر دیگر را نیز در برنامه داریم.

وی ادامه داد: با پروژه انتقال آب ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب به اصفهان منتقل می‌شود که مشکل آب تمام صنایع اصفهان را حل می‌کند به معنای دیگر فولاد مبارکه بیش از سهم خود در یک پروژه سهیم است.

مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان گفت: در سال‌های گذشته با یک توقف ساده ناچار بودیم از کارشناسان خارجی استفاده کنیم، اما اکنون محصولات پیشرفته را بدون نیاز به کارشناس خارجی و با دانش بومی تولید می‌کنیم که این اتفاقات در سایه حضور نیروی خبره و افزایش بهره‌وری انسانی رخ داده است.

طیب نیا بیان کرد: اکنون فولاد مبارکه زمینه اشتغال ۳۵ هزار نفر به‌طور مستقیم و ۳۸۰ هزار نفر را به طور غیرمستقیم ایجاد کرده است. همچنین بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ نفر در سه سال آینده در این شرکت مشغول بکار می‌شوند

وی با اشاره به رویکرد تولید فولاد بدون کربن گفت: با راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاوات، برق تجدیدپذیر تامین می‌شود تا به سطح بهترین‌های دنیا برسیم. همچنین نیروگاه ۲۰۰ مگاوات انرژی بادی نیز در دست اقدام است تا در نتیجه این اقدامات تولید دی‌اکسیدکربن ما به حد دو و نیم میلیون تن تا سال ۱۴۰۴ کاهش پیدا کند.

طیب‌نیا با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در کاهش مصرف انرژی و مصرف آب برای دستیابی به صنعت سبز، گفت: در کشور هیچ شرکتی نیست که به اندازه فولاد مبارکه که عددی بالغ بر ۲.۳ دهم میلیارد دلار است در حوزه کاهش مصارف انرژی و تغییر الگوی مصرف آب سرمایه‌گذاری کرده باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در تامین قطعات بالای ۹۰ درصد به خودکفایی رسیده‌ایم که باعث صرفه جویی سه میلیارد دلاری در یک دهه گذشته شده است. بومی‌سازی ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ قطعه جدید نیز در برنامه آتی شرکت است.

وی گفا: در سال ۱۴۰۱ گاز را بالاتر از قیمت جهانی خریداری کردیم، هزینه برق، حمل‌ونقل، دستمزد و مواد اولیه افزایش یافت با این وجود کنترل بازار را با افزایش عرضه به دست گرفتیم و در این سال ۱۴ درصد در بازار داخلی افزایش عرضه داشتیم.

طیب‌نیا با بیان اینکه رویکرد تحول بنیادین در مسئولیت اجتماعی را پیش گرفته ایم، گفت: فولاد مبارکه در مسئولیت‌های اجتماعی الگوی ملی خواهد بود و با توجه به گستردگی جغرافیایی این بنگاه اقتصادی، از توزیع پول و بسته حمایتی به سمت تدوین و اجرای الگو جامع پیشرفت و آبادانی حرکت کرده است.

احیای قنوات خشک شده و حمایت از مشاغل خانگی

وی تصریح کرد: حمایت از مشاغل خانگی، احیای قنوات خشک‌شده مناطق خشک با حمایت سپاه پاسداران، حمایت از آموزش حوزه دامپروری و زراعت و سم‌پاشی، مساعدت در ساخت واحد‌های مسکونی نیمه‌ساز کمیته امداد و تامین جهیزیه و لوازم خانگی برای اقشار نیاز از جمله اقدامات فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت اجتماعی متناسب با ظرفیت‌های محلی است.

طیب نیا ابراز کرد: باشگاه فولاد مبارکه سپاهان ۸۵ تیم در ۲۶ رشته ورزشی، در رسته بانوان و آقایان و در سطح حرفه‌ای و قهرمانی تیم‌داری می‌کند. تمام صورت‌های مالی این باشگاه حسابرسی شده و شفاف بوده و درحال حرکت به سمت باشگاهداری اقتصادی است. این باشگاه تنها باشگاهی است که دارای نشان تعالی سازمانی است.

وی در پلسخ به این سوال که مردم اصفهان چه منفعتی از وجود فولاد مبارکه می‌برند، گفت: مهم‌ترین نفع فولاد مبارکه افزایش اشتغال مستقیم و غیرمستقیم استان است. از سوی دیگر حدود یک‌هزار شرکت در استان برای فولاد مبارکه و صنایع فولاد کشور شکل گرفته است و اگر حضور این صنعت نبود در نقاط دیگر توسعه می‌یافتند.

شکل گیری زنجیره اشتغال و درآمدزایی

طیب‌نیا با تاکید بر شکل‌گیری زنجیره از اشتغال و درآمدزایی درپی فعالیت فولاد مبارکه تصریح کرد: درآمدی که کارکنان فولاد مبارکه کسب می‌کنند در همین نقطقه هزینه می‌شود و تمام فعالیت‌ها در راستای رفع مشکلات منطقه‌ای است. شاید این باور وجود داشته باشد که صنعت همراه خود مشکلاتی را خواهد داشت، اما ما به سمتی درحال قدم برداشتن هستیم که منافع به شدت بالا باشد و مضراتی وجود نداشته باشد، چون خود را یک صنعت سبز قلمداد می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه دیگر توسعه کمی ندارد و توسعه آن تنها از منظر ارزش افزوده است تا از این طریق اشتغالزایی جدید به دست آید. اصفهان مرکز تمرکز افراد تحصیل کرده و صنعتگران ماهر است بنابراین باید به قطب فناوری کشور تبدیل شود. در این راستا فولاد مبارکه به توسعه دانش‌بنیان‌ها و تحول دیجیتال اهمیت می‌دهد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه توسعه شرکت در حوزه کمی به سمت استان هرمزگان است، گفت: یکی از دلایل موفقیت فولاد مبارکه نقطه مکانی آن است که باعث جلوگیری از هزینه مازاد انتقال و توزیع محصول است. از طرف دیگر اگر قرار بود کارخانه در نقطه دیگری باشد، آلایندگی کامیون‌هایی که باید محصولات آن را حمل کنند از تولید بیشتر بود.

وی در دفاع از پروژه انتقال آب از دریای عمان به‌جای انتقال صنعت از اصفهان به سمت دریا، با بیان اینکه آب در سهم هزینه‌ای فولاد مبارکه بسیار کمتر از هزینه حمل‌ونقل است، گفت: صرف نظر از تمام این توضیحات اصلا امکان جابجایی چنین صنعتی وجود ندارد.

منبع: خبرآنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده