تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۹
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۳۰۰۳۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد مبارکه:

فولاد مبارکه به دنبال تملک سهام معادن خارجی/ سهام دیگر شرکت‌های ارزنده بورسی را خریدار هستیم

‌می‌متالز - محمدیاسر طیب نیا با بیان اینکه فولاد مبارکه سهام معادن را برای تامین پایدار مواد اولیه خریداری کرده است، گفت: در حال حاضر بررسی‌هایی انجام داده ایم که بتوانیم منابع معدنی خارجی را با واسطه تملک کنیم

به گزارش می‌متالز، یکی از بزرگترین شرکت‌های تأثیرگذار در بازار سرمایه فولاد مبارکه اصفهان با نماد فولاد است و رشد این نماد در ۵ سال گذشته حدود سی برابر شده در حالی که طلا حدود هجده برابر و دلار حدود ۱۱ برابر رشد داشته است و حتی نسبت به رشد مسکن هم جلوتر بوده و همین موضوع باعث شده که تقاضای زیادی برای خرید سهام این شرکت وجود داشته باشد، البته این نماد در شش ماهه گذشته نسبت به نماد‌های کوچک رشد کمتری داشته، اما در بلندمدت بازدهی بیشتری داشته و مدیرعامل این شرکت معتقد است دلیل رشد پایدار و پیوسته این نماد این است که هیچ گروه یا افرادی نمی‌توانند در جریان معاملات آن نقش داشته باشند و به عبارت دیگر سرمایه‌های صد هزار میلیارد تومانی هم در وضعیت تابلوی سهم تاثیر گذار نیست. حال برای آگاهی از وضعیت سهم و چشم انداز این نماد تحلیل بازار با مدیرعامل آن گفتگویی ترتیب داده ایم. در ادامه متن کامل آن را می‌خوانید.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اینکه دولت باید درباره سهامش در فولاد مبارکه تعیین تکلیف کند، گفت: سازمان خصوصی سازی چند وقت پیش برای تامین منابع دولت درباره سهام ارزنده دولت همچون سهام فولاد مبارکه صحبت‌هایی کرده بودند.

یاسر طیب نیا با بیان اینکه سهام دولت در فولاد مبارکه ۱۷ درصد است که در اختیار سازمان ایمیدرو است، افزود: در سال جدید دولت عرضه ۵ درصدی از شرکت فولاد مبارکه داشته، اما به طور کلی تا آنجایی که مطلع هستم سیاست ایمیدرو حفظ این سهام است.

او درباره سیاست فولاد مبارکه برای خرید سهام شرکت‌های معدنی برای تامین پایدار مواد معدنی گفت: این سیاست از سال‌ها قبل پایه گذاری شده و در دوره جدید هم این موضوع تقویت شد، به طوری که فولاد مبارکه در شرکت توسعه معادن و فلزات بیش از ۵۰ درصد سهام دارد و دارای سیت مدیریت است و از طرف دیگر این هلدینگ سهامدار اصلی چادرملو و گل گهر هم محسوب می‌شود به همین دلیل به نوعی فولاد مبارکه سهامدار مدیریتی گل گهر و چادرملو هم محسوب می‌شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اینکه فولاد مبارکه در شرکت‌های دیگر هم فعالیت داشته است، اظهار کرد: حتی در یک مقطع سهام شرکت‌های مانند امید را بررسی کرده ایم و حالا امسال باید ببینیم که سهام چه شرکت‌های معدنی قرار است عرضه شود و در همان زمان وضعیت سهام آن‌ها را بررسی خواهیم کرد و در صورت ارزندگی خرید می‌کنیم.

طیب نیا درباره تناقض سیاست خرید سهام شرکت‌های معدنی و توسعه فرآوری همان شرکت‌ها اظهار کرد: هرچند توسعه فرآوری شرکت‌های معدنی با سیاست‌های فولاد مبارکه تضاد دارد، اما این سیاست‌ها از گذشته اجرایی شده اند و از طرف دیگر در چند سال گذشته شرکت‌هایی که به طور تکمیل زنجیره رفته اند اگر سودآوری داشته اند به صورت مستقیم نفع برده ایم و سهامداری در شرکت‌ها هم در راستای توسعه منافع است، اما به طور کلی هدف تامین مواد اولیه بوده، از این رو در پروژه‌های آتی این مساله را در نظر می‌گیریم که بیشتر در بخش بالادستی توسعه ایجاد کنیم و در پایین دست همین توسعه کنونی را حفظ کنیم.

او درباره سرمایه گذاری فولاد مبارکه در ذخایر معدنی کشور‌های خارجی اظهار کرد: در حال حاضر بررسی‌هایی انجام داده ایم که بتوانیم منابع معدنی خارجی را با واسطه تملک کنیم و مطالعاتی هم در حال انجام است، اما به دلیل شرایط تحریمی که داریم نمی‌توانیم درباره کشور محل معدن و ... اظهار نظر کنم.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده