تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۵۵
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۳۰۱۰۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ورود پول حقیقی به بورس ۱۲روزه شد

روز پرنوسان شاخصی‌ها

‌می‌متالز - بازار سهام، با افت و خیز‌های قابل‌توجه طی روز معاملاتی گذشته، در نهایت با رشد هزار و ۲۹۹‌واحدی روز معاملاتی خود را به پایان رساند. هرچند استیضاح وزیر صمت، بر روند نماد‌های شاخص ساز اثرگذار بود، اما شاخص هم وزن توانست با نوسان ۰۳/ ۱درصدی از سطح ۸۲۴هزار واحد عبور کند.

به گزارش می‌متالز، با این حال کارشناسان بازار، تعویض در تیم اقتصادی دولت را چندان بااهمیت تلقی نکرده و در صورتی‌که ریسک و هیجان جدیدی متوجه بازار نشود، نماگر اصلی بازار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. آمار معاملات نیز نشان می‌دهد که طی روز دوشنبه، ارزش معاملات خرد بیش از ۱۲هزار و ۴۰۰میلیارد‌تومان بوده و ورود پول حقیقی به بازار نیز ۳۹۷میلیارد‌تومان بوده‌است. این دوازدهمین روز متوالی است که بازار سرمایه میزبان حقیقی‌های بازار بوده‌است.

دوشنبه نوسانی بورس: بورس تهران، دوشنبه پرنوسانی را تجربه کرد؛ به‌طوری‌که نماگر اصلی بازار سهام با افت چشمگیری همراه شد. پس از شتاب شاخص برای عبور از مقاومت ۲میلیون و ۳۰۰هزار‌واحدی، بازار با خبر‌های جدید از مجلس دچار بی رمقی موقت شده‌است، بااین‌حال شاخص‌کل به‌واسطه ورود پول حقیقی‌ها توانست خود را از قعر بازار بالا کشیده و اندکی رشد را به‌همراه داشته باشد. نماگر اصلی بازار دوشنبه پرحاشیه خود را پس از افزایش ۰۵/ ۰درصدی به پایان رساند. پرحاشیه‌بودن بازار از آن روی است که استیضاح وزیر صمت درصحن علنی مجلس طی روز یکشنبه حواشی را در پی داشت که در نهایت موجب شد ریسک بازار افزایش‌یافته و این تاثیر منفی بر سهام شاخص ساز بسیار بیشتر از سایر نماد‌های بازار بود. دلیل روشن‌تر آن است که شاخص هم وزن با رشد بیش از یک‌درصدی نشان داد که کلیت بازار سبزپوش بوده و همچنان این شاخص‌ساز‌ها هستند که ریسک بازار را به‌خصوص در ساعات ابتدایی معاملات افزایش داده‌اند. نماد‌هایی که تاثیر منفی بر شاخص‌کل گذاشتند، شامل «فملی»، «کگل» و «شپدیس» شده و در نهایت نماد «فارس» موثرترین نماد مثبت بر شاخص‌کل بوده‌است.

تاثیر جابه جایی‌ها بر بورس: به عقیده بسیاری از کارشناسان، تعویض در تیم اقتصادی، تاثیر چندانی در رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم نداشته و بازار نیز احتمالا با واکنش بسیار اندک و کوتاه‌مدتی، از آن عبور خواهد کرد، چراکه همچنان استقبال از بازار سرمایه بسیار افزایش‌یافته و متغیر‌های کلان اقتصادی با نوسان‌های بالایی همراه نبوده اند. در صورتی‌که دولت همچنان ریسک بالای تصمیمات یک‌شبه را بر بازار تحمیل نکند، اعتماد‌ها در بازار تثبیت‌شده و در نتیجه آن بازار به مسیر اصلی خود ادامه خواهد داد، اما در صورتی‌که سناریوی تخاصم دولت با بازار سرمایه تقویت شده و تیم جدید، ریسک جدیدی را بر بازار مسلط کند، اعتمادی که با دشواری زیادی به‌وجود آمده است، متزلزل شده و نقدینگی موجود در اقتصاد را به سمت بازار‌های دیگر به‌خصوص دلار هدایت می‌کند، به‌خصوص اینکه نسبت پول در نقدینگی کل اقتصاد به‌شدت صعودی‌شده و زنگ خطری برای موج‌های تورمی در سایر بازار‌ها خواهد بود. بورس تنها بازاری است که موفق شده‌است طی یکی دو ماه اخیر سایر بازار‌ها را آرام‌تر از گذشته نگاه دارد.

میزبانی دوباره بورس برای حقیقی ها: میزان استقبال از بازار سرمایه توسط سرمایه‌های درشت و خرد حقیقی‌ها به‌قدری بالاست که در روز‌های پرنوسان نیز همچنان مالکیت بازار به‌دست حقیقی‌ها بوده و در معاملات بازار، نقش بسیار پررنگی را ایفا می‌کنند. عمده معامله‌گران بر این عقیده هستند که متغیر‌های اقتصادی همچنان به نفع بازار بوده و خطری از سوی چشم انداز اقتصادی بازار را تهدید نمی‌کند، از این‌رو انتظار می‌رود با اعتماد ایجادشده در بازار سرمایه شاخص‌کل بتواند اعداد بسیار بالاتری را به خود ببیند، با این حال توصیه کارشناسان بازار بر این است که قیمت نماد‌ها بسیار بالاست و خرید سهام با سرمایه بالا، می‌تواند بار دیگر اتفاق‌های سال‌های گذشته را برای سهامداران خرد تکرار کند. علاوه‌بر این، کارشناسان بر این عقیده هستند، همچنان سهام برخی از شرکت‌ها در کف قیمتی خود قرار داشته و می‌توانند فرصت خوبی برای سهامداران فراهم آورند. در مجموع، میزان ورود پول حقیقی به بازار سهام طی روز دوشنبه ۳۹۷میلیارد‌تومان بوده‌است. آمار‌ها نشان می‌دهد که ۱۲روز متوالی است که بورس تهران میزبان سرمایه حقیقی‌های بورس که نقش تعیین کننده‌ای در رشد بازار داشتند، بوده‌است.

همچنین ارزش معاملات خرد نیز حدود ۱۲هزار و ۴۴۳میلیارد‌تومان بوده که در سطح بسیار بالایی قرار دارد. درصورتی‌که خطری از جانب دولت و متغیر‌های کلان اقتصادی، بازار سهام را تهدید نکند، شاخص‌کل می‌تواند از مقاومت‌های پیش‌روی خود نیز عبور کرده و بازار پذیرای نقدینگی بیش تری از سمت حقیقی‌ها باشد. با افزایش شدید شاخص هم وزن، دوباره صنایع ریالی بازار با ورود پول حقیقی خوبی همراه شدند، با این حال صنایع دلاری بورسی، به‌رغم افزایش نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد، نتوانستند توجه حقیقی‌های بورس را به خود جلب کنند. علت این موضوع می‌تواند جابه جایی و تغییر برخی از اعضای تیم کابینه اقتصادی دولت و تاثیر بالای آن بر شاخص ساز‌ها باشد، چراکه بازار ریسک پایین‌تر سهام‌ریالی را پذیرفته و به محض احساس خطر، حقیقی‌های بازار به سمت سهام دلاری تمایل پیدا می‌کنند. هرچند این خطر موقتی بوده و صرفا یک هیجان کوتاه‌مدتی است، چراکه رویکرد دولت درخصوص مسائل اقتصادی کارساز نبوده و تورم در بازار‌های موازی به‌خصوص دلار همچنان بالاست و بورس نیز در حال‌حاضر بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است. اگر دولت تصمیم بگیرد خطری را متوجه بورس کند، احتمالا باید شاهد افزایش نرخ‌ها در بازار‌های موازی باشد که چندان خوشایند نیست، با این حال صنعت بانک، مخابرات و انبوه سازی در صدر ورود پول حقیقی به بازار بوده و فلزات اساسی، چندرشته‌ای صنعتی و محصولات شیمیایی نیز با استقبال حقوقی‌ها همراه شدند.

سرنوشت بورس تهران: بازار سرمایه ایران، طی چند ماه گذشته پذیرای حقیقی‌هایی بوده‌است که با سرمایه‌های خرد، زمینه حرکات صعودی بازار را فراهم آورده و شاخص‌کل بورس رقم‌های بالایی را به خود دیده است، با این حال فرصت‌های خرید به‌شدت در حال کاهش بوده و توصیه کارشناسان، احتیاط بیشتر برای خرید و ورود به بازار سهام است، چراکه قیمت‌ها بسیار بالا بوده و تنها صبر است که سرمایه گذاران را طی ماه‌های آینده به سودآوری می‌رساند. اگر با تغییر کابینه دولت، ریسک جدیدی متوجه بازار نشود، روند فعلی بورس ادامه دار خواهد بود، اما اگر دخالت‌ها و تصمیمات ناگهانی افزایش یابد، بازار سرمایه با بی اعتمادی سرمایه گذاران همراه خواهد شد. همچنین گزارش‌های سالانه شرکت‌ها نشان می‌دهد که به‌طور متوسط رشد سودآوری شرکت‌ها در سال‌۱۴۰۱، حدود ۲۵درصد بوده‌است؛ این در حالی است که انتظار می‌رود در سال‌۱۴۰۲ با رشد قیمت دلار، رشد سودآوری بیشتر شود و بازار این رشد سودآوری را در قیمت‌ها لحاظ خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده