تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۳
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۰۱۱۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نیازی در نشست با انجمن‌های فعال در حوزه ماشین‌آلات مطرح کرد؛

بازسازی ماشین‌آلات واحد‌های تولیدی، از مهمترین استراتژی‌های‌مان است/ حرف بخش خصوصی در فضای فعلی کشور شنیده می‌شود

‌می‌متالز - سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه تشکیل فدراسیون صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات بیانگر بلوغ تشکیلاتی در بخش خصوصی است، گفت: بحث بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات واحد‌های تولیدی موجود، از مهمترین استراتژی‌های‌مان است.

به گزارش می‌متالز، نشست تخصصی «سیدمهدی نیازی» سرپرست وزارت صمت با نمایندگان انجمن‌های فعال در حوزه صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات برگزار شد.

در این نشست «سیدمحمد موسوی» معاون و «زهره سیدی» مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، «امیرعباس اختراعی» رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا)، «احسان ثقفی» رئیس، «مسعود تجریشی» و «مجید محمدپور» عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا)، «مجتبی نائلی» رئیس هیات مدیره انجمن ماشین‌سازی صنایع غذایی ایران، «محمدرضا شاکری» رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی ماشین‌سازان و تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری، «امین مفتاحی» دبیر انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات و قطعات صنایع نساجی ایران و کاشیان رئیس انجمن ماشین‌آلات صنایع دارویی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، نیازی، سرپرست وزارت صمت با تشکر از حمایت جدی انجمن‌ها خصوصا انجمن صنایع ماشین‌سازی از دکتر فاطمی‌امین و اقداماتی که در ۲۰ ماه گذشته در وزارتخانه صمت صورت گرفت، افزود: اعتقاد داریم تمام تشکیلات وزارتخانه باید در راستای حمایت از بخش خصوصی فعالیت کند یعنی ساختار‌های وزارتخانه درجهت خدمت‌رسانی به فعالان اقتصادی طراحی شود.

وی به برگزاری نشست‌های تخصصی‌تر با انجمن‌ها و تشکل‌های حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت وجود دارد تا برای رفع مشکلات به برنامه‌های و نکات عملیاتی دست یافت و ادامه داد: در آئین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین که ظرفیت بسیار خوبی داشته و چندین تغییر رویکرد جدی و اساسی در آن دیده شده که بحث ماشین‌آلات و تجهیزات، از نکات کلیدی آن است.

سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه انتظارمان از بخش خصوصی آن است که این آئین‌نامه اجرایی شود، اضافه کرد: در این زمینه، تمام توان و پتانسیل را به کار می‌بندیم تا برنامه‌های شما در بحث‌های توسعه، افزایش تولید و درنهایت صادرات به بهترین شکل انجام شود.

در ادامه این نشست، حاضر به موضوعاتی از جمله «ماشین‌سازی صنعتِ صنعت‌ساز است»، «وابستگی تولید به بخش ماشین‌سازی بسیار جدی است»، «این صنعت محل پرورش نخبگان بوده و مساله نیروی انسانی، مساله جدی در آن است»، «بسیاری از ماشین‌آلات می‌تواند تولید داخل باشد»، «وزارتخانه، انجمن‌های مرتبط با این صنعت را برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی همراهی کنند»، «مهندسی جایگاه مهمی در این صنعت دارد و باید تقویت شود، زیرا این صنعت بدون مهندسی می‌خوابد»، «دفتر تخصصی انجمن‌ها در وزارت صمت تشکیل شود»، «ورود بخش خصوصی در تقویت و پیشرفت صنعت و تولید تاثیرگذار است» و ... را مطرح کردند.

همچنین حاضران درخواست‌هایی شامل: «برای مقابله با تحریم‌های جدی داخلی خصوصا در حوزه سیاست‌های بانک مرکزی و رفع مشکلات ارزی، اقدام‌های لازم صورت گیرد»، «رشته‌های دانشگاهی برای آموزش و تربیت نیروی انسانی که دغدغه این حوزه است، ایجاد شود»، «زمینه رقابت عادلانه با ماشین‌سازان سایر کشور‌ها فراهم شود» و ... را به سرپرست وزارت صمت ارائه دادند.

«تعاملات تشکل‌ها و انجمن‌ها با وزارت صمت در دولت سیزدهم تقویت شده است، اما نیاز است که این هماهنگی‌ها افزایش پیدا کند» و «برای اجرای مصوبات خصوصا سیاست‌های مالی و ارزی بانک مرکزی، حداقل باید ۳ ماه به فعالان در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات زمان داد، زیرا برخی از فعلان صنعت در میانه راه یک فعالیت هستند و با ابلاغ مصوبه متضرر می‌شوند»، «فراهم کردن ابزار صادرات یعنی شرکت‌های داخلی که در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ملزم به تامین حداقل ۸۵ درصد قطعات مورد نیازشان، از شرکت‌های شوند» و ... از دیگر موضوعاتی بود که از سوی مدیران انجمن‌های فعال در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات به مهندس نیازی ارائه شد.

تقدیر از رئیس جمهور برای انتخاب سرپرست

در ادامه این نشست، «سیدمحمد موسوی» معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات با تشکر از رئیس جمهور برای انتخاب سرپرست این وزاتخانه از اعضای خانواده صمت و تقدیر از «سیدمهدی نیازی» به دلیل پذیرش این مسئولیت خطیر، گفت: هرچند «سیدرضا فاطمی‌امین» مدیری نخبه و پاکدست بود که شبانه‌روز برای این وزارتخانه عظیم تلاش کرد و وزارت صمت، ایشان را از دست داد، اما بدون کمترین خلا در انجام فعالیت‌ها، اقدامات وزارتخانه با همان سرعت در حال پیگیری است.

تاثیر انجمن‌ها در رشد تولید و صنعت

وی به تاثیر اعضای انجمن‌ها و فعالان حوزه ماشین‌آلات در رشد تولید و صنعت در سال ۱۴۰۱ خصوصا رشد ۸ درصدی تولید اشاره کرد و افزود: بحث اصلی برای سال جاری توجه به موضوعات نوآوری و صادرات است که دفترچه‌های صادراتی توسط یکی از دفاترمان آماده شده و دفترچه‌های دیگر در سایر دفاترمان درحال تدوین است. امیدواریم در این دو حوزه، تا پایان سال ۱۴۰۲ شاهد دستاورد‌های بسیار ارزشمندی باشیم.

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت با اشاره به اینکه تمام هزینه‌های شرکت در نمایشگاه روسیه برای تجهیزات پزشکی، هزینه حمل بار و هزینه‌های استاندارد تمام تفاهم‌نامه‌های امضا شده در آن نمایشگاه را پرداخت کردیم و تاکید کرد: مطمئنا حضور شما (سرپرست وزارت صمت) در کنار مجموعه فعال در حوزه صنایع و ماشین‌آلات، در نمایشگاه‌های ایران‌اکسپو، نمایشگاه صنعت نفت و نمایشگاه‌های دیگر، در موفقیت این حرکت تیمی موثر خواهد بود.

تشکیل فدراسیون صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات بیانگر بلوغ تشکیلاتی در بخش خصوصی

در بخش پایانی این جلسه، «سیدمهدی نیازی» با اشاره به اینکه باید نشست‌های مشورتی و تخصصی را برای استفاده از ایده‌های جدید، تقویت و توسعه داد، گفت: رویکرد من این است که بخش خصوصی می‌بایست مطالبه‌گر بوده و برنامه صنعت ماشین‌سازی را با یک اجماع ارائه کند. مطمئنا تشکیل فدراسیون صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات ایران نشان‌دهنده بلوغ تشکیلاتی در بخش خصوصی است، زیرا بخش‌ها و انجمن‌ها در کنار هم قرار گرفته و به زبان واحد رسیده‌اند.

نبود حوزه کارخانه‌سازی، حلقه مفقوده صنعت ماشین‌سازی

وی با بیان اینکه می‌بایست برنامه فعالیت‌ها و لیست اقدامات از سوی بخش انجمن‌های فعال در این حوزه به ۵ تا ۷ پروژه تبدیل شده و در اختیار وزارتخانه قرار بگیرد، زیرا حرف کارشناسی است و نفع بخش خصوصی و کشور در اجرای این برنامه‌هاست، افزود: حلقه مفقوده صنعت ماشین‌سازی، نبود حوزه‌ای تحت عنوان کارخانه‌سازی است، زیرا درحال حاضر ماشین‌سازی به‌صورت انفرادی توسعه یافته است. پس باید حلقه واسطی به‌عنوان مجموعه‌ساز و کارخانه‌ساز تقویت شوند تا با دریافت پروژه‌های داخلی و خارجی، در نهایت ماشین‌سازان، تجهیزات‌سازان و ... در زیر مجموعه آن‌ها پیشرفت کنند.

سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه ظرفیت‌های مقرراتی بسیار بالایی در آئین‌نامه دانش‌بنیان‌ها وجود دارد، ادامه داد: وزارتخانه قرار است در این حوزه سیاست‌گذاری کند و باعث ساختارسازی، گسترش مجموعه و توسعه جی. اس. آی شود و در ذیل آن‌ها ماشین‌سازان و تجهیزات‌سازان کوچک به فعالیت بپردازند که این می‌تواند جزو برنامه‌های اصلی باشد.

حرف بخش خصوصی در فضای فعلی کشور شنیده می‌شود

وی با بیان اینکه هرظرفیتی داخل دولت باشد را برای بنیان‌گذاری ۵ تا ۷ برنامه به کار می‌بندد و وزیر آینده هم این برنامه‌ها را ادامه می‌دهد، زیرا مطالبه انجمن‌ها و مجموعه‌های فعال در این حوزه است و افزود: امروز فضای کشور، فضایی است که حرف بخش خصوصی شنیده می‌شود، اتفاقی که می‌توان در تاکیدات و شعار‌های سال متوجه شد. باید شهادت دهیم که شخص رئیس جمهور معتقد است چنین موضوعاتی باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت تا جائیکه می‌تواند به این موضوعات ورود نکرده و تصدی‌گری نکند.

فرصت تاریخی برنامه هفتم

نیازی با بیان اینکه فرصت تاریخی برنامه هفتم را نباید از دست داد، به دلیل اینکه احکام این برنامه هنوز جمع‌بندی نهایی نشده است، اضافه کرد: این برنامه تا تیرماه و مردادماه جمع‌آوری شده و نهایتا تا پایان سال توسط مجلس مصوب می‌شود، پس در شرایط فعلی اگر بتوان با توجه به خلا‌ءها و مشکلات اساسی موجود در این صنعت، حکم و برنامه دقیق و فنی برای ماشین‌سازی و تجهیزات نوشته شود، باعث می‌شود که حداقل برنامه‌های‌مان ۵ سال جلو برود.

وی با اشاره به اینکه این چند حکم و قانون اصلی باید به‌نحوی درنظر گرفته شود که با برطرف شدن آنها، شاهد رشد صنعت در حوزه‌های صادرات و تولید باشیم، تاکید کرد: اولویت‌مان در حال حاضر صادرات و توسعه سرمایه‌گذاری است تا بازار ماشین‌آلات و تجهیزات در کشور توسعه پیدا کند.

بحث بازسازی و نوسازی از استراتژی‌های مهم‌مان است

سرپرست وزارت صمت در ادامه خاطرنشان کرد: باید دو اتفاق مهم در دهه فعلی رقم بزنیم که یکی از آن‌ها بحث بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات واحد‌های تولیدی موجود است، زیرا اگر بازسازی نشود، در پایان دهه کل صنعت‌مان دچار افول اساسی شده و هرچه امروز در اختیار داریم، از بین می‌رویم؛ به همین دلیل بحث بازسازی و نوسازی از استراتژی‌های مهم‌مان است که باعث ایجاد بازار در صنعت می‌شود.

وی با بیان اینکه در دهه گذشته، نرخ سرمایه‌گذاری منفی بوده و خطر بزرگی است، افزود: حاکمیت بالاخره به این اجماع می‌رسد که بحث مشوق‌های سرمایه‌گذاری را تقویت کند تا بتوان جریان سرمایه‌گذاری را در کشور مثبت کنیم که ظرفیت بسیار خوبی برای حوزه ماشین‌سازی و تجهیزات است.

رشد صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات باعث رشد صنایع دیگر می‌شود

نیازی با تائید این مساله که صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات، صنعتی صنعت ساز است، اضافه کرد: اعتقاد داریم اگر صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات رشد پیدا کند، سایر صنایع رشد خواهد کرد، زیرا این صنعت، حلقه مفقوده سایر صنایع است؛ پس درصورت تمرکز و توجه ویژه روی این صنعت، جریان بزرگ صنعتی در کشور ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه بحث برنامه هفتم با اولویت صادرات و افزایش تولید می‌تواند فرصت خوبی باشد، ادامه داد: اگر بتوانیم مباحثی مانند ارزش افزوده در مناطق آزاد که معادلات رقابت‌پذیری را به‌هم می‌زند یا رفع مشکلات تامین اجتماعی که اتفاقی بزرگ بوده و حجم بالایی از اشتغال‌زایی را ایجاد می‌کند و یا حلقه مفقوده دیگر را در صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات برطرف کنیم و آن‌ها را در احکامی که می‌خواهیم برای برنامه هفتم در نظر بگیریم، جای دهیم، یک برد تاریخی برای این صنعت خواهد بود.

توضیح در مورد اقدامات وزارتخانه برای رفع مشکل تامین نیروی انسانی

سرپرست وزارت صمت در ادامه در خصوص رفع مشکل تامین نیروی انسانی برای این صنعت که دغدغه همه فعالان در این حوزه است، اضافه کرد: در این رابطه تفاهم راهبردی با وزارت علوم منعقد کردیم تا از یکسو سیلابس و سرفصل درسی و تحصیلی در دانشگاه‌ها تعریف کنیم و از سوی دیگر خبرگان صنعتی را به‌عنوان استاد برای تدریس به دانشگاه‌ها معرفی کنیم. بحث اختصاص دانشگاه و تخصصی کردن دانشگاه برای حوزه صنعت هم از دیگر تفاهم‌های صورت گرفته میان وزارت صمت و وزارت علوم است.

وی با بیان اینکه در ۲-۳ حوزه تفاهم راهبری میان دو وزاتخانه منعقد شده، یادآور شد: امروز بستر تدوین دوره‌های آموزشی برای تربیت نیروی انسانی جهت برنامه توسعه‌ای یک صنعت، آماده است.

نیازی ادامه داد: برای تخصصی و زنجیره‌ای کردن دانشگاه‌ها و با حضور معاونت علمی، وزیر علوم و وزیر صنعت، روی ایجاد ۲۹ زیست‌بوم به تفاهم رسیدیم. این مدل با رویکرد توسعه فن‌آوری و نوآوری طراحی شد و ابعاد این زیست‌بوم‌ها، بنگاه‌های طرف تقاضا که شرکت‌های بزرگ بوده و بنگاه‌های طرف عرضه شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. در این زیست بوم، یک دانشگاه مادر است تا در تمام استان‌هایی که بنگاه‌ها حضور دارند، دانشگاه‌ها را زنجیره کند تا در حوزه‌هایی مانند ماشین‌آلات و تجهیزات، الکترونیک، خودرو و ... دانشگاه‌هایی را منتخب کرده و نیاز‌های پژوهشی آن زیست بوم را در مدل کاری خود قرار می‌دهد.

وی در این خصوص اضافه کرد: در این راستا، دانشگاه‌ها طبق تقاضای بنگاه‌ها در مدل‌های نوآوری که نیاز به پژوهش است، مباحث آموزشی را سیلابس درسی و پایان‌نامه‌های فوق لیسانس و دکترای خود قرار داده تا نیاز بنگاه برای ۲-۳ سال آینده را تامین کند. همچنین یک بانک هم در زیست بوم تعریف شده تا در صورت نیاز به جریان مالی، از سوی بانک پوشش داده شود.

برنامه ملی برای رشد و توسعه کشور

سرپرست وزارت صمت در ادامه تاکید کرد: می‌بایست از این فرصت که وزارت علوم همکاری کاملی با وزارت صمت در حوزه تربیت نیروی انسانی انجام می‌دهد، به بهترین شکل استفاده کرد، زیرا این برنامه، برنامه ملی برای رشد و توسعه کشور است.

تلاش برای رفع مشکلات با بانک مرکزی

وی با تاکید بر اینکه اقدامات لازم برای حل مشکلات موجود صنعت با بانک مرکزی و خصوصا تامین ارز درحال انجام است، خاطرنشان کرد: بحث راه‌اندازی و فعال کردن دبیرخانه ارتباط با تشکل‌ها را پیگیری کرده سازکار آن را طراحی و ابلاغ می‌کنم، زیرا ظرفیت مبارک و خوبی خواهد بود.

نیازی در‌ای خصوص افزود: البته در زمان وزارت آقای فاطمی‌امین، این مسئولیت به بنده سپرده شده بود تا ارتباط با تشکل‌ها را برقرار کنم. البته اعتقادم بر این بود که در محل تشکل‌ها حضور پیدا کنم نه اینکه تشکل‌ها را به وزارتخانه بیاورم که در این رابطه، نشست‌های بسیاری را در محل انجمن‌ها و تشکل‌ها برگزار کردم.

وی با اشاره به اینکه می‌توان از ظرفیت صندوق توسعه ملی برای صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات بهره‌مند شد، تصریح کرد: برای طراحی مدل تامین مالی زنجیره‌ای در حوزه صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات مکاتباتی انجام دادیم تا تسهیلات به خریدار اعطا شود و آن تسهیلات به زنجیره این صنعت منتقل شده و اقدامات به خوبی پیش برود.

سرپرست وزارت صمت در مورد حوزه فعالیت‌های نمایشگاهی هم گفت: فعالیت در این حوزه اهمیت بسیاری دارد، زیرا ظرفیت‌سازی‌مان در این صنعت برای صادرات بسیار مهم است. قطعا از حوزه صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات انتظار داریم که اتفاقات خوبی را در حوزه صادرات رقم بزنند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده