تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۹
بازدید: ۶۲
کد خبر: ۳۰۰۹۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان بوشهر اعلام کرد؛

افزایش ۱۷۵ درصدی ظرفیت اشتغال‌زایی بخش صنعت در بوشهر/ به مشکلات ۵ بنگاه اقتصادی استان رسیدگی ویژه شد

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان بوشهر با اشاره به انجام اقدامات لازم برای رفع مشکل ۵ بنگاه اقتصادی استان، از افزایش ۲۴ درصدی رسیدگی به مشکلات بنگاه‌های اقتصادی استان بوشهر و ۱۷۵ درصدی ظرفیت اشتغال‌زایی بخش صنعت در استان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، چهارمین جلسه کارگروه تسهیل ورفع موانع تولید استان بوشهردر سال‌جاری به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و با حضورمدیرکل صمت استان بوشهر و اعضای مربوطه برگزار شد و طی آن نسبت به رسیدگی رفع مشکل ۵ بنگاه اقتصادی استان به‌صورت ویژه اقدام شد.

«مهدی صفوی» مدیرکل صمت استان بوشهراستان بوشهر در حاشیه این نشست عنوان کرد: تشکیل جلسات مستمرکارگروه تسهیل در راستای تسریع در رسیدگی به مشکلات سرمایه گذاران می‌تواند باعث توسعه و رونق کسب وکار و افزایش اشتغالزایی شود.

وی اعلام کرد که در این جلسه هر یک از دستور کار‌ها را در حضور اعضای جلسه بصورت خاص مطرح کرده و سپس هریک از مدیران دستگاه‌های اجرایی با در نظرگرفتن قوانین و مقررات مربوطه جاری و مساعدت لازم، نسبت به بررسی و تصمیم‌گیری در جهت حل مشکلات مربوطه نظرات کارشناسی خود را اعلام و سپس از سوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری به عنوان رئیس کارگروه مصوبات لازم تعیین شد.

مدیرکل صمت استان بوشهر و رئیس دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع تولید استان اضافه کرد: دستور کار اول، بررسی درخواست سرمایه‌گذار درخصوص موافقت اداره کل راهداری استان با ایجاد مجتمع خدمات خودرویی با پیش‌بینی اشتغال ۷۰ نفر و سرمایه گذاری بیش از ۷۰ میلیارد تومان بود، دستور کار دوم درخواست شرکت تولید الیاف مصنوعی مستقر در منطقه ویژه بوشهر جهت بررسی و موافقت کارگروه جهت خروج ماشین‌آلات قدیمی برای استفاده بهینه از سرمایه راکد شرکت بود و دستور کار سوم به درخواست سرمایه‌گذار جهت تامین و تخصیص آب برای پرورش ماهی و استفاده از آب استخر جهت کشاورزی مربوط می‌شد.

وی افزود: دستور کار چهارم در خصوص درخواست اداره کل شیلات از محیط زیست استان برای موافقت و تسریع در بهره‌برداری واحد‌های تولید بچه ماهی بود و آخرین به دستور کار بررسی و تصویب مصوبات کمیته‌های فرعی کارگروه (تسهیلات رونق تولید) مربوط می‌شد که در همه این موارد در نشست مطرح و مصوبات لازم برای آن‌ها تعیین شد.

افزایش ۱۷۵ درصدی ظرفیت اشتغال‌زایی بخش صنعت در بوشهر/ به مشکلات ۵ بنگاه اقتصادی استان رسیدگی ویژه شد

پیش‌بینی راه‌اندازی ۵۵ طرح صنعتی نیمه تمام بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان

صفوی همچنین در گفتگویی با اشاره به حمایت ویژه از تولید در این استان، اظهار کرد: فعال‌سازی واحد‌های راکد صنعتی و همچنین پیش‌بینی تکمیل و راه‌اندازی ۵۵ واحد صنعتی نیمه تمام که بالای ۶۰ درصد پیشرفت دارند، ازجمله اولویت‌های مهم برنامه‌های امسال خواهد بود.

وی با اشاره به تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید، عنوان کرد: تورم یک شاخص کلان اقتصادی است و مهار تورم منوط به اصلاح راهبرد‌ها و سیاست‌های کلان است.

مدیرکل صمت استان بوشهر با بیان اینکه مهار تورم نباید منجر به رکود در تولید و بازار شود، افزود: عوامل موثر بر تورم در اقتصاد شامل، نرخ رشد اقتصادی، نقدینگی و حجم پول، نرخ بهره تسهیلات، نرخ ارز، تورم انتظاری، تولید ناخالص داخلی، مخارج و هزینه‌های دولت است.

وی، برنامه‌های وزارت صمت برای مهار تورم را اصلاح ساختار تعیین قیمت، تکمیل سامانه جامع تولید و تجارت، کاهش گرانفروشی، کاهش قیمت تمام شده، افزایش و بهبود تولید و هدایت نقدینگی دانست.

صفوی برنامه بازرسی و نظارتی حوزه صمت را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: تقویت و فعال شدن کمیته نرخ‌گذاری کالا و خدمات به منظور تعیین مبنای نظارتی برای تیم‌های بازرسی، گسترش عملیات بازرسی در حوزه‌های بازرسی میدانی، طرح‌های ویژه نظارتی، گشت‌های مشترک، رسیدگی به شکایات مردمی تقویت و سرعت بخشیدن به روند کارشناسی پرونده‌های تشکیل شده، الزام اتحادیه‌ها و اتاق اصناف به بازرسی و نظارت بر واحد‌های صنفی تحت پوشش از جمله برنامه‌های حوزه بازرسی و نظارتی حوزه صمت است.

وی با اشاره به طرح‌های حوزه بازرگانی داخلی و اصناف تصریح کرد: برنامه‌ریزی و همکاری با نهاد‌های تأمین و توزیع کالا‌های اساسی در کارگروه تنظیم بازار به منظور دسترسی آسان‌تر به کالا‌های اساسی و جلوگیری از افزایش قیمت این اقلام، تشکیل اتحادیه صنفی شرکت‌های پخش استان به منظور تزریق کالا به بازار به‌صورت مستقیم و حذف واسطه‌های مازاد، حمایت از اصناف تولیدی استان با اعطای تسهیلات ارزان قیمت و کاهش عوارض صدور و تمدید پروانه کسب با اهداف رونق تولید از جمله برنامه‌های حوزه بازرگانی داخلی و اصناف است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تأکید بر واردات کالا‌های سرمایه‌ای و نیازمندی‌های بخش تولید در صورت عدم وجود ساخت داخل را از جمله سیاست‌های حوزه تجارت خارجی اعلام کرد و افزود: برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی از طریق استفاده از مکانیسم و مشوق‌های مالی به منظور توسعه زیرساخت‌های بندری، ریلی، جاده‌ای و هوایی، تعامل با منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برای فروش تولیدات صنعتی استان و رونق صنایع و احیا بازارچه‌های مشترک مرزی برای تأمین معیشت مردم استان با هدف کنترل تورم از برنامه‌ها و سیاست‌های حوزه تجارت خارجی است.

وی با تشریح برنامه‌های بخش تولید ادامه داد: فعال‌سازی واحد‌های راکد قابل احیا برنامه‌ریزی عملی برای استفاده از ظرفیت‌های خالی واحد‌های موجود صنعتی، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی سریع طرح‌های نیمه تمام و بازسازی و نوسازی صنایع، بهبود فضای کسب و کار از جمله طرح‌های در دست اقدام است.

صفوی توجه خاص به مزیت‌های نسبی استان به ویژه در زمینه صنایع دریایی، صنایع معدنی، لوازم خانگی و صنایع پایین دستی را مورد تأکید قرار داد و افزود: سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته، ایجاد و توسعه نواحی صنعتی در مناطق روستایی استان و جلوگیری از قاچاق کالا از برنامه‌های در دست اجرا است.

افزایش ۲۴ درصدی رسیدگی به مشکلات بنگاه‌های اقتصادی استان بوشهر

وی در ادامه از برگزاری ۶۴ نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال ۱۴۰۱ خبر داد و یادآور شد: در این نشست‌ها مسائل و مشکلات ۵۶۲ بنگاه بخش‌های مختلف اقتصادی بررسی شده که ۲۴.۱ درصد نسبت به سال پیش از آن بیشتر است. همچنین این نشست‌ها ۵۹۸ مصوبه داشته که تاکنون ۵۲۶ مورد آن اجرایی شده است.

مدیرکل صمت استان بوشهر با اشاره به اینکه اجرای مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال ۱۴۰۱ رشدی ۶۷ درصدی را تجربه کرده است، اظهار کرد: هماهنگی لازم برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام، پیگیری تامین سرمایه ثابت و در گردش، راه‌اندازی واحد‌های تولیدی راکد، امهال بدهی معوق بانکی، پیگیری اعطای تسهیلات، تامین تجهیزات و مواد اولیه، تکمیل زیرساخت‌های تامین آب و برق و گاز برای واحد‌های تولیدی، اعمال معافیت‌های مالیاتی، رفع مشکل زیست محیطی و رفع مشکلات ارزی از موضوعات مورد بحث و تصمیم‌گیری در نشست‌های این کارگروه است.

وی با بیان اینکه پارسال ۱۱۲ پرونده اقتصادی نیز برای دریافت تسهیلات رونق تولید به بانک‌های عامل معرفی شدند که تاکنون ۸۸ فقره تسهیلات به این متقاضیان پرداخت شده، یادآور شد: سال ۱۴۰۱ در مجموع ۵۹۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تسهیلات رونق تولید در استان بوشهر پرداخت شده که نسبت به سال پیش از آن بیش از ۲.۵ برابر شده است.

آمار‌های افزایشی کسب و کار‌های صنفی استان بوشهر در ۱۴۰۱

صفوی در ادامه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱هفت هزار و ۷۳۸ پروانه کسب در این استان صادر شد که نسبت به سال پیش از آن بیش از هفت درصد افزایش یافته است، تاکید کرد: با راه‌اندازی این واحد‌های صنفی ۱۹ هزار و ۳۴۵ نفر در این بخش شاغل شدند که این اشتغال‌زایی نسبت به گذشته روند افزایشی داشته است.

وی با اشاره به اینکه با صادر شدن هر پروانه کسب به طور میانگین ۲.۵ نفر شاغل می‌شوند، در ارتباط با فعالیت بازرگانان استان بوشهر در ۱۴۰۱ نیز اینگونه اظهارنظر کرد: در این مدت ۶۰۷ کارت بازرگانی در این استان صادر شد که نسبت به مدت مشابه گذشته بیش از ۵۲ درصد افزایش یافته است. همچین ۹۶۰ فقره کارت بازرگانی فعالان اقتصادی این استان نیز در سال گذشته تمدید شد که نشان‌دهنده تداوم فعالیت تجاری آن‌ها است.

افزایش ۱۷۵ درصدی ظرفیت اشتغال‌زایی بخش صنعت در استان

مدیرکل صمت استان بوشهر با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از واحد‌های صنعتی در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۳۸۲ نفر شغل به ظرفیت اشتغال‌زایی بخش صنعت این استان افزوده شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷۵ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: پارسال ۵۱ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری بیش از هشت هزار و ۶۹۳ میلیارد تومان در استان بوشهر به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه در مدت یاد شده ۲۵۴ واحد صنعتی نیز در این استان مجوز تاسیس دریافت کردند که با بهره‌برداری از این واحد‌ها ۶ هزار ۴۱۴ نفر اشتغال‌زایی می‌شود، تصریح کرد: البته این واحد‌های صنعتی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۶۳۷ میلیارد تومان ساخته می‌شود.

صفوی با بیان اینکه پارسال ۲۴ واحد راکد صنعتی و معدنی با اشتغال‌۱۶۰ نفر در این استان فعالیت خود را از سرگرفتند و به چرخه تولید بازگشتند، گفت: در یکسال گذشته ۲ پروانه بهره‌برداری معدنی نیز در استان بوشهر صادر شد که برای راه‌اندازی آن هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده