تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۰۰۹۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان اردبیل خبر داد؛

تنها ۸ درصد واحد‌های تولیدی در اردبیل راکد هستند/ تکمیل و بهره‌برداری از ۲۰۰ واحد صنعتی در استان

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان اردبیل اعلام کرد که در حال حاضر تنها هشت درصد واحد‌های صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اردبیل غیرفعال هستند.

به گزارش می‌متالز، «رامین صادقی» مدیرکل صمت استان اردبیل، ضمن بیان مطلب فوق گفت: ۹۲ درصد واحد‌های تولیدی و صنعتی استان اردبیل به چرخه تولید بازگشتند و تلاش بر این است تا امسال نیز ۴۰ واحد تولیدی راکد احیا شده و به چرخه فعالیت بازگردد.

وی تصریح کرد: سال گذشته عملکرد ما در این حوزه احیای ۴۲ واحد راکد و تعطیل شده بود که در این زمینه تلاش کردیم تا با افزایش ظرفیت برخی از واحد‌های تولیدی توان تولید و رشد را در این بخش ارتقا دهیم.

مدیرکل صمت استان اردبیل با اشاره به اینکه در کشور میانگین واحد‌های راکد شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۱۳ درصد است که استان اردبیل پنج درصد پایین‌تر از آمار متوسط کشوری را در این حوزه دارا است، به حل مشکل کمبود زمین صنعتی در استان اردبیل اشاره کرد و افزود: با حمایت استاندار اردبیل در مجموع ۱۵۰ هکتار زمین صنعتی به شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل افزوده شده که در ۲ فاز به این شهرک الحاق می‌شود.

تنها ۸ درصد واحد‌های تولیدی در اردبیل راکد هستند/ تکمیل و بهره‌برداری از ۲۰۰ واحد صنعتی در استان

امسال ۶۰ هکتار و سال‌های آینده ۹۰ هکتار به شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل الحاق می‌شود

وی با بیان اینکه با تأمین زیرساخت‌های مناسب امسال ۶۰ هکتار و سال‌های آینده ۹۰ هکتار به شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل الحاق خواهد شد، اضافه کرد: با قول مساعد معاون وزیر صمت قرار شده تا یک شهرک با مقیاس بزرگ در شهر اردبیل راه‌اندازی شود که با نام شهرک شماره سه اردبیل امکان جذب سرمایه‌گذاران بیشتر را خواهد داشت.

صادقی به فعالیت ۲۴ شرکت دانش‌بنیان در استان اردبیل نیز اشاره کرد و ادامه داد: ۲۰ واحد جواز تأسیس فنی و مهندسی را گرفته‌اند و فعالیتشان را در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهند. ضمن اینکه خدمات ارائه شده به شرکت‌های دانش‌بنیان رایگان بوده و سعی ما بر این است تا با پشتیبانی‌های همه‌جانبه این مجموعه‌ها را مورد حمایت بیشتر قرار دهیم.

وی به پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش برای واحد‌های تولیدی نیز اشاره کرد و یادآور شد: چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در یک سال گذشته با همکاری بانک‌های عامل در بین واحد‌های صنعتی پرداخت شده که عمده این تسهیلات از محل تبصره ۱۸ بوده است. البته قابل ذکر است که استان اردبیل ۳۶ درصد بیشتر از سهم خود در جذب تسهیلات تبصره ۱۸ موفق عمل کرده و توانسته شرایط مطلوبی را به دست آورد.

۲۴ شرکت دانش‌بنیان در اردبیل فعالیت می‌کند

مدیرکل صمت استان اردبیل با بیان اینکه ۲۴ شرکت دانش‌بنیان در استان اردبیل در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، افزود: در سال گذشته بیشترین تلاش و همت ما صرف حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان شد که با تولید محصولات متنوع سعی کردند تا جایگاه استان اردبیل را در این حوزه ارتقا دهند.

وی تصریح کرد: برای ۲۰ واحد جواز تأسیس فنی و مهندسی صادر شده و عمده این واحد‌ها در تولید قطعات خودرویی و سایر بخش‌های فناورانه و نوآورانه با رقبای کشوری خود در مرحله رشد و تعالی هستند. ضمن اینکه عمده خدمات ارائه شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان رایگان بوده و همچنان سعی‌مان بر این است تا محصولات تولید شده آن‌ها با کمترین موانع صادر شده و یا در اختیار مجموعه‌های صنعتی بزرگ کشور قرار گیرد.

صادقی با بیان اینکه چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در یک سال گذشته در بخش صنعت پرداخت شده، خاطرنشان کرد: از محل تبصره ۱۸ در ۲ سال گذشته با همکاری بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات حمایتی کم بهره از واحد‌های صنعتی و تولیدی در اولویت توجه قرار گرفته و ما نسبت به جذب ۱۳۶ درصدی این تسهیلات اقدام کردیم.

وی اضافه کرد: با توجه به شناور بودن این تسهیلات ۳۶ درصد بیشتر از سهم خود جذب تسهیلات را انجام دادیم و همچنان امیدواریم در سال‌جاری نیز تخصیص این منابع کمک‌کار واحد‌های تولیدی و صنعتی باشد.

مدیرکل صمت استان اردبیل بیان کرد: ۹۰ هکتار زمین در یک فاز و ۶۰ هکتار دیگر نیز در فاز بعدی به محدوده شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل افزوده می‌شود که امیدواریم با راه‌اندازی مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل در جلب رضایت صاحبان این واحد‌ها گام‌های مؤثری را برداریم.

وی با اشاره به اینک سعی‌مان بر این است تا بر اساس مجوز کشوری یک شهرک دانش‌بنیان در استان راه‌اندازی کنیم که قطعا راه‌اندازی این مجموعه با مجوز‌های کشوری می‌تواند زیرساخت‌های حمایتی بیشتری را برای صاحبان این حوزه مهیا کند، تصریح کرد: با موافقت معاون وزیر صمت و مدیرعامل شرکت صنایع کوچک قرار است یک شهرک بزرگ در اردبیل راه‌اندازی شود که در این زمینه مطالعات و طراحی انجام خواهد شد.

صادقی با تاکید بر اینکه بالاتر از میانگین کشوری ما مجموعه‌های تولیدی و اقتصادی فعال را در شهرک‌های صنعتی شاهد هستیم، به طوری که تنها هشت درصد صنایع استان واقع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی غیرفعال بوده و ۹۲ درصد فعالیت انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: امسال تلاش می‌کنیم تا ۴۰ واحد صنعتی را به چرخه تولید بازگردانیم که در سال گذشته عملکردمان در این حوزه فعال کردن ۴۲ واحد تعطیل و نیمه‌راکد بوده است.

تنها ۸ درصد واحد‌های تولیدی در اردبیل راکد هستند/ تکمیل و بهره‌برداری از ۲۰۰ واحد صنعتی در استان

تکمیل و بهره‌برداری از ۲۰۰ واحد صنعتی در اردبیل

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال مزین به «مهار تورم و رشد تولید» قرار است ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل تکمیل و به مرحله بهره‌برداری برسند، اظهار کرد: حمایت از سرمایه‌گذاران و صاحبان واحد‌های تولیدی در بخش‌های مختلف در حال انجام است و برای طرح‌های ایجادی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، ارائه پشتیبانی‌ها و خدمات متنوع را در دستور کار قرار داده است.

مدیرکل صمت استان اردبیل از فعال شدن اکیپ بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی در سازمان صنعت، معدن و تجارت همزمان با سال رشد تولید خبر داد و تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا با رصد و پایش دقیق مشکلات واحد‌های صنعتی، تقویت رشد و هموار کردن مسیر توسعه را برای آن‌ها انجام دهیم.

وی به فعال بودن دبیرخانه ستاد تسهیل با هدف رفع مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی اشاره کرد و یادآور شد: امیدواریم با کاهش نوسانات قیمت ارز زمینه توسعه واحد‌های تولیدی و تقویت جبهه تولید را بیش از گذشته شاهد باشیم.

صادقی در ادامه افزود: در صدور جواز تأسیس اقدامات مؤثری انجام شده و ما با همکاری ایدرو موفق شدیم جواز بی‌نامی را برای سرمایه‌گذاران طرح‌های مختلف صادر کنیم تا در فرآیند صدور مجوز در کوتاهترین زمان مشکلی به وجود نیاید.

وی از جذب سرمایه‌گذاران خارجی با تسهیل شرایط و بهبود فرآیند‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: در همه شهرک‌ها و نواحی صنعتی قرار است در کوتاهترین زمان حتی کمتر از ۲۴ ساعت صدور مجوز‌ها به شکل قانونی انجام شده و کمترین نارضایتی‌ها را شاهد باشیم.

۱۳۶ درصد جذب اعتبارات از محل تبصره ۱۸

مدیرکل صمت استان اردبیل در ادامه در مورد جذب تسهیلات یارانه‌دار در حمایت از واحد‌های تولیدی و صنعتی گفت: سال گذشته از محل تبصره ۱۸، ۱۳۶ درصد جذب اعتبارات را شاهد بودیم که ۳۶ درصد بیشتر از سهم استانی جذب منابع یارانه‌دار اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: در سه سال اخیر عمده واحد‌های راکد و نیمه‌تعطیل به چرخه تولید بازگشتند و تلاش ما بر این است تا در شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل که تنها هشت درصد شهرک‌های صنعتی تعطیل شده، به مرحله احیا رسیده و ما به صورت کامل و جامع فعالیت واحد‌های تولیدی و صنعتی را شاهد باشیم.

صادقی از افزایش ظرفیت تولید واحد‌های مؤثر و تأثیرگذار و رشد آن‌ها تا ۸۰ درصد خبر داد و یادآور شد: سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع جذب شده، ولی امسال سعی ما بر این است تا پنج هزار میلیارد تومان منابع از بخش‌های مختلف در اختیار صاحبان واحد‌های تولیدی و صنعتی قرار گیرد.

وی از بازاریابی برای صادرات محصولات تولید شده استان در بین ۱۵ کشور خبر داد و افزود: امیدواریم این روند با افزایش صادرات شتاب بیشتری بگیرد.

مدیرکل صمت استان اردبیل با بیان اینکه در سال‌جاری ۲۰۰ واحد صنعتی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد و در ۱۲ شهرستان استان قرار شده هر کدام یک طرح بزرگ صنعتی اجرایی شود، تصریح کرد: امیدواریم با اجرای این طرح‌ها و همچنین ۱۵ طرح بزرگ صنعتی که ظرفیت اشتغال ۱۴ هزار نفری را فراهم می‌آورند، چهره صنعتی استان اردبیل متحول شود.

تحقق اشتغال تعهد شده اداره کل صمت استان تا ۱۱۰ درصد

وی از تحقق اشتغال تعهد شده اداره کل صمت استان تا ۱۱۰ درصد خبر داد و بیان کرد: امسال نیز تعهد اشتغال ما چهار هزار و ۸۰۰ نفر تعیین شده، ولی تلاش می‌کنیم تا پایان سال به هفت هزار نفر اشتغال دست پیدا کنیم.

صادقی در مورد ۲ محدوده معدنی «دوست‌بیگلو و نیاز» در مشگین‌شهر نیز گفت با استخراج مواد معدنی و راه‌اندازی کارخانه کنسانتره، فرصت اشتغال یک‌هزار نفری در این مجموعه‌های صنعتی فراهم می‌آید. البته سعی‌مان بر این است تا به راه‌اندازی کارخانه کامیون‌سازی، تولید لوازم خانگی و ظروف شیشه‌ای و سایر مجموعه‌های صنعتی در اردبیل کمک کنیم تا با تلاشی مضاعف فرصت تقویت نظام اقتصادی استان فراهم آید.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده