تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۴
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۳۰۱۶۴۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بحران عظیم عرضه جهانی مس

‌می‌متالز - کسری مس در بازار‌های جهانی طی سال جاری تمام صنایع را تحت شعاع قرار می‌دهد. مس به عنوان یک فلز گران در توسعه اقتصاد در تمام کشورهاست و کمبود این فلز قرمز می‌تواند منجر به ایجاد تورم جهانی جدید شود. تورمی که بانک‌ها را مجبور به تعیین سیاست‌های جدید برای جنگ اقتصادی جدید خواهد کرد. براساس آنچه که تحلیلگران اعلام کردند، کسری مس در بازار‌های جهانی از سال ۲۰۲۳ آغاز و تا یک دهه ادامه خواهد داشت. در حال حاضر بازار‌های جهانی با کمبود مس مواجه شده اند که ناشی از جریان‌های چالش برانگیز افزایش تقاضا در آمریکای جنوبی است.

به گزارش می‌متالز، مس به دلیل مصرف در صنایع الکتریکی، خودروسازی و ماشین آلات صنعتی به عنوان ضامن اقتصاد شناخته می‌شود. بحران کمبود مس نه تنها منجر به تورم در بازار‌های جهانی می‌شود، بلکه بانک‌ها را مجبور به تغییر سیاست‌های تجاری و مالی خود جهت پیشگیری از زیان می‌کند. کارشناسان اقتصادی اعلام کردند که استدلال‌های قوی برای افزایش نرخ مس در سال جاری در بازار‌های جهانی به ویژه آمریکا وجود دارد.

گفتنی است که پرو سهم ۱۰ درصدی از عرضه مس به بازار‌های جهانی دارد، در صورت بروز هر مشکلی در راستای عرضه مس توسط این کشور، تورم قابل توجهی در بازار‌های جهانی ایجاد خواهد شد.

علاوه بر این مساله، شیلی به عنوان بزرگترین تولیدکننده مس در دنیا که سهم ۲۷ درصدی از بازار‌های جهانی را دارد، در نوامبر گذشته کاهش ۷ درصدی تولید سالانه را ثبت کرده است. گلدمن ساکس بزرگترین بانک سرمایه گذاری جهان به تازگی در بیانه ای، اعلام کرده است که شیلی از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ مس کمتری تولید خواهد کرد.

راه اندازی معادن جدید، با دردسر‌های بسیاری همراه است. قیمت‌ها به اندازه کافی وسوسه کننده نیست که هزینه‌های فزاینده را پوشش دهد.

شرکت ریو استرالیایی که از غول‌های معدنی است، برای استخراج از روش پیچیده‌ای استفاده می‌کند که امکان دسترسی به ذخایر عمیق‌تری را فراهم کرده است. روشی مقرون‌به‌صرفه برای استخراج ذخایر بزرگ که نسبت به گذشته غنی‌تر است. محبوبیت این شیوه در حال گسترش است، اما این تکنیک همچنان یک چالش است.

کارل فیرمن، تحلیلگر وود مکنزی، تخمین می‌زند شکاف عرضه سالانه تا دهه آینده ۱۲ برابر رقم فعلی خواهد بود.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده