تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۳۳
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۳۰۲۰۳۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ را فراموش کنید!

‌می‌متالز - رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می‌گوید: وقتی در حال حاضر که تولید فولاد کشور ۳۰ میلیون تن است توانایی تأمین برق و گاز را نداریم و با قطعی‌های مکرر که ۳ ماه در سال گاز نداریم و در کوتاه مدت این مسئله حل‌شدنی نیست بنابراین باید تولید ۵۵ میلیون تن را تا سال ۱۴۰۴ فراموش کنیم.

به گزارش می‌متالز، در جریان سیزدهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد با نگاهی به بازار؛ میزگرد تخصصی “بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲” با حضور جمعی از مدیران صنایع بزرگ فولادی کشور از جمله سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران؛ محمد ابکا مدیرعامل مجتمع فولاد نگین، طهمورث جوانبخت مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان و شیخ‌زاده مدیرعامل فکور صنعت تهران برگزار شد.

مشروح مطالب این پنل به شرح زیر است:

دستورالعمل‌های اضافی حذف شود

محمد بکا مدیرعامل مجتمع فولاد نگین:

– مزیت نسبی ناشی از وجود ذخایر معدنی، انرژی و منابع انسانی حاکی از بحرانی شدن آن‌ها در اثر عدم توسعه در راستای رسیدن به اهداف برنامه‌هاست. برای توسعه هرچه‌بهتر و بهبود زیرساخت‌ها، بازنگری و تدوین سند چشم انداز ۲۰ یا ۳۰ سال جدید نیاز است.

– باید تصمیم‌گیران کشور از حضور و مشارکت واحد‌های دولتی، شبه دولتی، خصوصی و انجمن‌ها در تدوین سیاست‌های راهبردی صنعت فولاد برای تنطیم صحیح برنامه‌ها استفاده کنند.

– باید به بهره‌وری بیشتر خصوصاً در زمینه مصارف انرژی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر با استفاده از انرژی‌های نو توجه بیشتر شود.

– صدور ۲۰ دستورالعمل در یک سال از سوی فقط یک وزارتخانه اجازه وجود بازار پایدار را نمی‌دهد؛ بنابراین تثبیت و تسهیل مقررات و دستورالعمل‌ها در راستای ثبات بازار و صادرات باید توجه ویژه شود.

تولید ۵۵ میلیون تن را فراموش کنید

سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

– وقتی در حال حاضر که تولید فولاد کشور ۳۰ میلیون تن است توانایی تامین برق و گاز را نداریم و با قطعی‌های مکرر که ۳ ماه در سال گاز نداریم و در کوتاه مدت این مساله حل‌شدنی نیست بنابراین باید تولید ۵۵ میلیون تن را تا سال ۱۴۰۴ فراموش کنیم.

– وقتی ۳ وزاتخانه با همدیگر مجوز‌های روزانه و ساعتی پشت در‌های بسته صادر می‌کنند و تصمیم بر ایجاد نیروگاه توسط خود صنایع برای تامین گاز و برق گرفته می‌شود این مساله به این راحتی حل نخواهد شد. کار تولیدکننده فولاد تولید فولاد است نه ایجاد نیروگاه.

– به واحد‌های تولید با ظرفیت پایین‌تر از ۸۰۰ تن مجوز ندهید. در حال حاصر نیز باید واحد‌های با ظرفیت تولید ۲۰۰- ۳۰۰ تن جمع شود، چون نه صرفه اقتصادی دارد نه توانایی تأمین انرژی وجود دارد.

تولید ۵۵ میلیون تن فولاد امکان‌پذیر است

جوانبخت مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان:

– با وجود ۱ درصد جمعیت و ۱ درصد مساحت دنیا در ایران و بودن در بین ۱۵ کشور اول دارنده ذحایر معدنی در دنیا، تولید ۵۵ میلیون تن انجام می‌گیرد، اما برای رسیدن به این مقدار تولید نیاز است که ۲ برابر شرایط فعلی استخراج سنگ آهن صورت گیرد همچنین نیاز به ۱۲ تا ۱۳ میلیون مگاوات برق بیشتر نسبت به میزان مصرف فعلی نیاز است.

– وقتی واحد تولیدی نوپا ۱۰۰ رو قطعی گاز و ۶۰ روز قطعی برق داشته در صورتی که تامین زیرساخت‌ها صنایع کشور وطیفه دولت است، دیگر انگیزه تولید و توسعه برای تولیدکننده باقی نمی‌ماند. عامل دیگر بی‌انگیزگی تولیدکنندگان، اعمال قیمت‌های دستوری در بورس کالا توسط دولت‌مردان است.

نگاه توسعه‌ای باید جایگزین نگاه انقباضی شود

شیخ زاده مدیرعامل فکور صنعت تهران:

– در سطح دنیا برای هر کشور بر اساس شایستگی و مزایای داخلی آن ۳ هدف اصلی مشخص شده است که این سه هدف برای ایران نفت، معدن و صنایع معدنی مشخص شده است.

– صنعت فولاد و زنجیره آن، نقطه قوت کشور است وقتی از ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد ۷ کشور، جز کشور‌های توسعه یافته بوده و ایران با وجود محدودیت‌های زیرساختی و تحریم‌ها توانسته در این لیست باشد بنابراین یک‌بضاعت و سرمایه در این حوزه وجود دارد.

منبع: ریال نیوز

عناوین برگزیده