تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۴۰
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۳۰۲۲۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بررسی سازوکار تامین ارز واردات مواد اولیه

عسگری: سیاست مدون و جامعی در موضوع ارز تدوین شود

‌می‌متالز - یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وابستگی به دلار به اقتصاد کشور صدمه می‌زند، گفت: انتظار می‌رود در سال مهار تورم و رشد تولید سیاست مدون و جامعی در موضوع ارز تدوین شود و به صورت قاطع و جدی پای آن ایستاد و چندگانگی را در دولت شاهد نباشیم. این سیاست باید با فرماندهی مقتدر اداره شود.

به گزارش می‌متالز، مهدی عسگری در جلسه علنی امروز (سه شنبه) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص آسیب شناسی ساز و کار تامین و تخصیص نیاز‌های ارزی در حوزه واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحد‌های صنعتی و تولیدی کشور گفت: طبق صحبت‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی یکی از دلایل تورم نوسانات ارزی است، اما اثری از این موضوع در بسته مهار تورمی اعلامی دولت نیست؛ نمی‌دانیم این چندگانگی را چگونه در اقتصاد کشور تحلیل کنیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر همچون سال‌های گذشته مارپیچ نرخ ارز و تورم وجود دارد که تا زمان قطع نشدن این چرخه معیوب، تورم قابل مهار نیست.

عسگری با اشاره به بخشی از گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره نقد تثبیت نرخ ارز گفت: اگر تثبیت نرخ ارز را قبول ندارید، طبق قانون نرخ ارز شناور مدیریت شده را اعمال کنید نه اینکه اکنون نرخ ارز شناور تبدیل به طوفان‌های پیاپی روزانه شده است؛ شناور یعنی دو درصد نرخ نوسان داشته باشد پس به قانون عمل کنید. تا زمانی که نرخ ارز نوسانات پیاپی داشته باشد، ثبات اقتصادی، رشد تولید و مهار تورم رخ نمی‌دهد و در دسترس نیست.

وی در ادامه گفت: متاسفانه محصولات تولید داخل با قیمت دلار نرخ گذاری می‌شوند؛ زمانی که قیمت دلار بالا می‌رود نه تنها واردات که بیش از ۸۰ درصد کالای داخلی و مواد اولیه تولید داخل مانند فولاد، مس و مواد پتروشیمی نیز گران می‌شود و با تورم سنگین مواجه هستیم؛ وابستگی به دلار به اقتصاد کشور صدمه می‌زند.

عسکری بیان کرد: انتظار می‌رود در سال مهار تورم و رشد تولید سیاست مدون و جامعی در موضوع ارز تدوین شود و به صورت قاطع و جدی پای آن بایستید و چندگانگی را در دولت شاهد نباشیم. این سیاست باید با فرماندهی مقتدر اداره شود.

وی در پایان اظهار کرد: رئیس کل بانک مرکز‌ی به موضوع حساب ارزی اشاره کرد که از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است باید این موضوع به صورت کامل اجرا شده و تبادل اسکناس محدود شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده