تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۰۳۲۶۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سید نوید موسوی، مدیرعامل شرکت پایدار فلز ویرا:

«دیجی آلوم»، پل ارتباطی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان پروفیل آلومینیومی

‌می‌متالز - صنعت آلومینیوم به عنوان یکی از صنایع استراتژیک در کشور، نقش بسزایی در مسیر پیشرفت صنعت و اقتصاد ایفا می‌کند و تکمیل زنجیره ارزش تولید آن، ارزش افزوده فراوانی هم برای تولیدکنندگان و هم اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، علی‌رغم اینکه تکمیل زنجیره تولید در صنایع پایین‌دستی آلومینیوم، منجر به رونق اشتغال‌زایی، سودآوری و ایجاد ارزش افزوده خواهد شد، اما همواره شاهد رونق تولید شمش آلومینیوم توسط چهار تولیدکننده بزرگ داخلی و در ادامه صادرات آن به سایر کشور‌ها هستیم و در این بین متاسفانه توجه چندانی به صنایع پایین‌دستی آلومینیوم که صنعت پروفیل یکی از مهم‌ترین آن‌هاست، نمی‌شود. این در حالی است که انواع پروفیل‌های خاص، صنعتی و ساختمانی توسط برخی شرکت‌های کوچک در نقاط مختلف کشور تولید می‌شود و این شرکت‌ها در نبود بازاریابی مناسب و همچنین نظارت‌های کافی در زمینه کنترل کیفیت محصول نهایی، فرصت ارائه و معرفی تولیدات خود را پیدا نکرده‌اند. در این بین، برند دیجی آلوم با هدف برقراری ارتباط موثر میان تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی و مصرف‌کنندگان و صنعتگران راه‌اندازی شده است و به خوبی توانسته زمینه معرفی و فروش بیش از هشت هزار مقطع آلومینیومی عمومی و اختصاصی را فراهم کند. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» گفت‌وگویی با سید نوید موسوی، مدیرعامل شرکت پایدار فلز ویرا تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:

در ابتدا توضیحاتی در خصوص تاریخچه برند دیجی آلوم ارائه بفرمایید.

دیجی آلوم به عنوان یکی از تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی و … زیرمجموعه دفتر مهندسی آلوپای و شرکت پایدار فلز ویرا، بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی پروفیل‌های آلومینیومی و مقاطع خاص صنعتی با بیش از هشت هزار مقطع آلومینیومی اختصاصی و عمومی را در اختیار دارد و بالاترین میزان تنوع و انتخاب برای مصرف‌کنندگان و صنعتگران را فراهم کرده است. بیش از ۱۰ سال است که فعالیت خود در صنعت آلومینیوم را با شرکت پایدار فلز ویرا آغاز کرده‌ایم و پس از گذشت حدود چهار سال، در سال ۱۳۹۶ به این نتیجه رسیدیم که دیجی آلوم را با هدف برقراری ارتباط موثر میان تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی و مصرف‌کنندگان و صنعتگران راه‌اندازی کنیم و در حال حاضر نیز مشغول همکاری با ۲۵ تا ۳۰ شرکت فعال در این حوزه از طریق دیجی آلوم هستیم. هدف از راه‌اندازی بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی پروفیل آلومینیوم در دیجی آلوم این بوده است که مشتریان و صنعتگرانی که به دنبال تامین یک پروفیل آلومینیومی خاص تولیدشده در یک شرکت در نقاط مختلف کشور مانند اراک، اصفهان، تبریز و … هستند، هزینه اضافی را بابت ساخت قالب که حداقل زمان مورد نیاز آن ۲۰ روز و حداقل هزینه ساخت آن ۲۰ میلیون تومان است، متقبل نشوند. از سوی دیگر، دیجی آلوم زمینه معرفی و شناخت شرکت‌هایی که هیچ آشنایی با بازاریابی و نحوه ارتباط با مشتری در صنعت پروفیل آلومینیومی را ندارند، فراهم کرده است. خوشبختانه دیجی آلوم علی‌رغم مقاومت برخی همکاران فعال در این عرصه، به خوبی توانسته است مسیر موفقیت و پیشرفت را طی سالیان اخیر طی کند. ایجاد زنجیره تامین مطمئن و ایمن میان تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و صنعتگرانی که به دلایل مختلف با بازاریابی و چگونگی برقراری ارتباط با مشتری آشنایی‌های لازم را ندارند، مهر تاییدی بر رویکرد موفق دیجی آلوم طی این سال‌ها بوده است.

به طور مشخص، دیجی آلوم از چه مزایا و امکانات ویژه‌ای برخوردار است؟

دیجی آلوم ضمن تامین کالا از یک واحد تولیدکننده پروفیل آلومینیومی که با نظارت کارشناسان مجموعه و کنترل کیفیت ۱۰۰ درصدی آن همراه است، گارانتی و ضمانت لازم به مصرف‌کنندگان و صنعتگران را هم ارائه می‌کند؛ چراکه ما ملزم به تحویل پروفیل به مشتریان بر اساس پارامتر‌های درخواستی آن‌ها هستیم و هرگونه مغایرت در این زمینه، متوجه دیجی آلوم خواهد بود. مجموعه‌های مطرحی در صنایع مختلف مانند دکوراسیون، لوازم خانگی و … جزو مشتریان ما بوده‌اند و همواره تلاش کرده‌ایم نسبت به ارائه خدمات مطلوب و همچنین گارانتی به مشتریان خود متعهد و پایبند باشیم. بدون شک این دستاوردها، جز در بستر یک برند بزرگ و موفق مانند دیجی آلوم حاصل نمی‌شود و منافع مشترک حاصل از آن، متوجه ما، واحد‌های اکسترود آلومینیوم و واحد‌های عملیات فینیشینگ مانند آندایزینگ یا رنگ الکترواستاتیک و همچنین مصرف‌کنندگان و صنعتگران بوده است. از سال ۱۳۹۰ تاکنون، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ شرکت داخلی، برخی پروفیل‌های آلومینیومی مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین کرده‌اند؛ در حالی که به وسیله دیجی آلوم و شناسایی تولیدکنندگانی که تا پیش از این موفق به معرفی و ارائه محصولات خود نشده بودند، به خوبی توانسته‌ایم این معضل را رفع کنیم. از طرفی، نوسان نرخ ارز طی سالیان اخیر باعث شده است این شرکت‌ها به خرید کالای مورد نیاز خود از بازار داخل روی بیاورند و این مسئله یک حسن اتفاق برای ما و صنعت آلومینیوم کشور بوده است. البته باید توجه داشت که حتی بدون در نظر گرفتن بازار‌های صادراتی، فرصت‌های بسیار خوبی در بازار داخلی برای پروفیل آلومینیوم ایجاد شده است، اما متاسفانه به دلیل عدم تولید پروفیل‌های خاص که ناشی از راحت‌طلبی بوده و همچنین نبود کنترل کیفی مناسب، از دست می‌رود. بر همین اساس در دیجی آلوم تلاش کرده‌ایم حفره ایجاد شده را با همکاری تولیدکنندگان داخلی که نسبت به توانمندی‌های خود آگاهی لازم ندارند، پر کنیم و خوشبختانه به موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه که جلوگیری از خروج ارز تنها یک نمونه آن است، دست یافته‌ایم. تضمین کیفیت پروفیل آلومینیومی برای مصرف‌کنندگان و صنعتگران از یک سو و تامین سود حاصل از فروش آن برای تولیدکنندگان از سوی دیگر، از جمله اهداف مهمی است که همواره در دیجی آلوم مد نظر خود قرار داده‌ایم و در تلاشیم بیشترین بازدهی و سوددهی را برای مشتریان خود داشته باشیم.

در حال حاضر فعالان صنعت آلومینیوم در کشور با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟

عدم حمایت از سوی صنایع بالادستی آلومینیوم، مهم‌ترین چالشی است که در حال حاضر فعالان این صنعت با آن روبه‌رو هستند. نوسان قیمت مواد اولیه، یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی طی ماه‌های اخیر بوده است. قیمت شمش و بیلت آلومینیومی در بازار آزاد طی دو ماه پایانی سال گذشته، با افزایش ۱۰۰ درصدی همراه شد و از حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، به حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. در ادامه طی روز‌های ابتدایی سال جاری، قیمت آن حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت و در حال حاضر دوباره روند صعودی به خود گرفته و در حال افزایش است. نوسان قیمت مواد اولیه طی چهار ماه، یک بحران جدی برای تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی است که هیچ نقشی در نحوه قیمت‌گذاری ندارند و به دنبال عدم تامین شمش و بیلت مورد نیاز خود، آشفته و سردرگم شده‌اند؛ بنابراین تا زمانی که ما ذهنیت خود را معطوف به نرخ ارز و نوسان آن طی روز‌های مختلف سال کنیم، باید در انتظار چنین اتفاقاتی در صنایع مختلف به ویژه صنعت آلومینیوم باشیم. بر اساس تحلیل‌های بنگاه‌های اقتصادی و نگاه فعالان بازار، نوسان نرخ ارز، تنها یکی از پارامتر‌های تاثیرگذار بر تولید و صنعت است و تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی نباید صرفا به دنبال مقایسه ارزش دلار و ریال و تاثیر آن بر بازار باشند. کیفیت محصول، پارامتر بسیار مهمی است که همواره باید مورد توجه واحد‌های تولیدی قرار بگیرد؛ چراکه تولید و صادرات یک محصول باکیفیت، می‌تواند ارزآوری قابل توجهی هم برای شرکت تولیدکننده و هم اقتصاد کشور به همراه داشته باشد. بی‌توجهی به یک سری پارامتر‌های اساسی و تاثیرگذار در تولید مانند گردش سرمایه، فروش اعتباری و…، چالش مهمی است که متاسفانه زیر سایه نوسان نرخ ارز نادیده گرفته می‌شود و آسیب و ضرر‌های بزرگ‌تری را به واحد‌های تولیدی وارد کرده است.

آیا برند مشابه دیجی آلوم در داخل کشور و به ویژه صنعت آلومینیوم وجود دارد و رویکرد شما نسبت به این موضوع چیست؟

ما اولین مجموعه در داخل کشور هستیم که نسبت به راه‌اندازی برندی مانند دیجی آلوم اقدام کرده‌ایم و اتفاقا از راه‌اندازی یک برند مشابه با همین کیفیت استقبال می‌کنیم؛ چراکه این مسئله منجر به رقابت در سطح بازار خواهد شد. راه‌اندازی یک برند موفق، نیازمند ارزیابی و بررسی چندین عامل مهم است و این طور نیست که شما یک باره به موفقیت دست پیدا کنید. کیفیت سرویس‌دهی دیجی آلوم به نحوی است که با تخصیص یک انبار دو هزار متری، پروفیل‌های آلومینیومی خاص پس از ورود به آنجا، بسته‌بندی شده و کنترل کیفی لازم روی قطعات صورت می‌پذیرد. ضمن اینکه گاهی اوقات عملیات پانچ‌کاری، خم‌کاری و برش‌کاری نیز انجام می‌شود و بسیاری از تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی قادر به ارائه چنین خدمات گسترده‌ای نیستند. خدمات دیجی آلوم در یک بسته کامل به مشتریان مختلف اعم از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود و به خوبی توانسته‌ایم با شرکت‌های فعال در زمینه تولید پروفیل آلومینیوم در سراسر کشور ارتباط همکاری برقرار کنیم. باید توجه داشت که ایجاد رقابت، سطح کیفی بازار را افزایش می‌دهد و در چنین شرایطی، اتفاقا محصول ما راحت‌تر نیز به فروش می‌رسد؛ چراکه زمان کمتری را صرف توجیح مشتریان خود مبنی بر بالا بودن کیفیت و همچنین قابل رقابت بودن با نمونه مشابه خارجی خواهیم کرد. دیجی آلوم، در نوع و شکل کاری خود بی‌رقیب است و امیدواریم روزبه‌روز وسعت کاری خود را گسترش دهیم.

آینده صنعت آلومینیوم در داخل کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه چشم‌اندازی برای برند خود متصور هستید؟

موفقیت صنعت آلومینیوم، در گرو همکاری و حمایت همه‌جانبه از فعالان این صنعت است. برای مثال، ما همواره به دنبال صادرات نفت خام هستیم؛ در حالی که می‌توانیم با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی، نسبت به تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر اقدام کنیم. این اتفاق می‌تواند در صنعت آلومینیوم کشور نیز رخ دهد و به جای اینکه شمش و بیلت تولیدی توسط چهار اسملتر آلومینیومی را صادر کنیم، می‌توانیم ضمن تسهیل در شرایط تامین خوراک صنایع پایین‌دستی آلومینیوم، زمینه تولید و صادرات محصولات آلومینیومی با ارزش افزوده بالا را فراهم کنیم و در ادامه بازار کشور‌های همسایه مانند عراق را از ترکیه پس بگیریم. آینده نه تنها صنعت آلومینیوم بلکه تمامی صنایع، وابسته به سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی دولت است و اگر حمایت‌های پایدارتر در درازمدت از فعالان صنعتی صورت پذیرد، نتایج خوبی در سراسر زنجیره تولید حاصل خواهد شد. نگاه تک بعدی به صنعت نفت، باید به سایر صنایع به ویژه معدن و صنایع معدنی همچون مس و آلومینیوم گسترش پیدا کند و در این صورت است که می‌توانیم نسبت به رشد شاخص‌های کلان اقتصادی در آینده امیدوار باشیم.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده