تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۳
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۳۰۳۸۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان لرستان خبر داد:

بازگشت ۲۳ واحد صنعتی لرستان به چرخه تولید/ ۶۰ کالای تولیدی در استان به ۲۹ کشور صادر می‌شود

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان لرستان اعلام کرد که سال گذشته ۲۳ واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشته‌اند.

به گزارش می‌متالز، «بهمن جعفری» مدیرکل صمت استان لرستان، در نشست هیأت امنای کلینیک صنعت و معدن لرستان، اظهار کرد: در ۲۰ ماه اخیر، برنامه‌هایی مانند توازن سرمایه‌گذاری، بازسازی و نوسازی واحد‌های صنعتی، احیای واحد‌های راکد و نیمه تعطیل و توسعه زیرساخت‌ها، جزو برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم و وزارت صمت بود.

وی ادامه داد: در حوزه تولید ما پنج مؤلفه اساسی داریم ازجمله زیرساخت‌ها، تکنولوژی، بازار و تأمین مالی و مسائل حقوقی که یک بنگاه اقتصادی دارد که مؤلفه‌های اصلی در حوزه تولید هستند و مستلزم سرمایه‌گذاری است تا شاهد تأمین نیاز‌های داخلی کشور بوده و بحث صادرات را داشته باشیم.

مدیرکل صمت استان لرستان تصریح کرد: در حوزه صنعت بالغ بر ۱۳۰۰ پروانه بهره‌برداری داریم و عمدتاً در حوزه صنایع معدنی، شیمیایی و غذایی هستند، همچنین در استان صنایع بزرگی داریم که به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و دیگر کشور‌های هدف صادرات دارند.

وی با بیان اینکه ۶۰ قلم کالای تولید شده در استان لرستان به ۲۹ کشور هدف صادر می‌شوند، تاکید کرد: در راستای توسعه صادرات محصولات به کشور‌های هدف سال گذشته با همکاری بسیج مهندسی یک هیات عراقی را به استان دعوت کردیم و نمایشگاهی در راستای معرفی توانمندی‌های صادراتی استان برگزار و حضور خوبی در نمایشگاه ایران اکسپورت داشتیم.

جعفری با بیان اینکه در حوزه معدن بحث توسعه زیرساخت‌ها را داشته‌ایم، تاکید کرد: سال گذشته با پیگیری‌هایی که در ایمیدرو داشتیم توانستیم بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان در استان پروژه استارت بزنیم، بحث راه دسترسی معادن، برق رسانی، کارخانه کاغذ از سنگ، استیل‌کورد مبتنی بر ظرفیت‌های معدنی استان بودند که شکل گرفتند.

وی تصریح کرد: این عارضه‌یابی‌ها در کلینیک صنعت و معدن اتفاق افتاد و از سازمان‌های توسعه‌ای زیرمجموعه وزارت صمت نسبت به انجام سرمایه‌گذاری پیگیری‌هایی را انجام دادیم.

مدیرکل صمت استان لرستان با بیان اینکه پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به استان در رابطه با بازسازی صنایع در دستور کارمان قرار داد، افزود: فهرست این صنایع تهیه شده و کمیته‌ای با محوریت شرکت شهرک‌های صنعتی تشکیل دادیم، در نهایت این واحد‌ها را به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران لینک کرده و فرآیند آن‌ها در دست اقدام است.

وی ادامه داد: اولویت کار خود را روی تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بالای ۶۰ درصد و کلیه منابع تکلیفی و منابعی که از طریق بانک‌های عامل اقدام کردیم که طرح‌های بالای ۶۰ درصد زودتر به چرخه تولید بیایند. از طرفی نیز یک سری صنایع بزرگ داریم که متأسفانه در زمان واگذاری به بخش خصوصی طبق اصل ۴۴ واگذاری نامناسبی بودند که پیگیری کردیم و در راستای رفع مسائل و مشکلات حقوقی این واحد‌ها نیز پیگیری‌های لازم اتفاق افتاده است.

جعفری با اشاره به اینکه تکمیل پروژه‌های بزرگی مانند صنایع غذایی گهر، مجتمع فولاد ذوب آهن ازنا، بایر افلاک را داشتیم، افزود: طرح سیمان سفید ازنا را داشتیم که یک پروژه با حجم سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که فاز اول آن سه ماه آینده و فاز دوم آن نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مشکل دیگر ما تأمین مالی پروژه‌های بزرگ است، تصریح کرد: سال گذشته ۲۳ واحد صنعتی به چرخه تولید برگشتند که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به خودروسازی بروجرد، خمیرمایه دورود و مجتمع فولاد خرم‌آباد اشاره کرد.

مدیرکل صمت استان لرستان همچنین گفت: کارخانه نساجی بروجرد که یکی از بزرگترین واحد‌های صنعتی کشور است سال گذشته یک طرح توسعه‌ای داشت که به آن کمک کردیم. این مجموعه بالغ بر ۱۰۰۰ نفر اشتغال‌زایی جدید داشتند و زنجیره تولید نیز در استان شکل گرفت.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده