تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۷۰۰۴
کد خبر: ۳۰۴۲۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ارقام تورمی «دنیای اقتصاد» تایید شد

بازگشت تورم از قله

‌می‌متالز - مرکز آمار ایران در گزارشی اطلاعات مربوط به تورم دومین ماه بهار را منتشر کرد. این گزارش نیز همچنان با چند روز تاخیر انتشار یافته است. پیش‌تر «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی تحت عنوان «پیش پرده تورم اردیبهشت» و با استفاده از اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت، تورم اردیبهشت‌ماه را پیش‌بینی کرده بود.

به گزارش می‌متالز، در گزارش مرکز آمار ایران، اردیبهشت ۱۴۰۲ شاهد تورم ۸/ ۲ درصدی بوده و در بخش تورم نقطه به نقطه در سطح ۶/ ۵۴ درصد ایستاده است. آمار‌ها حاکی از آن است که ۴ گروه «هتل و رستوران»، «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها»، «حمل‌ونقل» و «بهداشت و درمان» تورمی بالاتر از تورم نقطه به نقطه را به ثبت رسانده‌اند. در تورم ماهانه نیز تورم دخانیات، بهداشت و درمان و در نهایت انواع گوشت بیشترین رشد قیمت را در اردیبهشت به ثبت رساندند. از سوی دیگر نرخ تورم سالانه در اردیبهشت، ۱/ ۴۹ درصد گزارش شد. «دنیای‌اقتصاد» با استفاده از اظهارات خاندوزی، وزیر اقتصاد نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت را ۷/ ۲ درصد، تورم نقطه به نقطه را ۵/ ۵۴ درصد و نرخ تورم متوسط را ۱/ ۴۹ درصد گزارش کرده بود. مهم‌ترین نکته گزارش اخیر مرکز آمار، تایید این نکته است که تورم فروردین ماه قله تورمی ۱۰ سال اخیر به شمار می‌رود.

تصویر قیمت‌ها در اردیبهشت

مرکز آمار ایران در ادامه روند اخیر خود در عدم انتشار به موقع آمارها، تورم اردیبهشت را با ۴ روز تاخیر منتشر ساخت. بر اساس گزارش مرکز آمار سطح شاخص بهای مصرف‌کننده در اردیبهشت ماه به عدد ۵/ ۱۸۵ رسیده است که افزایش ۸/ ۲ درصدی را نسبت به فروردین‌ماه نشان می‌دهد. این عدد حاکی از آن است که تورم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۶/ ۵۴ درصدی را به ثبت رسانده است. از سوی دیگر آمار تورم سالانه نیز حاکی از ثبت عدد ۱/ ۴۹ درصد در اردیبهشت ماه دارد. اصلی‌ترین نکته‌ای که در آمار‌های جدیدی می‌توان دید بازگشت سطح تورم از قله فروردین‌ماه است. پیش‌تر در نخستین ماه سال ۱۴۰۲، تورم ماهانه عدد ۷/ ۳ درصد را به ثبت رسانده بود. از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه نیز از سوی مرکز آمار ۵/ ۵۵ درصد اعلام شده بود. با این حال تورم میانگین سالانه در اولین ماه بهار ۶/ ۴۷ درصد به ثبت رسیده بود.

تایید پیش‌پرده قیمت‌ها

پیش‌تر «دنیای‌اقتصاد» با استفاده از اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت، به برآورد و محاسبه تورم اردیبهشت‌ماه مبادرت ورزیده بود. بر این اساس و به واسطه سخنان خاندوزی مبنی بر اینکه تورم ماهانه شاهد کاهش یک‌درصدی بوده است، «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی تحت عنوان «پیش‌پرده تورم اردیبهشت» باقی شاخص‌های تورمی را بر اساس نرخ تورم ماهانه ۷/ ۲ درصدی محاسبه کرد. بر این اساس پیش‌بینی شده بود که نرخ تورم نقطه به نقطه اردیبهشت به ۵/ ۵۴ درصد رسیده و نرخ تورم میانگین سالانه عدد ۱/ ۴۹ درصد را به ثبت رسانده است. با این حال به واسطه کاهش ۹/ ۰ واحد درصدی تورم ماهانه و ثبت تورم ماهانه ۸/ ۲ درصدی برای اردیبهشت‌ماه، شاهد مغایرت ۱/ ۰ درصدی در آمار تورم نقطه به نقطه هستیم. به‌طور کلی شاهد آن هستیم که گزارش جدید مرکز آمار، برآورد قبلی «دنیای‌اقتصاد» از تورم اردیبهشت را تایید می‌کند.

تصویر تورم ماهانه در میانه بهار

در میان کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوار، گروه‌های زیادی رشد قیمت بالاتری نسبت به تورم ماهانه تجربه کردند. دخانیات در صدر آن‌ها قرار دارد و در اردیبهشت ۴/ ۶ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. بهداشت و درمان نیز به‌عنوان یکی از خدمات مهم، شاهد افزایش ۳/ ۶ درصدی در اردیبهشت ماه بوده است. شاید مهم‌ترین کالایی که در اردیبهشت رشد قیمت بالایی را تجربه کرد، انواع گوشت قرمز و سفید بود که در میانه بهار ۹/ ۵ درصد رشد داشت. از سوی دیگر «میوه و خشکبار» و تفریح و فرهنگ هر دو با ۳/ ۵ درصد رشد مواجه شده است. گروه «چای، قهوه و کاکائو» و «هتل و رستوران» موارد دیگری هستند که در اردیبهشت رشد قیمت بالاتر از ۵ درصد را به ثبت رساندند.

نیش ترمز تورم نقطه به نقطه

مقایسه آمار تورم اردیبهشت و فروردین حاکی از آن است که در دومین ماه سال شاهد کاهش اندکی در تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه قبل هستیم. بر این اساس نرخ تورم نقطه به نقطه از سطح ۵/ ۵۵ درصد به ۶/ ۵۴ درصد کاهش یافته است. جزئیات آمار تورم نقطه به نقطه اردیبهشت نشان می‌دهد که گروه هتل و رستوران با تورم ۸۴ درصدی در صدر بالاتری افزایش قیمت در یک‌سال منتهی به اردیبهشت ۱۴۰۲ است. از سوی دیگر گروه خوراکی و آشامیدنی نیز با افزایش ۱/ ۷۶ درصد افزایش همچنان رشد بالایی را تجربه می‌کند. سومین تورم نقطه به نقطه بالا نیز به گروه حمل‌ونقل اختصاص دارد که در میانه بهار سطح ۲/ ۵۸ درصدی را تجربه می‌کند. بهداشت و درمان نیز جایگاه چهارم را در این رده‌بندی دارد و با ثبت تورم ۲/ ۵۷ درصدی در سطحی بالاتر از شاخص کل تورم نقطه به نقطه ایستاده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده