تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۵۸
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۳۰۵۰۷۹

بوشهری‌ها چشم‌انتظار اتصال به خط ریلی/ وعده‌های مسوولان عملی شود

بوشهری‌ها چشم‌انتظار اتصال به خط ریلی/ وعده‌های مسوولان عملی شود
‌می‌متالز - اتصال استان بوشهر به راه‌آهن یکی از مهمترین مطالبات مردم استان طی دهه‌های اخیر بوده که علی رغم وعده‌های متعدد در دولت‌های مختلف، تاکنون محقق نشده است.

به گزارش می‌متالز، بوشهر یکی از مهمترین نقاط ورودی و خروجی کالا در کشور محسوب می‌شود که به خاطر داشتن بنادر متعدد دارای سابقه‌ای تاریخی در عرصه تجارت با کشور‌های مختلف به ویژه در حوزه خلیج فارس است.

این موقعیت خاص استان بوشهر می‌طلبد که در داخل کشور هم مسیر‌های مناسب از طریق هوا، زمین و خط ریلی به این استان منتهی شود تا بتوان از ظرفیت تجارت دریایی استان بوشهر بیشتر و بهتر استفاده کرد.

با وجود ظرفیت‌های بسیار خوبی که در استان بوشهر وجود دارد، بسیاری از زیرساخت‌ها در این استان ناقص است؛ در عرصه دریایی نیاز است که عمق کانال ورودی برای کشتی‌های ۵۰ هزار تنی افزایش یابد، پرواز‌ها کم و محدود است و در عرصه ریلی هم تاکنون اقدامات لازم صورت نگرفته است.

۱۵ سال از آغاز ساخت راه‌آهن بوشهر شیراز می‌گذرد، ولی این پروژه مهم و زیرساختی به حال خود رها شده و با تزریق اعتبارات قطره‌چکانی، این پروژه مهم کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و گویا به این زودی‌ها صدای سوت قطار در استان شنیده نخواهد شد.

پروژه راه‌آهن بوشهر شیراز علاوه بر اینکه یک مطالبه از سوی مردم استان بوشهر است و برای این استان اهمیت دارد، برای کل کشور نیز دارای مزیت‌های فراوانی است و می‌تواند نیاز‌های داخل کشور را نیز رفع کند.

استان بوشهر به عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور نقش مهمی در تولید و تأمین سبد انرژی کشور و همچنین صادرات نفت خام کشور ایفا می‌کند، ولی مردم استان از مزایایی این صنایع بی‌بهره بوده‌اند.

نفت از طریق خط لوله به خارگ رفته و صادر می‌شود و گاز نیز از پارس جنوبی و شهرستان جم از طریق خط لوله به نقاط مختلف کشور می‌رود و نیازی به راه‌آهن ندارد و به همین دلیل صنایع خیلی تمایلی به ایجاد زیرساخت ریلی نداشته‌اند.

مردم استان بوشهر میزبانان خوبی برای صنایع بوده‌اند و دلیل این ادعا هم ظهور و بروز صنایع مختلف در استان و رشد قارچ گونه این صنایع است، ولی این صنایع دین خود را به این مردم ادا نکرده و در توجه به محیط پیرامونی کوتاهی داشته‌اند.

لزوم تکمیل راه‌آهن بوشهر

مسئولان استان بوشهر بار‌ها و بار‌ها از مسوولان کشوری مطالبه بحق مردم یعنی اتصال به خط ریلی را داشته‌اند و مسوولان از رؤسای جمهور و وزرا گرفته تا دیگر مسوولان در دولت‌های مختلف نیز وعده داده‌اند که این مطالبه مردم را محقق می‌کنند، ولی تاکنون خبری نشده است.

خط ریلی بوشهر به شیراز یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است که بودجه آن به دستور مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده استنماینده، ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به اهمیت بالای راه‌آهن برای استان بوشهر گفت: عبور راه آهن از بوشهر می‌تواند نقش مهمی در توسعه استان بوشهر داشته باشد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری اتصال به شبکه ریلی کشور با تکمیل راه آهن بوشهر را از مطالبه‌های اصلی این استان عنوان کرد و گفت: امید است دولت هر چه سریع‌تر در این زمینه برنامه ریزی و آن را عملیاتی کند.

به گفته استاندار بوشهر، خط ریلی بوشهر به شیراز یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است که بودجه آن به دستور مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده است.

احمد محمدی‌زاده اظهار داشت:، چون هنوز مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان بوشهر ابلاغ نشده، منتظر ابلاغ مصوبات هستیم تا مشروح طرح‌ها به اطلاع مردم رسانده شود.

بوشهری‌ها چشم‌انتظار اتصال به خط ریلی/ وعده‌های مسوولان عملی شود

پروژه راه‌آهن شیراز - بوشهر - عسلویه با طول ۶۵۵ کیلومتر در ۱۱ قطعه تعریف شده است که قطعات ۹ تا ۱۱ در استان بوشهر و مابقی در استان فارس واقع شده است.

از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می‌شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر ۵.۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی دارد.

این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

مشخص شدن پیمانکار پروژه

معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه راه‌آهن بوشهر به شیراز اظهار داشت: در طول ۵۰۰ کیلومتر ساخت راه آهن بوشهر به شیراز، پیمانکار ۷۰ تا ۸۰ درصد مسیر مشخص شده که امیدواریم هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی آن آغاز شود.

خیرالله خادمی گفت: یکی از خبر‌های خوش برای استان بوشهر و کشور، صدور مجوز ساخت یکی از کریدور‌های ریلی اصلی ایران است که بوشهر را به شبکه اصلی ریلی کشور متصل می‌کند.

وی با بیان اینکه به دستور رهبر انقلاب اعتبار اجرای این طرح تأمین شده است افزود: اجرای بخشی از طرح در گذشته آغاز شد که به دلیل کمبود منابع مالی در سال‌های گذشته به کندی پیش رفته است و با دستور رهبر انقلاب و عزم جزم دولت برای به نتیجه رساندن آن، مناقصات برگزار شده و پیمانکاران قطعه قطعه نیز تعیین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بخشی اندکی از طرح مانده که تا سه ماه آینده پیمانکاران آن مشخص می‌شوند.

خادمی خاطر نشان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک کار در سرتاسر این محور ریلی شروع شود و عملیات اجرایی با دستور رئیس جمهور و با حضور وزیر راه و شهرسازی به صورت رسمی انجام شود.

انتظار می‌رود وعده‌های مسوولان عملی شود و شاهد تسریع در روند اجرایی پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز باشیم و این طرح هرچه سریع‌تر تکمیل شده تا مورد استفاده مردم قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت