تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۱۱
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۰۵۶۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اختصاص ۲۵ درصد از حقوق دریافتی معادن برای بهسازی راه‌ها

‌می‌متالز - مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت: امسال باید ۲۵ درصد حقوق دولتی دریافتی از معادن برای بهسازی راه‌های همان منطقه استفاده شود.

به گزارش می‌متالز، حق لطفی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین دراختصاص ۲۵ درصد از حقوق دریافتی از معادن برای بهسازی راه‌ها نشست با خبرنگاران گفت: اگر معادن میزان تناژ را رعایت نکنند آسیب زیادی به زیرساخت راه وارد می‌شود. معادن از دریافت بارنامه سر باز می‌زنند که در سال گذشته فقط ۲۲ درصد بارنامه دریافت کرده اند. معادن باید حقوق دولتی را واریز کنند. امسال ۲۵ درصد حقوق دولتی دریافتی از معادن باید برای بهسازی راه‌های همان منطقه استفاده شود.

حق لطفی افزود: استان قزوین حدود ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه دارد. در پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۳۲۳ میلیون تردد ثبت شده است. در ایام عید هم افزایش پنج و نیم درصدی تردد داشتیم.

وی اظهار داشت: برای کنترل و رصد راه‌ها در سال گذشته تجهیزات راهداری افزایش پیدا کرده و ضریب راه‌ها در استان یک و ۶ دهم است. در سال ۱۴۰۱ میزان هزینه کرد ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است که ۸۵ درصد اعتبارات تخصیص داده شد. ۱۶۲ هزارتن آسفالت در راه‌های شریانی استان استفاده شد. ۸۵ کیلومتر از مسیر‌های شیب دار استان اصلاح شد. ۱۵۵ میلیارد تومان در چهار سال گذشته خسارت سیل به منابع راهداری وارد شده است.

این مقام مسوول تصریح کرد: ۱۱ هزار ناوگان بار در استان فعال است که بیش از ۱۳ هزار راننده دارای کارت هوشمند هستند و از لحاظ صدور بارنامه هم در سال گذشته شاهد افزایش ۶ درصدی بودیم. ناوگان مسافربری هم هزار و ۶۰۰ واحد است.

وی گفت: ۳۷ مجتمع در حال بهره برداری و ۲۲ مجتمع خدمات رفاهی جاده‌ای در دست ساخت است. در زمینه ساخت راه روستایی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) تفاهم نامه امضا شده است. برای اربعین هم دوباره پویش سفر امن ایجاد خواهد شد. ۱۵ نقطه پرحادثه هم در حال امضای قرارداد هستیم تا بزودی اصلاح شوند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: دو مورد تصادف اتوبوس در طول دو هفته گذشته در دو نقطه به فاصله چهار کیلومتر از هم اتفاق افتاد که هیچکدام از دو حادثه مربوط به راه نیست.

وی اظهار داشت: مجوز واردات ۲هزار دستگاه اتوبوس زیر ۵سال به هیات دولت ارسال شده است که می‌توانیم از ظرفیت سایر استان‌ها هم بهره‌مند شویم.

ولدی مدیرکل راه آهن گیلان هم در این نشست خبری گفت: در سفر ریاست جمهوری به قزوین ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و تجهیز راه آهن قزوین اختصاص یافت که ۶۰ درصد آن محقق شده است.
قطار قزوین مشهد با ظرفیت ۶۰۰ نفر یک روز در میان حرکت می‌کند. روزانه هزار نفر با قطار طی سه نوبت به پایتخت تردد دارند. علاوه بر این هم مردم استان قزوین می‌توانند از ظرفیت قطار‌های عبوری با کیفیت‌های مختلف استفاده کنند.

مدیر کل هواشناسی هواشناسی هم گفت: به ازای هر ۲۵ کیلومتر باید یک ایستگاه هواشناسی داشته باشیم تا داده‌ها دقیق‌تر می‌شود بنابراین ایستگاه‌ها در حال افزایش است و ایستگاه آبگرم طی چند ماه آینده به شبکه متصل خواهد شد و پروژه دوم هم در باراجین بزودی احداث می‌شود. سومین ایستگاه هم در شهر الوند احداث خواهد شد. برای خریداری یک ایستگاه حداقل دو میلیارد تومان هزینه لازم است.

شیخ الملوکی افزود: سومین سال خشکسالی در قزوین شاهد هستیم که متاسفانه هرسال بدتر از سال قبل است و در این راستا ۱۳۲ میلی متر کمبود بارش در سال زراعی داریم. این آمار بلند مدت است. در کوتاه مدت هم نسبت به سال گذشته ده درصد کاهش بارندگی داشتیم. دیروز در نقاط شمالی استان بارش‌های خوبی شاهد بودیم.

در پنجاه سال گذشته در کشور دو درجه افزایش دما و ۴۰ تا ۵۰ میلی متر هم کاهش بارندگی داشتیم.

مدیر کل بنیاد مسکن هم گفت: ۶۲ درصد خانه‌های روستایی نوسازی شده است و متقاضیان هم در مسیر معرفی به بانک‌ها هستند. کمک‌های بلاعوض به خانواده‌هایی که نتوانند خانه‌های روستایی را به اتمام برسانند انجام می‌شود.

سبحانی افزود: بیش از ۴ هزار خانه در برنامه جهش تولید توسط بنیاد مسکن احداث می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی هم گفت: ده پروژه ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای راه‌های استان اعتبار تصویب شده است که از این میزان ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است. ۷۵ کیلومتر از ۱۲۲ کیلومتر راه تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

هاشمی افزود: حدود ۲۳ هزار واحد مسکونی قرارداد منعقد شده و تعدادی از این پروژه‌ها هنوز آغاز نشده است. در سال گذشته حدود ۱۴ هزار متقاضی موثر داشتیم و ۲۳ هزار واحد تامین زمین شده است و ۱۶ هزار واحد هم آغاز شده است. ۵۰۰ واحد تا هفته آینده اختصاص می‌یابد و کسانی که آورده خود را تکمیل کرده باشند در اولویت قرار دارند.

وی اظهار داشت: تا پایان سال حدود ۳ هزار واحد تحویل داده خواهد شد. زیرساخت‌ها در حال تکمیل و تجهیز است. یک سوم زیرساخت‌ها توسط راه و شهرسازی و یک سوم توسط استانداری و یک سوم توسط وزارت نیرو تکمیل می‌شود. در برخی شهر‌ها واحد‌های یک طبقه در حال ساخت است. آبگرم، معلم کلایه و ارداق جزو این شهرهاست. مردم از زمین‌های گروهی استقبال نکردند. کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات با دستور رییس جمهور تشکیل خواهد شد. این کارگروه بصورت پایلوت در تهران آغاز شده که تاثیرات خوبی را تا به امروز در پی داشته است.

مدیر کل راه و شهرسازی تاکید کرد با مشاوران املاک فاقد مجوز یا عدم ثبت کد رهگیری و عدم رعایت قوانین در این زمینه برخورد خواهد شد.

هاشمی گفت: مسکن حمایتی غیرقابل خرید و فروش است که در صورت مشاهده برخورد خواهد شد و روزنه‌های قانونی هم در این زمینه مسدود خواهد شد سازمان‌های ذی ربط در بخش مسکن ملی فقط پاسخگوی شخص متقاضی است و به هیچ وجه به وکیل پاسخ نخواهند داد.

صفری مدیر کل راه آهن شمال غرب کشور هم گفت: محور پرسرعت تبریز میانه به طول ۱۹۰ کیلومتر با حضور رییس جمهور امروز به بهره برداری می‌رسد و ایستگاه تاکستان هم در مسیر این خط بهره‌مند خواهد شد.

وی افزود: خارج کردن راه آهن، بر مبنای کارشناسی و عرفی منسوخ است؛ بنابراین اقداماتی برای احداث خط دوم هم که به زنجان رسیده با درنظر گرفتن شرایط حفاظتی در ایستگاه تاکستان ایجاد خواهد شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما قزوین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده