تاریخ: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۱۹
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۳۰۶۸۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
توسط معاون بین الملل این بانک در فاینکس پانزدهم تشریح شد:

ظرفیت‌های گسترده بانک صادرات ایران درخدمت بازرگانی خارجی

‌می‌متالز - در سال‌های اخیر عمده محدودیتی که به واسطه تحریم‌ها به شبکه بانکی کشور تحمیل شده، محدودیت در زمینه نقل و انتقالات پولی است. بانک صادرات باتوجه به شبکه گسترده‌ای که در خارج از کشور در اروپا، حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و کشور‌های دیگر دارد، آمادگی این را دارد که ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان را دریافت و به چرخه اقتصادی کشور بازگردانده و با این شیوه جهت رفع تعهدات ارزی از صادرکنندگان و واردکنندگان حمایت کند.

به گزارش می‌متالز، در همین رابطه، داود مهدیان معاون بین الملل بانک صادرات گفت: دغدغه صادرکنندگان، دریافت مبلغ ریالی حاصل از صادرات است و بانک صادرات با امکاناتی کهدر اتخیار این قشر می‌گذارد، توانسته است این نیاز را مرتفع کند. صادرکنندگان در تمام سطوح و همه بخش‌های اقتصادی اعم از بخش‌های خرد و کلان، پتروشیمی، فولادی و … می‌توانند با بخش بین‌الملل بانک صادرات قراداد داشته باشند و مدیریت وجوه ارزی حاصل از صادرات را به این بانک محول کنند.

وی ادامه داد: در مقابل واردکنندگان نیز دغدغه تامین ارز و پرداخت وجه کالای وارداتی به فروشنده خارجی را دارند. در این زمینه هم بانک صادرات آمادگی دارد بحث نقل و انتقال مالی را انجام داده، تامین ارز مورد نیاز وارد کنندگان را از طریق شبکه نیما و بانک مرکزی انجام دهد.

معاون بین الملل بانک صادرات در دامه خاطرنشان کرد: در حوزه تامین ارز باتوجه به اینکه محدودیت‌هایی در برگشت ارز بنا به اقتضائات زمانی و مکانی پیش می‌آید، تاخیر‌هایی در تامین ارز رخ می‌دهد. ولیکن شبکه بانک صادرات می‌تواند این دغدغه‌ها را جهت سهولت امور واردات و صادرات مرتع سازد.

لازم به ذکر است که به گفته مهدیان باتوجه به نوسانات نرخ ارز و محدودیت‌هایی که وجود دارد، در حال حاضر مشکلات زیادی برای بدهکاران ارزی ایجاد شده که بانک صادرات شرایطی را فراهم کرده است که این قشر بتوانند هرچه سریعتر به تعهدات خود در زمینه جهت تسویه بدهی‌هاعمل کنند. وی ضمن اشاره به طرح بخشودگی وجه التزام و جرائم دیرکرد در بانک صادرات اعلام کرد: بدهکاران ارزی که در بانک صادرات پرونده دارند می‌توانند با مراجعه به شعب ارزی بانک صادرات در سراسر کشور درخواست خود را ارائه کنند تا روند پیگیری برای مرتفع کردن نحوه پرداخت بدهی ایشان در چهارچوب‌ها و ضوابط تعریف شده، آغاز شود. چرا که هرچه بدهی‌های ارزی زودتر تسویه شود، مشمول نوسانات آتی نرخ ارز نشده و البته این فرصتی است که بانک صادرات برای حمایت از صادرات و واردات کشور فراهم آورده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تلاش برای دلارزدایی از نقل و انتقالات مالی به جایی می‌رسد یا نه، گفت: ارز‌ها در سطح بین المللی به دو دسته جهان روا و غیر جهان روا تقسیم می‌شود. ارز جهان روا مانند دلار و یورو در هر جای دنیا امکان استفاده دارد و در سبد ارزی تمام کشور‌های هست. ارز‌هایی که قابلیت استفاده فرامرزی ندارند یا ارز‌های غیرجهانروا، فقط با توافق دوکشور امکان استفاده دارند. در حال حاضر با توجه به سیاست‌های رایج، عرصه بین الملل به این نتیجه رسیده که وابستگی به دلار را در تجارت کم کند. این چقدر زمان می‌برد مشخص نیست.

منبع: اخبار پولی مالی

عناوین برگزیده