تاریخ: ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۵
بازدید: ۸۳
کد خبر: ۳۰۷۰۱۹

طرح پژوهشی با صرفه‌جویی ۳ میلیون دلاری در دانشگاه هایتک کرمان اجرا شد

‌می‌متالز - طرح پژوهشی مطالعه داده‌های ژئوفیزیک ژئومغناطیس هوابرد توسط عضو هیات علمی دانشکده علوم و فناوری­‌های نوین دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان به مدت دو سال با کارفرمایی شرکت معدنی و صنعتی گل­ گهر انجام شد و سه میلیون دلار صرفه‌جویی را به دنبال داشت.

به گزارش می‌متالز، دکترعلیرضا گودرزی عضو هیات علمی دانشگاه هایتک کرمان امروز ۲۷ خرداد ماه هدف اصلی طرح را بازخوانی، رمزگشایی، پردازش و تفسیر مجدد بر مبنای علوم و تجهیزات به­ روز داده­‌های ژئوفیزیکی هوابرد قدیمی اعلام کرد که در سال ۱۹۷۶ میلادی توسط شرکت ایرو سرویس ایالات متحده، در محدوده چهار استان کرمان، فارس، هرمزگان و یزد برداشت شد.

وی با اشاره به رمزگشایی و بازخوانی و صحت­ سنجی داده‌ها در فاز اول طرح گفت: اهمیت استراتژیک این داده‌­ها آن­جاست که در زمانی برداشت شده‌­اند که کمترین میزان اختلال مغناطیسی و عوارض محیطی در محدوده­‌های برداشت موجود بوده است، به­ نحوی که با وجود پیشرفت روز افزون علوم و فناوری، دسترسی به کیفیت مشابه امکان پذیر نیست.

گودرزی افزود: پس از تأیید سلامت و دقت داده‌­ها، در فاز دوم با رویکرد‌های جدید پردازشی و تفسیری همه داده‌­ها استحصال و مجددا تفسیر و پردازش شد.

به گفته وی ارزش دلاری اصل داده­‌ها صرف­نظر از ذخایر و پتانسیل­‌های ارزشمند آهن کشف شده، بر اساس قیمت­‌های موجود با توجه به گستردگی ۵۴ هزار کیلومتر مربعی محدوده‌­ها، معادل سه میلیون دلار برآورد می­‌شود که پس از قرائت و ارائه گزارش، از برداشت مجدد داده‌­ها در این محدوده­‌ها و صرف هزینه مجدد اجتناب شد. در کنار این موضوع کسب دانش قرائت و استحصال داده‌های ژئوفیزیکی، کشور را از ارائه اطلاعات ارزشمند به بیگانگان بی­ نیاز می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی از دستاور‌های طرح یادشده به کسب دانش بومی قرائت دقیق داده‌های ژئوفیزیکی هوابرد، صرفه­ جویی حدودی سه میلیون دلاری در حوزه برداشت، تفسیر و پردازش داده‌­ها اعلام کرد و گفت: تعیین ده‌­ها محدوده مستعد معدنی با امید بخشی بالا (تخمین پژوهشگران این طرح ذخیره­‌های معادل سه تا چهار میلیارد دلار) و برجسته­‌سازی اهمیت تعامل صنعت و دانشگاه در کشور و استان کرمان از دستاورد‌های دیگر این طرح است.

براساس این گزارش، طرح پژوهشی مطالعه داده‌های ژئوفیزیک ژئومغناطیس هوابرد از مجموعه طرح‌های گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده