تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۱
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۰۷۲۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اقبال سرمایه‌گذاران به صندوق‌های قابل معامله در جهان

‌می‌متالز - ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاری‌شده در صندوق‌های قابل معامله (ETF) جهان به رکورد ۱۰.۳۲ تریلیون دلار رسیده است. در سطح جهانی ETF‌ها ۴۸ ماه متوالی بطور خالص جریان ورودی پول داشته‌اند. هیچ ابزار مالی دیگری اینگونه نبوده است. این روند نمایانگر تبدیل ETF‌ها به بخش اصلی پرتفوی بسیاری از سرمایه‌گذاران است. ارزش دارایی‌های ETF‌ها در ایالات متحده به ۷.۲۷ تریلیون دلار (در مقایسه با ۷.۲۱ تریلیون دلار در پایان سال ۲۰۲۱)، در اروپا به ۱.۶۲ تریلیون (در مقابل سقف قبلی ۱.۶ تریلیون دلاری) و در کانادا به ۲۷۷ میلیارد دلار (بالاتر از قله تاریخی ۲۷۳ میلیارد دلاری) رسیده‌اند. با این حال دارایی‌های ETF‌ها در برخی از کشور‌ها مانند ژاپن همچنان زیر بالاترین سطح قبلی خود باقی مانده‌اند. برخی از کارشناسان معتقدند آینده ETF‌ها بسیار روشن به نظر می‌رسد. زیرا ETF‌ها می‌توانند به طیف وسیعی از سلایق سرمایه‌گذاران از جمله دسترسی آن‌ها به سهام‌های بین‌المللی و ذائقه‌های خاص سرمایه‌گذاری پاسخ مثبت دهند.

اقبال سرمایه‌گذاران به صندوق‌های قابل معامله در جهان

به گزارش می‌متالز، دارایی‌های سرمایه‌گذاری‌شده در صندوق‌های قابل معامله جهان [۱]به رکورد ۱۰.۳۲ تریلیون دلار رسیده است. این رقم در اواخر سال ۲۰۲۱ و پیش از جنگ روسیه و اوکراین از مرز ۱۰.۲۶ تریلیون دلار نیز فراتر رفته بود.

آمار‌ها نشان می‌دهد که ETF‌ها از دیگر صندوق‌ها نیز بهتر عمل کردند؛ بطور مثال دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ایالات متحده در پایان آوریل ۲۳.۵ تریلیون دلار بود که ۱۲.۸ درصد کمتر از ۲۷ تریلیون دلاری است که در پایان سال ۲۰۲۱ به آن رسیده بودند. اکثر ETF‌ها از حیث اینکه پرتفوی گسترده‌ای از سهام، اوراق قرضه یا قرارداد‌های آتی کالا دارند، شبیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند، اما آن‌ها در برخی از دارایی‌های دیگر مانند رمزارزها، مشتقات نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند و معمولاً شفاف‌تر، ارزان‌تر و در ایالات متحده نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارای مالیات پایین‌تری هستند.

در سطح جهان، ETF‌ها ۴۸ ماه متوالی بطور خالص جریان ورودی پول داشته‌اند. هیچ ابزار مالی دیگری اینگونه نبوده که نمایانگر تبدیل ETF‌ها به بخش اصلی پرتفوی بسیاری از سرمایه‌گذاران است.

این سرمایه‌گذاری‌ها در کنار بهبود شرایط بازارها، منجر به ثبت رکورد‌هایی در ETF‌ها شده است. دارایی‌های ETF‌ها در ایالات متحده به ۷.۲۷ تریلیون دلار (در مقایسه با ۷.۲۱ تریلیون دلار در پایان سال ۲۰۲۱)، در اروپا به ۱.۶۲ تریلیون (در مقابل سقف قبلی ۱.۶ تریلیون دلاری) و در کانادا به ۲۷۷ میلیارد دلار (بالاتر از قله تاریخی ۲۷۳ میلیارد دلاری) رسیده‌اند. با این حال دارایی‌های ETF‌ها در برخی از کشور‌ها مانند ژاپن همچنان زیر بالاترین سطح قبلی خود باقی مانده‌اند.

حتی در شرایطی که بازار در رکود بود و رقم بالای ۱.۱ تریلیون دلاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک مستقر در ایالات متحده خارج شد، سرمایه‌گذاران سال گذشته ۶۰۹ میلیارد دلار بطور خالص به صندوق‌های ETF در ایالات متحده سرازیر کردند.

علیرغم بهبود بازار در سال جاری، جریان خالص ورودی به ETF جهان در پنج ماه اول سال به ۲۷۳ میلیارد دلار کاهش یافت که نسبت به ۴۱۸ میلیارد دلار در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ و رکورد ۵۷۲ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۱، بسیار کمتر بود.

با این وجود، برخی از کارشناسان معتقدند آینده ETF‌ها بسیار روشن به نظر می‌رسد. زیرا ETF‌ها به طیف وسیعی از سلایق سرمایه‌گذاران از جمله دسترسی آن‌ها به سهام‌های بین‌المللی و ذائقه‌های خاص سرمایه‌گذاری می‌توانند پاسخ دهند که در غیر اینصورت به سختی از طریق اوراق منفرد به دست می‌آیند.

[۱]global exchange traded funds

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده