تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۳۰۷۳۰۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
تصویب لایحه واردات خودرو‌های کارکرده، تاثیری در افزایش قیمت خارجی‌ها نداشت

روز گذشته، داخلی‌ها و چینی‌ها باز هم ارزان شدند

روز گذشته، داخلی‌ها و چینی‌ها باز هم ارزان شدند
‌می‌متالز - از جمله دلایل این حجم از ریزش قیمت‌ها در بازار آزاد، افزایش ۳۳ تا ۵۵ درصدی تولید خودرو است. بر این اساس و به استناد آمار تولید خودرو که وزارت صمت منتشر می‌کند، تولید برخی خودرو‌ها تا ۶۰ درصد هم رشد داشته است

به گزارش می‌متالز، درشرایطی که قیمت خودرو‌های داخلی و چینی در بازار همچنان درحال ریزش است، اما روز گذشته نیز همانند روز یکشنبه، بازار خودرو‌های خارجی با رشد بها همراه شد تا نشان دهد تصویب لایحه واردات خودرو‌های کارکرده هم تاثیری در روند افزایشی بازار این خودرو‌ها ندارد. لایحه‌ای که گویا تاثیر خود را بیشتر روی خودرو‌های داخلی و چینی نشان داد.

تصویب لایحه واردات خودرو‌های کارکرده زیر پنج سال ساخت از سوی نمایندگان خانه ملت، همچنین اخبار مثبت بهبود روابط سیاسی بر بازار خودرو تاثیرگذار شد و قیمت بیشتر خودرو‌ها در بازار، روندی نزولی را دنبال کردند. به‌طور کلی می‌توان گفت اخبار مثبت چه درباره آزاد شدن واردات و چه درباره مسائل سیاسی، بر کالا‌های سرمایه‌ای از جمله خودرو تاثیرگذار است.

کارشناسان معتقدند در چند روز گذشته شاهد روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو بودیم؛ اما روز گذشته تصویب لایحه واردات خودرو‌های کارکرده زیر پنج سال ساخت و همچنین اخبار مثبت واصله از بهبود روابط سیاسی با همسایگان بر بازار تاثیرگذار شد و قیمت بیشتر خودرو‌ها در بازار، دچار روند نزولی شدند تا امید بهتر شدن اوضاع خودرویی کشور به‌بازار تزریق شود.

همچنین برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که هر اقدامی در جهت ساماندهی بازار خودرو، حتی اگر این اقدام واردات تعداد اندکی خودرو باشد، بر بازار و شرایط قیمتی خودرو‌ها در بازار آزاد تاثیر مثبتی خواهد داشت. این درحالی است که کارشناسان یکی دیگر از دلایل ریزش قیمت‌ها در بازار آزاد را ثبات و نوسان جزئی نرخ ارز می‌دانند.

طی هفته‌های گذشته نرخ ارز به‌صورت مستقیم بر قیمت خودرو در بازار اثر گذاشت. سال گذشته هر یک هزار تومان افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو‌های داخلی را حداقل ۱۰ میلیون‌تومان و وارداتی و مونتاژی را بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون‌تومان در بازار گران می‌کرد.

شاید از دیگر دلایل این حجم از ریزش قیمت‌ها در بازار آزاد، افزایش ۳۳ تا ۵۵ درصدی تولید خودرو باشد. از اردیبهشت‌ماه و به‌استناد آمار تولید خودرو که وزارت صمت منتشر می‌کند و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد، تولید برخی خودرو‌ها تا ۶۰ درصد نیز رشد داشته است. بر این اساس از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ماه، بیش از ۱۹۳ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

میزان رشد تولیدات ایران‌خودرو در همین مدت حدود ۵۰ درصد، گروه سایپا نزدیک به ۳۳ درصد و خودروسازان بخش‌خصوصی ۸۰ درصد بوده است. از طرفی برخی کارشناسان بازار خودرو عامل اصلی ریزش قیمت‌ها را اجرای مرحله دوم طرح یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی نیز می‌دانند. بسیاری از خریداران خودرو از طریق ثبت‌نام در سایت عرضه خودرو، از بازار حذف شدند و این امر سبب شد عرضه و تقاضا تا حدی در بازار هماهنگ شود.

در مرحله نخست اجرای طرح یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی هم تعداد قابل توجهی از متقاضیان خودرو حذف شده بودند و این امر توانست سبب کاهش قیمت خودرو در روز‌های اوج خرید و فروش (اسفندماه) در بازار شود.

مقاومت محصولات برند فونیکس در برابر ریزش قیمت

خودرو‌های چینی در بازار آزاد در روز گذشته تا ۹۰ میلیون‌تومان کاهش بها را تجربه کردند. در این میان محصولات برند فونیکس در برابر تغییر قیمت مقاومت کرده و هیچ‌یک تغییری را در بازار آزاد تجربه نکردند.

خودرو‌های داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی و افزایش قیمت ۳ تا ۱۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که کارون (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۷۶۰ میلیون‌تومان و رانا پلاس پانوراما (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۵۵۲ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۸۲۰ میلیون‌تومان و ساینا اتومات (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۴۱۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خورد.

همچنین درمیان خودرو‌های چینی نیز شاهد افت بهای ۱۰ تا ۹۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش دیگنیتی پرایم (۱۴۰۲) با ۹۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۹۳۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۲۴۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X ۲۲ پرو اتومات (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۹۹۰ میلیون‌تومان و جک S ۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۵۲۰ میلیون‌تومان رسید.

در گروه خودرو‌های خارجی پریمیوم همچنان شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که تویوتا CH-R هیبرید با ۱۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، نیسان ایکس‌تریل با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای آزرا با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین خودرو‌های خارجی لوکس نیز افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که لکسوس RX ۲۰۰ fsport توربو فول با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۶ میلیاردتومان و ب‌ام‌و ۵۳۰ i با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت