تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۷
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۳۰۷۹۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هزار و ۸۰۰ پروانه صنفی در شهرکرد صادر شد

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای ایجاد اشتغال و مهار تورم طی هشت ماه اخیر ۱۸۰۰ پروانه صنفی در استان صادر شده است.

به گزارش می‌متالز، فضل‌الله رحمتی عصر سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران این استان اظهار داشت: سرانه واحد صنفی در شهرکرد به ازای هر ۱۸ نفر یک واحد است که این رقم در شهرستان شهرکرد ۳۸ نفر به ازای یک واحد است.

وی در پاسخ به سوال در خصوص دغدغه برخی از اصناف و کسبه استان در خصوص نحوه مالیات‌گیری در سالجاری، تصریح کرد: ۹۰ درصد واحد‌های صنفی مطابق تبصره یک ماده ۱۰۰ اظهارنامه ارائه داده‌اند که بر اساس آن میانگین پرداخت مالیات در سبد اصناف پایین است و فشاری بر کسبه وارد نمی‌کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در خصوص اجازه بهای بالای در منطقه فناوران شهرکرد، تصریح کرد: قیمت‌گذار اجاره بها در این منطقه بر عهده اتحادیه‌هاست هرچند قبول داریم که در برخی رسته‌ها قیمت‌های تعیین شده بالاست.

رحمتی تصریح کرد: با واگذاری واحد‌های فناوران ۲ که تلاش می‌شود فرآیند اداری آن در سالجاری به اتمام برسد قیمت‌ها اجاره تعدیل می‌شود.

وی ساماندهی برخی اتحادیه‌ها نظیر میوه و تره‌بار را از دیگر برنامه‌های حوزه اصناف استان برشمرد و گفت: اگرچه ساماندهی این مهم برعهده شهرداری است و چند نقطه برای عرضه مستقیم میوه و تره‌بار مشخص شده است و با ارای این برنامه قیمت میوه و سبزی در شهرکرد کاهش می‌یابد.

رحمتی در خصوص نارضایتی برخی شهروندان در خصوص فعالیت مشاوران املاک و قیمت بالای مسکن و اجاره بها، تصریح کرد: سازمان صمت حق دخالت و نظارت بر مشاوران املاک را ندارد و باید وزارت راه و شهرسازی در این خصوص ورود پیدا کند.

فرآیند اداری واگذاری فناوران ۲ شهرکرد در سالجاری به اتمام می‌رسد

رییس اتاق اصناف شهرکرد نیز در این نشست با بیان اینکه فرایند اداری واگذاری واحد‌های فناوران ۲ انجام می‌گیرد، اظهار داشت: واحد فناوران ۲ سال آینده فعال و با بهره‌برداری از آن اجاره‌بهای مغازه‌ها تعدیل می‌شود.

محمود حبیبیان افزود: ایجاد فناوران ۲و ۳ نیز برای چشم اندازه ۲۰ ساله استان در دستور کار قرار دارد.

وی از سه محل برای راه اندازی بازاچه میوه و تره‌بار در شهرکرد، تصریح کرد: یک مرکز در میدان معلم، یک مکان در منظریه و دیگری در فردوسی شمالی مدنظر است که قطعیت آن با همکاری شهرداری انجام می‌گیرد.

حبیبیان با اشاره به روند نظارتی این اتاق بر اصناف تصریح کرد: در فروردین ۳۷۹ بازرسی، در اردیبهشت ۳۹۴ و در خرداد ۴۱۴ مورد، در شکایات ۱۱۰ شکایت، در اردیبهشت ۱۱۷ مورد و در خرداد ۱۲۲ شکایت ثبت شده که در نهایت منجر به تشکیل ۱۳ پرونده شده است.

رییس اتاق اصناف شهرکرد به برنامه‌های گرامیداشت هفته اصناف در استان نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری ۲ جشن یکی عمومی و دیگری ویژه هیات رییسه اتحادیه، نشست با استاندار، شرکت در شورای گفتگو، فضاسازی میدانی و تشکیل اتاق اصناف از مهم‌ترین این برنامه‌هاست.

یکم تیر با عنوان روز اصناف در کشور نامگذاری شده است.

چهارمحال و بختیاری دارای۴۳ هزار و ۵۹۰ واحد صنفی است که از این تعداد هشت هزار و ۲۷۸ واحد صنفی تولیدی، ۲۳ هزار و ۳۴۰ واحد صنفی توزیعی، هفت هزار و ۳۶۱ واحد صنفی خدمات فنی و چهار هزار و ۶۱۱ واحد صنفی خدماتی هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده