تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۴:۱۹
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۳۰۸۱۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رشد ۱۲درصدی قیمت بیت‌کوین؛ سرمایه‌گذاران به صعود بیت‌کوین امیدوار شدند

بیت‌کوین از سقوط نجات پیدا کرد

‌می‌متالز - بیت‌کوین به میزان چهار درصد صعود کرد که بالاترین رقم صعودی از اواخر ماه مه‌تاکنون است؛ به دنبال جهش قیمت بیت‌کوین به بالای ۲۹هزار دلار، ۵۸.۸۶ میلیون دلار موقعیت معاملاتی شورت در بازار این ارز دیجیتال لیکویید شده است که بزرگ‌ترین فروش استقراضی بازار بیت‌کوین طی دو ماه گذشته محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، ارزش ارز‌های رمزنگاری شده بالاتر رفت، زیرا بیت‌کوین چهار درصد جهش کرده و به بالاترین سطح در بیش از دو سال گذشته و به بالاترین سطح سه هفته‌ای رسیده است. ارزش بازار بیت‌کوین به عنوان درصدی از کل ارزش بازار ارز‌های دیجیتال به ۴۸.۵ درصد رسید. گسترده‌ترین ارز دیجیتال جهان در هفته گذشته بیش از هفت درصد افزایش قیمت داشته است.

به دنبال جهش قیمت بیت‌کوین به بالای ۲۹هزار دلار، ۵۸.۸۶میلیون دلار موقعیت معاملاتی شورت در بازار این ارز دیجیتال لیکویید شده است که بزرگ‌ترین فروش استقراضی بازار بیت کوین طی دو ماه گذشته محسوب می‌شود. مجموع ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتال در حال حاضر ۱.۱۳ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۵.۱۶ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۹.۳۱ درصد کل بازار ارز‌های دیجیتال در اختیار بیت‌کوین بوده که در یک روز ۰.۸۶ درصد افزایش داشته است.

سرمایه‌گذاران به صعود بیت‌کوین امیدوار شدند

رشد ۱۲درصدی قیمت بیت‌کوین در چند روز گذشته و جهش به بالای ۲۹،۰۰۰ دلار، آن هم در شرایطی که اقدامات اخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار تأثیر منفی بر بازار آلت‌کوین‌ها گذاشته، بار دیگر برخی از سرمایه‌گذاران را به شروع روند صعودی جدید امیدوار کرده است. استراهینجا ساویچ، رییس بخش تحلیل داده‌ها در پلتفرم ارز دیجیتال فرانت فایننشال درباره علت جهش بیت‌کوین در یادداشتی نوشت: «با جهش بیت‌کوین به بالای ۲۸،۰۰۰ دلار، سهم این سکه از کل ارزش بازار ارز‌های دیجیتال، برای اولین‌بار در دو سال گذشته به ۵۰درصد رسید.

بر خلاف بسیاری از دیگر ارز‌های دیجیتال، بیت‌کوین در هیچ‌یک از مشکلات نظارتی ایجاد‌شده در ایالات متحده نقشی نداشته است.» ساویچ می‌گوید که برخلاف فشار فروش و ورشکستگی‌هایی که در اوایل امسال و اواخر سال ۲۰۲۲ شاهد بودیم، درخواست بلک راک برای مجوز راه‌اندازی ETF بیت‌کوین واقعاً ثابت کرد که سرمایه‌گذاران سازمانی همچنان به بیت‌کوین علاقه‌مند هستند. جو دی‌پاسکوال، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال بیت‌بول کپیتال نیز عقیده دارد که پرونده ETF بیت‌کوین و همچنین راه‌اندازی یک صرافی ارز دیجیتال جدید با پشتیبانی چند شرکت بزرگ به نام ای‌دی‌ایکس (EDX) می‌تواند نشان‌دهنده احتمال آغاز روند صعودی ارز‌های دیجیتال باشد. او افزود: «غافل‌گیرکننده نخواهد بود که بیت‌کوین هم‌چنان به رهبری خود در بازار ادامه دهد. با این حال، سطح ۳۰،۰۰۰ دلاری یک مقاومت مهم در ادامه روند صعودی است.»

چه زمانی باید نگران سقوط بیت‌کوین باشیم؟

در حالی که توقف روند افزایش نرخ بهره ایالات متحده در هفته گذشته، اتفاقی مثبت برای بیت‌کوین بود، برخی تحلیلگران عقیده دارند سقوط قیمت پیش از شروع روند صعودی در آینده اجتناب‌ناپذیر است. جو دی‌پاسکوال، مدیرعامل صندوق ارز دیجیتال بیت‌بول کپیتال درباره شرایط کنونی بازار در یادداشتی نوشت: «با توجه به اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش نداد، به نظر می‌رسد که شرایط برای شروع روند صعودی ارز‌های دیجیتال مناسب باشد.

اگرچه تأکید فدرال رزرو بر کاهش‌نیافتن نرخ بهره در کوتاه‌مدت، چالشی برای بازار بود.» دی‌پاسکوال می‌گوید بیت‌کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال بزرگ بازار، طی این مدت نسبتاً قیمت خود را خوب حفظ کرده‌اند و عقیده دارد که این یک فرصتی مطلوب برای خرید و سرمایه‌گذاری در میان‌مدت تا بلندمدت است. او افزود: با این حال، در حال حاضر، همه نگاه‌ها به بیت‌کوین معطوف است، به‌ویژه که دامیننس آن به‌دلیل فشار فروش آلت‌کوین‌ها رو به افزایش بوده است. تا زمانی که رهبر بازار ارز‌ها دیجیتال، محدوده قیمت ۲۰ تا ۲۲هزار دلاری را حفظ کند، خریداران نباید زیاد نگران باشند.

هفته سرنوشت‌ساز بیت‌کوین
با شروع هفته کنونی، احتمالا بازار ارز‌های دیجیتال برای پویاترین هفته خود آماده می‌شود، این هفته مملو از رویداد‌هایی است که می‌تواند باعث افزایش بی‌نظیر نوسانات شود؛ به دنبال فروش گسترده اخیر آلت‌کوین‌ها و کاهش متوسط قیمت بیت‌کوین، معامله‌گران ارز‌های دیجیتال خود را برای تغییر لرزه‌ای در پویایی بازار آماده می‌کنند. در فهرست رویداد‌های پیشتاز مهم این هفته، فاش شدن شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) و شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) در کنار تعیین نرخ بهره بانک فدرال رزرو ایالات‌متحده قرار دارند همچنین جامعه کریپتو مشتاقانه منتظر به‌روزرسانی‌ها در مورد شکایت‌های ارایه شده در این حوزه هستند. انتشار آخرین داده‌های تورم اداره آمار کار ایالات‌متحده منجر به شکل‌گیری یک روز تاریخی برای دنیای مالی شده است. شاخص قیمت مصرف‌کننده سالانه (سال به سال) طی چند ماه گذشته سیر نزولی قابل توجهی را نشان داده و در آوریل به ۴.۹ درصد کاهش یافته است. پیش‌بینی‌ها برای ماه مه رکود بیشتر به ۴.۱ درصد را پیش‌بینی می‌کنند.

اگر این تخمین‌ها برآورده شود یا حتی از آن‌ها فراتر رود، چشم‌انداز توقف نرخ بهره فدرال رزرو می‌تواند شتاب بیشتری بگیرد و احتمالا به نفع بازار‌های مالی، بیت‌کوین و ارز‌های دیجیتال ایالات‌متحده شود. البته شایان ذکر است که تمرکز قابل توجهی به تورم اصلی و نرخ تورم ماهانه نیز معطوف خواهد شد. هرگونه غافلگیری مثبت در این ارقام می‌تواند بازار‌های مالی، بیت‌کوین و ارز‌های دیجیتال را انرژی ببخشد. در روز سه‌شنبه همچنین شاهد رخداد‌هایی برای رویداد‌های رمزنگاری خاص، از جمله پاسخ قریب‌الوقوع کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا به درخواست کوین‌بیس نیز خواهیم بود.

علاوه بر این مورد، جلسه استماع دستور منع موقت کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا علیه بایننس ایالات‌متحده برای ساعت دو بعد از ظهر به وقت شرقی برنامه‌ریزی شده است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا به تازگی از یک قاضی فدرال در واشنگتن دی سی خواسته است تا دارایی‌های بخش ایالات متحده بایننس را به حالت تعلیق درآورد. پرونده ریپل نیز در حال حاضر توسط رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا، گری جنسلر تحت نظارت است. با ورود به این هفته مملو از رویداد‌های مهم، بیت‌کوین و بازار کریپتو برای یک حرکت پرنوسان آماده می‌شوند.

منبع: تعادل

عناوین برگزیده