تاریخ: ۰۵ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۲۵
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۰۸۸۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نوسان اخیر برخی بازارها به معنا مهار تورم نیست/ چرا سیاست کنترل نرخ ارز به مهار تورم ختم نشد

‌می‌متالز - با توجه به اینکه بعضی از بازار‌ها به قیمت‌ها انعطاف پذیر زیادی دارند تغییر قیمت در برخی کالا نشانه کنترل تورم نیست، برای نمونه بازار ارز، خودرو، طلا و ... سرعت نوسان زیادی دارند، اما در کالا‌های دیگر قیمت‌ها رو به پایین چسبندگی دارند، به همین دلیل نوسان اخیر برخی از این بازار‌ها به معنای کنترل تورم نیست.

به گزارش می‌متالز، امسال به نام «مهار تورم و رشد تولید» نام گذاری شده است و این موضوع باید سرلوحه برنامه مسوولان اقتصادی کشور قرار بگیرد، اما آیا این هدف گذاری محقق می‌شود؟ دولت در ماه‌های اخیر تلاش کرده جلوی رشد برخی بازار‌های مالی همچون بورس را بگیرد تا از این طبق تورم را کنترل کرده باشد، اما این سیاست دستاورد ضد تورمی نداشته است، زیرا بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که مهار تورم به اصلاحات ساختاری نیاز دارد.

یک استاد اقتصادی با اشاره به اینکه اتفاق جدی برای اصلاح اقتصاد در اقتصاد کشور رخ نداده است، گفت: با توجه به اینکه بعضی از بازار‌ها به قیمت‌ها انعطاف پذیر زیادی دارند تغییر قیمت در برخی کالا نشانه کنترل تورم نیست، برای نمونه بازار ارز، خودرو، طلا و ... سرعت نوسان زیادی دارند، اما در کالا‌های دیگر قیمت‌ها رو به پایین چسبندگی دارند، به همین دلیل نوسان اخیر برخی از این بازار‌ها به معنای کنترل تورم نیست.

کامران ندری با بیان اینکه از حیث نرخ تورم سطح عمومی قیمت‌ها محاسبه می‌شود، افزود: اگر آهنگ رشد قیمت‌ها کند شود اقتصاد با یک رکود همراه می‌شود و تا این رکود اتفاق نیفتد کاهش قیمت اتفاق نمی‌افتد، البته اینطور نیست که حتما اصلاح قیمت با رکود همراه باشد، برای نمونه اقتصاد امریکا این شانس را داشته که رکود عمیقی نداشته باشد در حالی که سیاست‌های ضد تورمی را اجرا کرده است، اما این مساله برای همه کشور‌ها اتفاق نمی‌افتد، در ایران احتمال بروز رکود در نتیجه کنترل تورم جدی‌تر است.

این مساله بیشتر تحت تاثیر اجرای سیاست‌های ضد تورمی است و تنها شعار ضد تورمی منجر به کاهش قیمت‌ها و رکود نمی‌شود، به همین دلیل اگر سیاست گذار در ایران جدی باشد که نرخ تورم را مهار کند یکی از تبعات سیاست‌های ضد تورمی رکود است.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه اصلاح قیمت ارز تحت تاثیر خبر‌های مربوط به مذاکرات و ... رخ داده و اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور نیفتاده است و اقتصاد ایران همیشه تحت تاثیر سیاست‌های خارجی بوده و این واکنش بازار‌ها متناسب با خبر‌ها متفاوت بوده است. برای نمونه قیمت ارز در سال ۱۴۰۲ در نتیجه تعاملات با عربستان و آزادسازی منابع ارزی به زیر ۵۰ هزار تومان رسید، اما به دلیل اینکه این روابط خارجی به صورت سطحی بوده منجر به حل تمام مشکلات نشده است.

مهار تورم کالایی تنها با رشد تولید ممکن است

یک اقتصاددان با اشاره به اینکه همواره بخشی از تورم در بازار کالایی در نتیجه بر هم خوردن عرضه و تقاضا اتفاق می‌افتد گفت: وقتی میزان تقاضا بیشتر از میزان عرضه شود قیمت کالا‌ها بالا می‌رود به همین دلیل زمانی که عرضه کالا افزایش یابد قیمت‌ها کنترل می‌شود.

علی اکبر نیکو اقبال با بیان اینکه رکود اقتصادی منجر به افول تولید می‌شود، افزود: زمانی که اقتصاد کشور دچار رکود شود از یک سو تولیدکننده‌ها رغبتی برای تولید ندارد و از سوی دیگر تقاضا در بازار زیاد نیست به همین دلیل اقتصاد کشور به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و منجر می‌شود که میزان تولید ثروت هم کاهش یابد هرچند که تورم از طریق رکود مهار شده است، اما رونقی وجود نخواهد داشت و اشتغالزایی هم افت می‌کند.

او افزود: به همین دلیل بهترین حالت کنترل تورم این است که رکودی در اقتصاد کشور رخ ندهد و از طریق اصلاحات ساختاری اجرایی شود که در مقطع کنونی در اقتصاد کشور باید چنین سیاست‌هایی اجرایی شود.

در شرایط کنونی دولت بیشترین برنامه خود برای کنترل ارز را روی قیمت ارز و بازار سرمایه گذاشته است و آن هم مبتنی بر این استدلال است که با مهار بازار‌های مالی می‌تواند منجر به جلوگیری از جابه جایی سرمایه‌ها شود، از این رو در ماه‌های اخیر قیمت‌ها در این بازار‌ها تا حدودی کنترل شده، اما در بازار کالایی به ویژه محصولات خوراکی و ... همچنان تورم ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری موج

عناوین برگزیده