تاریخ: ۱۲ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۳۵
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۳۰۸۹۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان گچ:

الزام نگاه عادلانه به تمامی صنایع

‌می‌متالز - ایران از معادن گچ بسیار غنی برخوردار است، به گونه‌ای که گفته می‌شود کشورمان ۱۰‌درصد ذخایر گچ دنیا را به خود اختصاص داده است؛ وجود این پتانسیل با اجرای طرح مسکن مهر در اواسط دهه ۸۰ باعث شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران اقدام به راه‌اندازی واحد‌های تولیدی گچ کنند؛ غافل از اینکه در دوره‌های بعد طرح‌های مسکنی بزرگ چندان محلی از اعراب ندارد؛ نتیجه اینکه امروز در شرایط رکود ساخت‌وساز تعداد واحد‌های تولیدی این صنعت به هیچ عنوان تناسبی با میزان تقاضا ندارند.

به گزارش می‌متالز، از سوی دیگر تولید بالاتر از تقاضا باعث شده تا با وجود دستوری نبودن قیمت گچ و تعیین قیمت توسط تولیدکننده، نرخ‌ها همپای تورم عمومی جامعه رشد نکند و در نتیجه واحد‌ها به دلیل فقدان نقدینگی نتوانند همپای فناوری‌های روز دنیا پیش بروند و اغلب آن‌ها با فناوری‌های فرسوده و قدیمی کار کنند؛ در چنین شرایطی بانک‌ها هم که سیاست‌های انقباضی را در پیش گرفته‌اند، حاضر به پرداخت تسهیلات به این صنعت نیستند؛ بنابراین در حالی کماکان گچ پودری با همان شکل ۵۰ سال پیش در کشور ما تولید می‌شود که امروزه این محصول به عنوان یک ماده اولیه تبدیل به گچ‌های خمیری، گچ برگ، گچ‌های ضد آتش، گچ‌های ضد آب و... می‌شود و غیر از کشور‌هایی مانند عراق و افغانستان گچ کیسه‌ای اغلب فاقد مشتری صادراتی است. فعالان این صنعت انتظار دارند وزیر صمت جدید نگاه حمایتی به این صنعت داشته باشد و از طرفی تصمیمات برای این صنعت نیمه جان در اتاق‌های دربسته گرفته نشود.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان گچ گفت: اگر چه برق واحد‌های تولیدکننده گچ یک روز در هفته از ۱۱ صبح تا ۲۳ شب قطع می‌شود، اما با توجه به اینکه برای واحد‌ها این زمان تعیین شده است، کمتر به دستگاه‌ها آسیب می‌زند.

ابوالفضل اقبالیون با اشاره به این مطلب افزود: برخلاف صنایع دیگر، تولیدکنندگان گچ یک روز در هفته را به تعمیرات دستگاه‌ها اختصاص می‌دهند و منطق ایجاب می‌کرد که برق این صنعت قطع نشود؛ زیرا با این شرایط عملا دو روز در هفته فعالیت واحد‌های تولیدی گچ متوقف می‌شود؛ اینکه دو بار در هفته باید کوره را خاموش کنیم، باعث آسیب جدی به آجر نسوز می‌شود و هزینه‌های بالایی به شرکت‌ها تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه مسوولان حاضر به برگزاری جلسات هماهنگی با انجمن برای اجرای بهتر طرح در سال‌جاری نبودند، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه هزینه‌ها در سه‌ماه ابتدای امسال رشد چشمگیری داشته، اما نسبت به سال گذشته ۲۵‌درصد افزایش قیمت داشته‌ایم که به هیچ عنوان هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد؛ در چنین شرایطی طبیعی است که سرمایه‌ها به صورت هوشمند از صنعت گچ خارج شده و احتمالا راهی بخش‌های غیر‌مولد شود؛ کما اینکه امروزه شاهد تعطیلی بسیاری از واحد‌های تولیدی هستیم.

اقبالیون با اشاره به اینکه صنعت گچ نیازمند به‌روز رسانی ماشین‌آلات برای توسعه کمی و کیفی محصولات است، تصریح کرد: صنعت گچ دچار مشکلات مالی است و متاسفانه بانک‌ها به هیچ عنوان حاضر به همکاری با این صنعت نیستند؛ این در حالی است که واحد‌های گچ از سرمایه ثابت بالایی برای ضمانت تسهیلات برخوردارند. در چنین شرایطی صرفا تعداد معدودی از تولیدکنندگان، محصولات جدید صنعت گچ مانند درای وال‌ها (دیوار گچی) را تولید می‌کنند و سایر شرکت‌ها کماکان گچ را با همان سبک و سیاق ۵۰ سال پیش به شکل کیسه‌ای خشک تولید و عرضه می‌کنند؛ بنابراین صنعت گچ برخلاف بسیاری از صنایع نتوانسته همپای کشور‌های توسعه‌یافته حرکت کند و به همین خاطر در بخش صادرات هم موفقیت چندانی به دست نیامده است؛ حتی در مواردی هم که شرکت‌ها برای دریافت مجوز واردات ماشین‌آلات به‌روز اقدام می‌کنند، باید چند ماه منتظر دریافت نظر کارشناس مربوطه بمانند.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان گچ در ادامه با اشاره به انتظارات صنعت گچ از وزیر صمت اظهار کرد: اینکه وزیر صمت در بخش تولید سابقه اجرایی دارد، نکته بسیار مهمی برای صنایع به شمار می‌رود چرا که قطعا با زبان تولیدکننده آشناست، اما آقای علی آبادی باید بداند که صنعت تنها منحصر به پتروشیمی، نفت و صنایع بزرگ با درآمد‌های ریالی و ارزی بالا نیست بلکه صنایع کوچک‌تر با چنگ و دندان خودشان را نگه داشته‌اند و در عین حال بار اشتغال را به دوش می‌کشند؛ بنابراین نباید نسخه واحدی برای این صنایع بپیچند؛ از سوی دیگر نباید نگاه تبعیض‌آمیز بین تولیدکننده بخش خصوصی و بخش دولتی در وزارت صمت وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه باید در وزارت صمت به روی انجمن‌ها باز باشد، گفت: برخی از صنایع کانی‌های غیر‌فلزی قدرت بالاتری نسبت به صنایعی مانند گچ دارند و به همین خاطر متاسفانه نگاه عادلانه‌ای در وزارت صمت نسبت به حل مشکلات صنایع وجود ندارد.

اقبالیون با بیان اینکه کماکان مساله تامین گازوئیل واحد‌های تولیدکننده گچ حل نشده است، افزود: متاسفانه میزان گازوئیلی که برای ماشین‌آلات معدنی به صنعت گچ اختصاص می‌دهند، به مراتب کمتر از میزان موردنیاز است و بسیاری از تولیدکنندگان گچ مجبور به تامین این سوخت از بازار هستند.

وی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه گازوئیل خریداری شده از بازار از نظر کیفی انتظارات را برآورده می‌کند، گفت: وضعیت معدن‌داران به گونه‌ای است که مساله اصلی تامین گازوئیل برای جلوگیری از خاموشی کارخانه و جلوگیری از بیکاری است و کیفیت در چنین شرایطی محلی از اعراب ندارد.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان گچ اظهار کرد: مشکلات صنعت گچ باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان با سابقه به دنبال واگذاری کسب و کار یا تعطیلی آن باشند و امیدوارم وزارت صمت برنامه و چشم‌انداز مشخصی برای توسعه صنعت گچ داشته باشد تا مانع از نابودی پتانسیل‌های کنونی شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده