تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۳۰۶۱۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۶۵ واحد فرآوری سالانه ۱۶ میلیون تن گچ در استان سمنان تولید می‌کنند

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: میزان فرآوری گچ در این استان سالانه ۱۶ میلیون تن است که از سوی ۴۵ واحد فعال انجام می‌شود.

به گزارش می‌متالز، یادگار احمدی روز دوشنبه به خبرنگاران افزود: ۴۵ واحد فرآوری گچ در استان سمنان فعالیت می‌کنند که سالانه ۱۶ میلیون تن گچ در این واحد‌ها فرآوری و انواع محصولات گچی تولید می‌شود.

وی افزود: برای راه اندازی این ۴۵ واحد فرآوری بالغ بر یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است و حدود یکهزار و ۴۹۰ نفر در این واحد‌ها مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به وضعیت معادن گچ این استان اظهار داشت: سمنان یکی از استان‌های معدنی کشور محسوب می‌شود و ۹۱ معدن گچ با سرمایه‌گذاری ۸۳ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۶۶۰ نفر در این استان فعال است.

احمدی تصریح کرد: ذخیره قطعی این معادن بالغ بر ۱۹۲ میلیون تن است و سالانه بیش از ۷.۵ میلیون تن مواد معدنی از این معادن استخراج می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان، اضافه کرد: سمنان یکی ازسه استان برتر کشور درتولید زغال سنگ است و رتبه اول ازنظر وجود تولید گچ و نمک و سلستین و زئولیت، رتبه دوم درتولید سولفات سدیم و رتبه سوم در تولید زغال سنگ وکرومیت را دارد.

استان سمنان با داشتن ۶۰۸ معدن از نظر تعداد رتبه پنجم و در شاخص استخراج رتبه ششم کشور را دارد، اما با این وجود اقتصاد معدنی در سمنان، به عنوان یکی از معدن خیزترین استان‌های کشور، فقیر است و اکنون دولت سیزدهم با راهبردی کارشناسی و برنامه‌ریزی اصولی و سرمایه‌گذاری به دنبال توسعه پایدار و همه جانبه در این بخش است.

براساس گزارش‌ها در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده و بیش از ۶۲۶ معدن وجود دارد و سالانه بالغ بر ۲۲ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن‌ها حدود یک میلیارد تن است، البته بر اساس شواهد زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌شود ذخیره معدنی این استان بیش از ۲.۵ میلیارد تن باشد، این میزان ذخیره چشمگیر و در کشور کم نظیر و قابلیت سرمایه‌‎گذاری به وسیله بخش خصوصی دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده