تاریخ: ۱۸ تير ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۳۰۹۵۹۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناس بازار‌های مالی بررسی کرد:

تحلیل عملکرد ۷ شرکت فولادی و ملی مس در ۵ فصل قبل/ در انتظار تعدیل سود

‌می‌متالز - کارشناس بازار‌های مالی با مقایسه عملکرد ۷ شرکت فولادی و ملی مس در ۵ فصل گذشته، اعلام کرد: با نرخ‌های جدید برق و گاز و گرانی مواداولیه، حاشیه سود شرکت‌ها تعدیل خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، کاظم نادرعلی با مقایسه عملکرد فصلی شرکت‌های فولادی و ملی مس در ۵ فصل گذشته در فضای مجازی اعلام کرد: درآمد حاصل از فروش اکثر فولادی‌ها در سه ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۰ درصد رشد داشت و در مواردی از جمله "فغدیر" حتی بیش از دو برابر شد. گزارش سه ماهه "ارفع" نیز مطلوب بود.

در فصل بهار قیمت سوخت با نرخ‌های قبلی بوده و افزایش نرخ‌ها از تیرماه به بعد موکول شده است؛ بنابراین عملکرد فصل بهار این صنعت نسبت به دوره مشابه سال گذشته رو به رشد بود.

شرکت آهن و فولاد ارفع اولین فولادی است که گزارش ۳ ماهه خیره کننده‌ای منتشر کرد. حاشیه سود ناخالص در فصل بهار رشد قابل توجهی داشت و به ۴۶ درصد رسید. آیا این حاشیه سود در فصول بعدی قابل تکرار است؟

حاشیه سود ناخالص این شرکت در چهار فصل سال ۱۴۰۰ به ترتیب بالغ بر ۳۱، ۳۰، ۵ و ۸ درصد و در چهار فصل سال ۱۴۰۱ به ترتیب بالغ بر ۲۵، ۲۵، ۱۸ و ۳۲ درصد بود. میانگین حاشیه سود ناخالص در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۸ درصد و در سال ۱۴۰۱ برابر با ۲۴ درصد بود.

حاشیه سود ناخالص بسته به روند صعودی یا نزولی قیمت‌ها و موجودی ارزان قیمت و ... بین ۱۰ تا ۳۰ درصد در نوسان بود. یعنی اگر قیمت‌ها صعودی بود و موجودی ارزان قیمتی داشت، حاشیه سود ناخالص به بالاترین سطح رسیده مثل زمستان ۱۴۰۱ و بهار سال جاری که بعد دوره رکودی پاییز ۱۴۰۱ با جهش قیمت شمش از ۱۳ به ۲۲ هزار تومان و موجودی ارزان قیمت گندله و مواد اولیه، جهش حاشیه سود رقم خورد.

در بخش سربار نیز هزینه انرژی مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل کمتر از ۱۵ درصد رشد داشت. قیمت گاز و برق مصرفی با نرخ‌های قبلی ۲۲۷۰ و ۶۲۵ تومان برای هر مترمکعب و هر کیلووات ساعت محاسبه شده است. از ۲۸ خرداد به بعد قیمت گاز سوخت این صنعت بر مبنای هر مترمکعب ۴ هزار تومان نرخ پایه به علاوه هزینه‌های بالاسری خواهد بود.

حاشیه سود ناخالص ۴۶ درصدی فصل بهار "ارفع" که بخشی به دلیل موجودی ارزان قیمت ابتدای دوره و بخشی هم به دلیل نرخ‌های ارزان انرژی بود، اما انتظار نمی‌رود در فصول بعدی با نرخ‌های جدید برق و گاز و خرید گرانتر مواد اولیه این حاشیه سود تکرار شود و به مرور تعدیل خواهد شد.

جدول مقایسه‌ای فروش و سود خالص ۸ شرکت بورسی و فرابورسی

تحلیل عملکرد ۷ شرکت فولادی و ملی مس در ۵ فصل قبل/ در انتظار تعدیل سود

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده