تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۳۱۱۶۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس در تنگنای ریسک‌ها

‌می‌متالز - طولانی شدن اصلاح در بازار سرمایه و تبدیل آن به روندی فرسایشی سبب شده چشم‌انداز بازار مذکور برای سرمایه‌گذاران همچنان نامشخص و با اماواگر‌های فراوان همراه باشد. روند دادوستد‌های سهامی نشان می‌دهد که بازگشت اعتماد و پول به بورس با موانعی مواجه شده است.

به گزارش می‌متالز، آنچه در دو ماه گذشته در این بازار رخ داده، حاکی از آن است که راه برای بازگشت به مدار تعادلی و جهش‌های جدی باز نیست. رفتار سرمایه‌گذاران نیز به‌وضوح بر این نکته تاکید می‌کند. در این میان باید به یکی از موضوعاتی که باعث شده تا حدودی از سرعت ریزش‌های اخیر در بورس کاسته شود، پرداخت. روند بازار‌های دارایی در تیرماه به چالش کشیده شده است؛ به‌طوری‌که این بازار‌ها در نخستین ماه تابستان رکورد‌های کاهشی از خود به جا گذاشتند.

به همین دلیل بازدهی منفی در بازار‌های ربع سکه، نیم‌سکه، سکه طلا و دلار طی مدت یا‌دشده خود یکی از متغیر‌های اثرگذار بر سرعت‌گیر روند ریزش نماگر‌های بورسی محسوب می‌شوند. ازاین‌رو اگر معامله‌گران شاهد نوسانات منفی در بازار مهمی همچون دلار نبودند شاید بازار سهام با ریزش بیشتری مواجه می‌شد. با توجه به اینکه نوسانات کاهشی در بازار‌های دارایی متاثر از سیگنال‌های هسته‌ای، سیاست خارجی کشور و سیاستگذاری‌های اقتصادی و مالی است، نگرانی‌های عمده بازار سهام نیز متاثر از تغییر وضعیت از این عامل است. این متغیر‌ها از یک سو منجر به کاهش حجم فعلی بازار شده است. از سوی دیگر عدم اعتماد جریان پول به روند معاملات تالار شیشه‌ای در پی تشدید تصمیمات خلق الساعه و اخبار غیرمنتظره در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و مالی است که هریک به ترتیب نقشی که در روند بازار ایفا می‌کنند کلیت صنایع مختلف را تحت‌تاثیر قرارداده است.

در دو ماه گذشته و همزمان با اوج‌گیری برخی از اخبار، به ویژه در حوزه سیاست خارجی کشور، روند بازار‌های دارایی تحت‌تاثیر قرار گرفته است. این موضوع از این جهت حایز اهمیت است که از سرعت پیشروی تورم طی این ماه‌ها کاسته شده است. گرچه همین شرایط و افول قیمت سهام نیز می‌تواند در هفته‌های آینده منجر به تقویت در سمت تقاضا شود. استراتژی معامله‌گران نشان داده هرگاه بازار از نااطمینانی‌های حاکم بر بازار فاصله گرفته است سرمایه‌گذاران با دید میان‌مدت و با نگرش ارزان بودن نسبی قیمت‌ها اقدام به خرید کرده‌اند؛ بنابراین با وجود آنکه هم‌اکنون در بازار ترس از ریزش بیشتر حکم‌فرماست، اما به نظر می‌رسد محدوده‌های کنونی و حتی پایین‌تر از آن برای برخی از خریداران جذابیت داشته باشد. در هفته‌های گذشته بازار سهام واکنش جدی نسبت به قیمت خوراک گاز و حواشی آن نشان داده است؛ این مهم که در نتیجه نادیده گرفتن نظرات کارشناسی اهالی بازار سرمایه موج جدیدی از خروج سهامدار حقیقی از بازار را رقم زد، در صورت تداوم دخالت‌ها می‌تواند چشم انداز بورس در ماه‌های آتی را مبهم جلوه دهد. فعل و انفعالاتی که پیرامون برخی سیاستگذاری‌ها حادث شده است مصداق بارزی از دخالت در فرآیند سرمایه‌گذاری است.

محمد شکری/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده