تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۱۸
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۱۱۸۹۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

واردات خودروی النترا به گمرک شهریار واقعیت دارد؟

‌می‌متالز - بامداد ۷ مرداد ۱۴۰۲ ویدئویی با مضمون ورود هفت دستگاه خودروی النترای صفر کیلومتر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. اما آیا این موضوع صحت دارد و به معنای تسریع در روند واردات خودرو به کشور است؟

به گزارش می‌متالز، پس از گذشت ۱۷ ماه از تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو به کشور، هفته گذشته خبری با مضمون ورود ۲۸۰ دستگاه خودرو به گمرکات کشور توسط روابط عمومی سازمان گمرک منتشر شد.

از شب گذشته نیز ویدوئی از حمل هفت دستگاه النترای صفر کیلومتر نیوفیس به سمت گمرک شهریار در حال چرخیدن است. گذشته از اینکه آیا ورود تنها هفت خودرو به کشور تا این حد نیاز به تبلیغات دارد یا خیر، سازمان گمرک نیز ورود این خودرو‌ها را تا این لحظه تائید نکرده است.

خودرو‌های النترا به هیچ گمرکی نرسیده‌اند

فرهاد ولی، معاون روابط عمومی گمرک کشور، گفت: تا این لحظه هیچ محموله جدیدی با عنوان هفت خودروی النترا به هیچ یک از گمرکات کشور نرسیده است و خودروی جدیدی در فهرست گمرکات کشور از دیشب ثبت نشده است.

وی در رابطه با تعداد خودرو‌های واردشده به گمرک کشور نیز توضیح داد: آخرین آمار از تعداد خودرو‌های واردشده به کشور متعلق به هفته گذشته است. هفته گذشته اعلام شد که تنها ۲۸۰ دستگاه خودرو که عمده آن خودرو‌ها چانگان‌های سری cs بوده‌اند وارد گمرکات کشور شده‌اند.

تاثیر واردات خودرو بر بازار

کارشناشان بازار خودرو معتقدند که پس از تصویب دو قانون واردات خودرو‌های نو و کارکرده، یکی از مهم‌ترین عوامل برای تسکین درد کهنه‌ی بازار خودرو تصویب هر چه سریع‌تر آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده و سپس اقدام به وارد کردن خودرو‌های خریداری‌شده به کشور است.

در زمان تصویب قانون واردات خودرو‌های نو، دولت طی چند مرحله تعدادی از خودرو‌های دپوشده در گمرکات را ترخیص کزد، اما برخی منابع می‌گویند که هنوز تعداد قابل توجهی از خودرو‌های نو که متعلق به سال‌های ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ هستند، هنوز در گمرکات کشور باقی مانده‌اند.

تا به این لحظه ۱۷ ماه از تصویب قانون واردات خودروی نو می‌گذرد؛ اگر طی این زمان به طور میانگین، ماهانه ۱۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور می‌شد تاکنون باید ۱۷۰۰ دستگاه وارد کشور می‌شد، اما مطابق با آمار سازمان گمرک تنها ۲۸۰ دستگاه معادل یک‌ششم این مقدار وارد کشور شده است.

واردات خودرو در حالی به صورت قطره‌چکانی در حال انجام است که وزیر پیشین صمت وعده داده بود تا پایان سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو و تا پایان بهار ۱۴۰۲، ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد شود، اما سرانجام تنها ۲۸۰ دستگاه که ۱۰۰۰ برابر از کمتر از عدد اعلامی بود وارد کشور شد.

اکثر کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند: تا زمانی که خودرو‌های وارداتی با تعداد قابل توجه و پلاک ملی در خیابان‌های کشور رؤیت نشوند، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت چشم‌گیر خودرو‌ها را داشت.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده