تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۱۱۹۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
افزایش نرخ دارایی‏‏‌های طلایی به رونق رینگ مالی بورس‌کالا نینجامید

پایان راند کاهشی سکه بورسی

‌می‌متالز - سکه بورسی در کانال قیمتی ۲۶میلیون تومانی تثبیت نشد و این دارایی پس از ثبت یک‌دوره سقوط نرخ یک‌هفته‌ای و بازگشت به کف نرخ پنج‌ماهه، مجددا وارد رالی رشد قیمت شد؛ به نحوی که ظرف روز پایانی هفته قبل مجددا کانال قیمتی ۲۸میلیون تومانی را بازپس گرفت.

پایان راند کاهشی سکه بورسی

به گزارش می‌متالز، با این حال، همچنان حجم نقدینگی مبادله‌شده در معاملات سکه بورسی نسبتا محدود بوده و فعالان این بازار در شرایط کنونی با قرار گرفتن در فاز احتیاطی ترجیح داده اند از حجم معاملات خود بکاهند و به این ترتیب ارزش و حجم معاملات در رینگ گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا فاصله زیادی با روز‌های اوج خود دارد. نبود چشم انداز روشن از آینده نرخ ارز در بازار و عقبگرد دلار در بازار آزاد از کانال قیمتی ۵۰‌هزار تومانی و نوسان نرخ محدود آن در کانال قیمتی ۴۸‌هزار تومانی برای روز‌های متوالی باعث شده است تا معامله گران بازار مالی بورس‌کالا به امید روشن‌شدن وضعیت بازار، حجم معاملات خود را در کوتاه‌مدت به حداقل برسانند.

سکه بورسی در کانال ۲۶ میلیون تومانی تثبیت نشد

ظرف هفته ابتدایی مردادماه، غلبه سیگنال‌های کاهشی در بازار مالی بورس کالای ایران به عقبگرد ارزش هر گواهی سکه تا محدوده ۲۶۷‌هزار تومان معادل سکه بورسی ۲۶ میلیون و ۷۰۰‌هزار تومانی انجامید. به این ترتیب ظرف دوروز ابتدایی مرداد سکه بورسی در کانال قیمتی ۲۶ میلیون تومانی معامله شد که این رقم کمترین نرخ فروش این دارایی پس از روز‌های پایانی بهمن سال گذشته بود. در حالی که عقبگرد نرخ ارز در مبادلات رسمی و غیر‌رسمی ظرف روز‌های پایانی تیرماه امسال زمینه افت نرخ دارایی‌های مالی و کالایی در کشور را فراهم کرده بود، بازگشت نرخ دلار به مسیر رشد از اواسط هفته گذشته باعث شد تا مجددا نرخ سکه بورسی و سکه فیزیکی افزایشی شده و در نهایت ظرف روز پایانی معاملاتی هفته گذشته یعنی چهارشنبه چهارم مردادماه سکه در کانال قیمتی ۲۸ میلیون تومانی معامله شود.

انتشار اخباری مبنی بر مذاکره احتمالی ایران و آمریکا در کشور‌های حاشیه خلیج فارس، ظرف روز پایانی تیرماه و روز ابتدایی مردادماه، زمینه عقبگرد محسوس نرخ ارز در بازار آزاد را فراهم کرد؛ به نحوی که هر برگه دلار آمریکا در بازار غیر‌رسمی تا کف کانال قیمتی ۴۸‌هزار تومانی نیز عقب نشست. در شرایطی که نرخ ارز و بهای طلا در بازار جهانی دوسیگنال بنیادی جهت دهنده به بازار مبتنی بر طلا در کشور هستند، عقبگرد نرخ ارز ظرف روز‌های ابتدایی هفته گذشته باعث شد تا از ارزش سکه در بازار مالی بورس‌کالا و بازار فیزیکی کاسته شود؛ به نحوی که ظرف روز‌های اول و دوم مردادماه سکه بورسی در کانال قیمتی ۲۶ میلیون تومانی معامله شد. همزمان با عقبگرد نرخ سکه بورسی در بازار مالی بورس‌کالا، سکه در بازار فیزیکی نیز افت نرخ داشت؛ اما عقبگرد بهای سکه در بازار فیزیکی کمتر از افت نرخ آن در بازار مالی بورس‌کالا بود. به این ترتیب می‌توان گفت، معامله گران بازار مالی بورس‌کالا سیگنال‌های کاهشی را جدی‌تر از معامله گران این دارایی در بازار مالی بورس‌کالا ارزیابی کردند.

به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ معاملاتی آن در بازار فیزیکی است. بررسی روند معاملات گواهی سکه در بازار مالی بورس‌کالا و مقایسه آن با معاملات سکه در بازار فیزیکی حکایت از آن دارد که ظرف هفته گذشته سکه بورسی با نرخی حدود ۷/ ۰‌درصد تا ۳/ ۲‌درصد ارزان‌تر از سکه فیزیکی معامله شده است. به این ترتیب می‌توان گفت، پیش‌بینی کاهش بیشتر نرخ ارز و افت بهای دارایی‌های بر پایه طلا در میان فعالان بازار مالی بورس‌کالا باعث شد تا این فاصله قیمتی میان سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی رقم بخورد و فعالان بازار مالی حاضر به معامله دارایی گواهی سکه با نرخی کمتر از ارزش بنیادی شوند. با این حال، انتشار شایعه مذاکره جدید ایران و ایالات‌متحده در کشور‌های حوزه خلیج‌فارس ظرف روز‌های ابتدایی مردادماه باعث شد تا مجددا تمایل به خرید به بازار‌های مالی و کالایی کشور بازگردد؛ به نحوی که معامله گران گواهی سکه نیز از فروش ارزان‌تر این دارایی عقب نشستند و به این ترتیب فاصله قیمتی میان سکه بورسی و سکه در بازار فیزیکی از ۵/ ۲‌درصد در ابتدای هفته به حدود ۷/ ۰‌درصد در روز پایانی هفته کاهش یافت.

بازگشت طلای جهانی به مسیر رشد

در شرایطی که نبود چشم انداز روشن از آینده نرخ ارز در کشور باعث شده است تا احتیاط بر رفتار معامله گران دارایی‌های بر پایه طلا در بازار مالی بورس‌کالا غلبه کند، طلا در بازار جهانی نیز میان سیگنال‌های افزایشی و کاهشی در نوسان است. نرخ فروش طلا در بازار‌های جهانی سیگنال بنیادی جهت دهنده به نرخ فروش دارایی‌های بر پایه طلا در بازار داخل است. البته اثرگذاری این سیگنال به رفتار معامله گران در شرایط التهابات ارزی کمتر است و در شرایط ثبات ارزی به مراتب افزایش می‌یابد.

در اواسط روز جمعه ۲۸ ژوئیه، طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا در مرز ۱۹۵۴ دلار معامله شد. در حالی که افزایش ۲۵ واحدی دیگر در نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو در روز چهارشنبه ۲۶ ژوئیه زمینه عقبگرد ارزش این دارایی تا محدوده ۱۹۴۵ دلار به ازای هر اونس را مهیا کرده بود، فعالان بازار‌های مالی و کالایی دنیا به پایان یافتن احتمالی رشد نرخ بهره در آمریکا در سال‌جاری بیش از گذشته امیدوار شدند و این موضوع مجددا فرصت رشد نرخ را در اختیار طلا قرار داد. تورم آمریکا در ماه ژوئن تا مرز ۳‌درصد فروکش کرد و کاهش تورم، فعالان بازار را به کاهش سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو امیدوار کرد.

البته جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو، در سخنرانی خود پس از اتمام جلسه تصمیم‌گیری در خصوص نرخ بهره اعلام کرد که تصمیم‌گیری در خصوص افزایش مجدد نرخ بهره یا توقف این چرخه انقباضی در ماه سپتامبر و با توجه به داده‌های اقتصادی و تورمی آمریکا اتخاذ خواهد شد. فدرال‌رزرو کاهش تورم به سطح ۲‌درصد را هدف‌گذاری و ظرف بیش از یک‌سال اخیر سیاست رشد نرخ بهره به منظور فروکش کردن تورم را اتخاذ کرده است؛ سیاستی که اگرچه به کاهش نرخ تورم منجر شده، اقتصاد جهانی را در معرض فرورفتن در فاز رکود قرار داده است. به این ترتیب در شرایطی که سیگنال ارزی برای معامله گران دارایی‌های بر پایه طلا افزایشی شده، بازگشت نرخ طلا به مسیر رشد نیز از افزایش بهای دارایی‌های بر پایه طلا حمایت کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده