تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۳۷
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۱۲۰۹۹
سرویس خبر : متالورژی و مواد
به بهانه چهل و سومین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی؛

جلوگیری از خروج ارز با تولید مواد نسوز و قطعات پیچیده سرامیکی

‌می‌متالز - رئیس پژوهشکده مواد نوین سرامیکی از ایجاد دانش فنی و تولید مواد نسوز و رونمایی چند محصول پزشکی حوزه نانو سرامیک و بیو مواد سرامیکی خبر داد و گفت: دانش فنی مواد و برخی از قطعات پیچیده سرامیکی طی سال‌های متمادی از طریق واردات تامین می‌شدند، اما اکنون با تلاش پژوهشگران این مجموعه در کشور تولید می‌شوند و از خروج ارز جلوگیری می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، سید حسین میرحسینی، رئیس و عضو هیئت علمی پژوهشکده مواد نوین سرامیکی گفت: سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد در سال ۱۳۹۶ با توجه به تاکید برنامه‌های سند چشم انداز بیست ساله و برنامه پنجم توسعه بر صادرات و توسعه صنعتی در حیطه مواد نوین و نیز با توجه به قرار گرفتن فناوری‌های نوین در اولویت‌های الف سند جامع علمی کشور و نقش همه جانبه این فناوری در عرصه‌های مختلف جامعه و پتانسیل‌ها و توانایی‌های علمی، پژوهشی و صنعتی موجود در استان یزد، جهت نیل به ارتباط منسجم‌تر و انجام طرح‌های بزرگ با هدف تولید فناوری اقدام به راه‌اندازی پژوهشکده مواد نوین سرامیکی کرد که در سال ۱۴۰۰ نیز مجوز فعالیتش را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گرفت.

وی افزود: این پژوهشکده با سه گروه پژوهشی سرامیک صنعتی، نانو مواد سرامیکی و بیومواد سرامیکی در زمینه مواد های‌تک در حوزه سرامیک‌های مهندسی، نانومواد و بیومواد سرامیکی فعالیت دارد و برای تجاری‌سازی دستاور‌های پژوهشی نیز یک مرکز خدمات تخصصی تحت عنوان مرکز خدمات تخصصی سرامیک راه اندازی کرده است.

وی تصریح کرد: زمینه‌های اصلی فعالیت پژوهشکده شامل، تولید مواد نسوز و قطعات سرامیکی های‌تک، ساخت نانوسرامیک‌ها و تولید بیومواد سرامیکی پزشکی است که اهدافی همچون انجام پروژه و طرح‌های بنیادی و کاربردی در کلیه زمینه‌های مرتبط با مواد نوین، دستیابی به فناوری و دانش فنی تولید مواد های‌تک قابل استفاده در زمینه‌های مختلف، انتقال دانش بکارگیری مواد های‌تک و فراورش آن‌ها جهت استفاده در تولید محصولات و ابزار‌های با خواص و ویژگی‌های مهندسی خاص، تجاری سازی و انتقال دانش فنی و دستاورد‌های پژوهشی به صنعت، برقراری ارتباط با جهت انجام طرح‌های پژوهشی کاربردی و همکاری علمی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی و بین المللی را دنبال می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تالیف و تدوین و ترجمه ۴ جلد کتاب تخصصی، ۷۰ مقاله چاپ شده در مجلات بین المللی و داخلی و ارائه شده در کنفرانس‌های بین‌المللی و ملی، ۱۳ اختراع ثبت شده در زمینه علمی و انجام بیش از ۸۰ طرح پژوهشی کارفرمایی و داخلی و تجاری سازی یافته‌های پژوهشی که در قالب دو کارخانه تولیدی نیز از جمله دستاورد‌های علمی و پژوهشی این پژوهشکده به شمار می‌رود.

میرحسینی تاکید کرد: امسال نیز با توجه به اینکه سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است، پژوهشکده مواد نوین سرامیکی نیز مانند سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های کشور برای تحقق این شعار تلاش می‌کند. به طوری که از ابتدای امسال برنامه ریزی برای افزایش تعداد محصولات و همچنین افزایش تولید محصولات قبلی انجام داده است. این محصولات جدید حاصل کار سخت و تلاش متخصصان این پژوهشکده در سالیان اخیر است که انشالله امسال به مرحله تولید و عرضه خواهد رسید. با توجه به سابقه طولانی این پژوهشکده در زمینه ایجاد دانش فنی و تولید مواد نسوز مهمترین بخش از این محصولات به مواد نسوز جدید اختصاص می‌یابد. همچنین برخی از محصولات این پژوهشکده در بخش نانوسرامیک‌ها و بیومواد سرامیکی که در پزشکی کاربرد دارند نیز امسال رونمایی خواهند شد. در زمینه خدمات تخصصی نیز تلاش داریم با بالا بردن تنوع خدمات تعداد مشتریان خود را به خصوص در حوزه پوشش دهی سرامیکی سطوحی که دچار خوردگی می‌شوند، افزایش دهیم.

رئیس پژوهشکده مواد نوین سرامیکی در پاسخ به این سوال که چقدر با تولید این محصولات، زمینه اشتغال جوانان فراهم و از خروج ارز جلوگیری خواهد شد به سیناپرس گفت: محصولات تولیدی در پژوهشکده مواد نوین سرامیکی حاصل کار و تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر متخصصانی است که در این پژوهشکده به فعالیت می‌پردازند. علاوه بر این ما در این پژوهشکده از تخصص تعداد زیادی از پژوهشگران جوان کشور در پروژه‌های مختلف استفاده می‌کنیم. این هم افزایی باعث ایجاد یک زیست بوم پژوهش و فناوری برای رسیدن به دانش فنی مواد و قطعات پیچیده سرامیکی شده است که برخی از آن‌ها برای سال‌های طولانی تنها از طریق واردات تامین می‌شدند، اما اکنون در کشور تولید می‌شوند و از خروج ارز جلوگیری می‌کند. علاوه بر این در نظر داریم با ایجاد سازو کاری مناسب در سال‌های آینده بازار‌های هدف در کشور‌های همسایه را نیز مورد بررسی قراردهیم و محصولات خود را به کشور‌های دیگر صادر کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر در این زمینه غفلت کنیم چه پیامد‌هایی متوجه کشورمان می‌شود، اظهارداشت: تجربه کشور‌هایی که درگیر تورم‌های افسارگسیخته بوده اند نشان داده است که بی توجه به مهار تورم آثار متعددی نه فقط در بخش اقتصادی که در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد؛ لذا اولین اثر آن کوچک شدن سفره مردم و نارضایتی عمومی است، اما مهار تورم و کمک به رشد تولید می‌تواند آثار مثبتی در افزایش درآمد عمومی داشته باشد. افزایش تولید نیز منجر به تامین نیاز‌های داخلی و ایجاد فرصت‌های مناسب برای صادرات مازاد نیاز محصولات تولیدی می‌شود.

میرحسینی در پایان به مشکلات این مجموعه اشاره کرد و گفت: مسلما انجام کار‌های پژوهشی دانش بنیان و راه اندازی شرکت‌های تولیدی متکی بر اقتصاد دانش بنیان همراه با مشکلات زیادی است. یکی از این مشکلات زمانبر بودن فرایند‌های اداری برای صدور مجوزهاست. همچنین تامین مالی پروژه‌ها از طریق اخذ تسهیلات با بهره کم یکی دیگر از دغدغه‌های مجموعه ماست که امیدواریم این مشکلات با عنایت و توجه مسوولان برطرف شود.

منبع: سینا پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده