تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۱۱۷۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

زمینه مشارکت سرمایه گذاران چینی در معادن و تولید انرژی‌های پاک خراسان جنوبی مهیا شود

‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت:زمینه برای مشارکت بهینه سرمایه گذاران چینی در معادن راکد و در حوزه تولید انرژی‌های پاک (خورشیدی و بادی) استان باید مهیا شود.

به گزارش می‌متالز، جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی امروز در جلسه بررسی ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و پیشنهادات در راستای توسعه روابط اقتصادی و تجاری استان با کشور چین، بر ضرورت توسعه مبادلات تجاری خراسان جنوبی با این کشور تأکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: تجارت با چین از گذشته تا به حال از مهم‌ترین مناسبات تجاری در ایران بوده که البته همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: داشتن روابط تجاری با این کشور نه فقط برای ایران، بلکه بسیاری از کشور‌های توسعه یافته، امتیاز محسوب می‌شود، چون چین از اقتصاد‌های بزرگ دنیاست و هر محصول آن طرفداران ویژه خود را دارد.

به گفته وی چین سومین کشور پهناور دنیا پس از روسیه و کاناداست و همواره از چین به عنوان بزرگترین صادر کننده یاد می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: چین، از هنگام اجرای اصلاحات اقتصادی برای پی‌ریزی یک اقتصاد مدرن، سریع‌ترین رشد اقتصادی دنیا را داشته است.

اشرفی ادامه داد: این کشور هم اکنون بزرگترین صادرکننده و دومین واردکننده کالاست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا بر پایه تولید ناخالص داخلی را در اختیار دارد.

به گفته وی چین عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و سازمان‌های چند جانبه‌ای همچون سازمان تجارت جهانی، اپک، سازمان همکاری شانگ‌های و گروه ۲۰ است.

وی بابیان اینکه باید پتانسیل‌های سرمایه گذاری استان به فعالان اقتصادی آن کشور معرفی شود، اظهار داشت: باید به منظور صادرات تولیدات بخش صنعت و معدن از جمله کاشی، سرامیک، زغال سنگ، خاک‌های صنعتی، سنگ‌های تزئینی و قیمتی و ... و تولیدات بخش صنایع دستی استان برنامه ریزی و رایزنی شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: زمینه برای مشارکت بهینه سرمایه گذاران چینی در معادن راکد و در حوزه تولید انرژی‌های پاک (خورشیدی و بادی) استان باید مهیا شود.

اشرفی با تأکید بر ضرورت فراهم سازی زمینه صادرات محصولات خاص از جمله زعفران، زرشک تازه و خشک، عناب تازه و خشک، زیره سبز، خاکشیر، پنبه و کرک، خاطرنشان کرد: جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی در راستای فرآوری محصولات و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی (احداث کارخانه‌های فرآوری زرشک شامل: تولید شربت، نوشابه، لواشک، نکتار زرشک، تولید پودر زرشک، بسته بندی زرشک در اندازه‌های مختلف، فراوری زعفران به صورت اسپری، قرص، دمنوش و...) از اولویت‌های استان است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده