تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۵۴
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۱۲۷۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
از ابتدای سال تاکنون ثبت شد؛

مشارکت بیش از ۱۰ هزار سهامدار در مجامع آنلاین

‌می‌متالز - مدیر سامانه‌های خدمات ارزش افزوده سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از برگزاری بیش از ۹۸ مجمع آنلاین (برخط) با حضور ۱۰ هزار سهامدار خبر داد.

به گزارش می‌متالز، نیما قجری گفت: از ابتدای سال تا کنون ۹۸ مجمع آنلاین برگزار شده و بیش از ۱۰ هزار سهامداران توانسته اند از ابتدای سال به شکل آنلاین در مجامع شرکت کنند.

مدیر سامانه‌های خدمات ارزش افزوده سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه افزود: روز گذشته از تارنمای جدید برگزاری مجامع الکترونیک رونمایی شد و این درگاه در واقع ورودی سهامداران بازار سرمایه به سامانه دیما است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تفاوت‌هایی میان درگاه‌های جدید و قدیمی وجود دارد؟ بیان کرد: در نسخه اولیه با بررسی رفتار کاربران مشخص شد نیاز به تسهیل دسترسی کاربران به اطلاعات مجامع وجود دارد. به همین سبب تصمیم گرفته شد یک بروز رسانی با هدف برقرای تعامل مفید و موثرتر را داشته باشیم تا اطلاعات مورد نیاز در صفحه اول به صورت کامل قابل مشاهده باشند.

مهندس قجری بیان کرد: اهمیت وجود چنین درگاهی این گونه مشخص می‌شود که از ابتدای سال تا کنون ۹۸ مجمع آنلاین برگزار شده و بیش از ۱۰ هزار سهامداران توانسته اند از ابتدای سال به شکل آنلاین وارد دیما شوند و در مجامع شرکت کنند. به عبارتی در چهارماهه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی در مشارکت سهامداران و افزایش ۲۰۰ درصدی در تعداد ناشران بوده ایم.

این مقام مسوول در خصوص اهمیت وجود درگاه برگزاری مجامع آنلاین گفت: برگزاری مجامع به روش حضوری در گذشته شاهد بوده ایم که میزان مشارکت بسیار پایین بوده به طوری که برخی مجامع صرفا با حضور سهامداران عمده و مشارکت بسیار اندک سهامداران تشکیل می‌شود. اما با برگزاری مجامع با استفاده از این سامانه و به روش الکترونیک شاهد حضور بیش از ۶ هزار سهامدار به صورت همزمان در یک مجمع بوده ایم. سهامداران بازار سرمایه به دنبال این هستند که در یک نگاه بتوانند تمام مجامعی که می‌توانند در آن شرکت کنند را پیدا کنند، از این رو در صفحه اول تارنمای جدید تمام اطلاعات مهم در این خصوص قرار داده شده است. شفافیت و قابل اعتماد بودن این درگاه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است.

شرط استفاده از درگاه آنلاین مجامع برای سهامداران چیست؟ موضوعی که قجری در خصوص آن بیان کرد: سهامداران جهت حضور و مشارکت در مجامع الکترونیک نیاز به احزار شدن به صورت الکترونیک می‌باشند که این مهم از طریق ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام میسر است. اما برای سهامداران غیرسجامی نیز راه حل‌هایی مانند احراز هویت حضوری در حین برگزاری مجمع از طریق میز پذیرش ناشر در نظر گرفته شده است.

قجری در پاسخ به این پرسش که آیا در این دوره از برگزاری مجامع به شکل آنلاین مشکلات فنی هم دیده شد؟ گفت: طبیعتا در هر سیستمی که از زیرساخت‌های اینترتی و خدمات وابسته مانند پخش زنده استفاده بروز اختلال اجتناب ناپذیر است. اما در ۴ ماه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته با بروزرسانی زیرساخت‌ها در شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بیشترین نرخ رضایتمندی سهامداران را شاهد بوده ایم. در نهایت کارشناسان سامانه ۱۵۶۹ به عنوان مرکز تماس سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار آماده پاسخگویی به سهامداران بازار سرمایه هستند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده