تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۹
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۳۱۳۱۷۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

راه‏‏ نجات صنعت طلا چیست؟

‌می‌متالز - واگذاری معادن طلا به بخش خصوصی موضوعی است که طی سال‌های اخیر به صورت مداوم مطرح و تکذیب می‌شود،، اما باید توجه داشت که ماهیت سرمایه‌گذار برای معادن طلا موضوع مهمی نیست و هر شخص حقیقی و حقوقی که بتواند در چارچوب قانون و با کمترین آسیب به محیط‌زیست و با به کارگیری نیروی کار توانمند به بالاترین میزان بهره برداری از معادن طلای ایران برسد باید کار را به دست بگیرد و به معادن طلای کشور جانی دوباره ببخشد.

به گزارش می‌متالز، یک فعال معدنی گفت: صنعت طلا در دو بخش کارخانه و معدن و از همان ابتدای فرآیند‌های معدنی تمام چالش‌های مشابه با سایر معادن مواد معدنی را داراست.

در بخش کارخانه موضوع برق نیز همچون سایر صنایع معدنی از اهمیت خاصی برخوردار است که در فصل تابستان این موضوع جدی‌تر می‌شود.

صنعت طلا به نسبت صنایع فولاد و سیمان به میزان برق کمتری نیاز دارد و معمولا واحد‌های استحصال و تولید طلا در مقایسه با صنایع فولاد، مس و سیمان جزو کم مصرف‌ها به حساب می‌آید و به همین دلیل در این خصوص در فصل تابستان کمتر دچار مشکلات ناشی از قطع برق می‌شوند؛ بنابراین کارخانه‌های فرآوری طلا در کشور جزو کارخانه‌های کوچک مقیاس بوده و واحد‌هایی با حجم پایین و مصرف کم هستند و چالش‌های صنعت طلا به نسبت سایر صنایع در حوزه تامین برق و انرژی کمتر است.

اما از آنجا که فرآیند‌های کارخانه‌های طلا پیوسته بوده و در صورتی که با مشکل قطعی برق مواجه شوند بخش زیادی از مواد از بین می‌رود از این‌رو برق در صنعت طلا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به طور کلی کارخانه‌های فرآوری طلا چالش‌های عمومی صنایع معدنی را نیز دارند.

محمدرضا خالصی افزود: هر از چند گاهی بحث واگذاری معادن دولتی به بخش خصوصی به صورت شایعه مطرح می‌شود که بعد از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود، آمار دقیقی از معادنی که متعلق به دولت بوده و واگذار شده در دسترس ما نیست، چراکه تعداد انگشت شماری معادن طلا در اختیار دولت هستند و این تعداد معدن همچنان نیز متعلق به دولت هستند و اخیرا از بین واحد‌ها و کارخانه‌های فعال واگذاری به بخش خصوصی انجام نشده است، اما در خصوص محدوده‌های معدنی که دارای طلا هستند واگذاری‌ها در بخش خصوصی و دولتی امری طبیعی است که این محدوده‌ها واگذار شوند و اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند مالکیت این محدوده‌ها را به دست بگیرند و در چارچوب قانون عمل کنند که در این خصوص نیز طی روز‌های گذشته اخباری جز شایعه به گوش نرسیده و عملا واگذاری اتفاق نیفتاده است.

وی در ادامه عنوان کرد: واگذاری معادن و واگذاری کارخانه‌ها دو موضوع کاملا مجزا هستند و در صورت واگذاری تفاوتی ندارد که نیروی خارجی یا ایرانی کار را به دست بگیرند و باید در چارچوب قوانین نسبت به پرداخت مالیات و حقوق دولتی اقدام کنند و هر شخصی که بتواند بهتر و بهره ورتر کار را پیش ببرد و آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد کند و نیروی انسانی را به کار بگیرد و در عین حال بهره وری را بتواند حفظ کند، باید کار را در اختیار بگیرد و در این واگذاری‌ها نیروی داخلی و خارجی عملا فرقی با یکدیگر ندارد و پیشرفت کار مهم است. در بعضی از معادنی که به خارجی‌ها همچون چینی‌ها و روس‌ها واگذار شده است، روند کار به نوعی به شدت پیچیده و با کمترین میزان شفافیت پیش می‌رود. در واقع اطلاعات زیادی از نحوه کار خود در دسترس دیگران قرار نمی‌دهند و خود آن‌ها نیز اصرار عجیبی به عدم‌شفافیت دارند و این نیز می‌تواند به دلیل اختصاصی بودن روش‌های مورد استفاده این افراد در معادن ایرانی باشد. خالصی تاکید کرد: زمانی که صحبت از واگذاری معادن طلا به بخش خصوصی به میان می‌آید این بخش خصوصی هر کسی می‌تواند باشد و تا زمانی که از قوانین تبعیت کنند ایرانی و خارجی بودن فرد سرمایه‌گذار از اهمیت خاصی برخوردار نیست. تاکنون اطلاعات و اخبار رسمی از این واگذاری‌ها اعلام نشده است و می‌توان گفت بیان هر خبری در قالب شایعه مطرح می‌شود و در این صورت نمی‌توان در رابطه با مقایسه خارجی‌ها با ایرانی اظهارنظر کرد که کدام یک می‌توانند بهره وری بیشتری داشته باشند و میزان تولید را تا چه میزان افزایش دهند.

طلا و سایر کامودیتی‌ها مزیت مشخصی که دارند این است که بر اساس قیمت‌های جهانی در بازار‌های داخلی و خارجی معامله می‌شوند و این موضوع بسیار کمک می‌کند که برخلاف برخی از کنسانتره‌های آهن و سنگ‌آهن قیمت‌گذاری دستوری کمتر انجام شود و به دلیل قیمت جهانی قیمت‌گذاری دستوری در این نوع فلزات گرانبها همچون طلا پاسخگو نبوده و عملا امکان پذیر نیست. سایر فلزات به دلیل اینکه محصولات میانی آن‌ها نیز خرید و فروش می‌شود قیمت‌گذاری دستوری در آن‌ها تاثیرگذار است.

این فعال معدنی در ادامه گفت: دو مولفه در قیمت‌گذاری طلا تاثیر مستقیم دارد، در واقع نرخ ارز و قیمت جهانی طلا دو عامل موثر در قیمت‌گذاری طلا هستند. اگر قیمت جهانی طلا ثابت باشد و نرخ دلار در کشور افزایشی باشد قیمت داخلی طلا نیز روند صعودی به خود می‌گیرد و در صورتی که نرخ ارز ثابت باشد و قیمت جهانی طلا افزایشی باشد نیز قیمت داخلی طلا صعودی می‌شود. طلا به نوعی همبستگی و استقلال قیمت را همزمان باهم دارد و در عین حال که قیمت‌گذاری طلا به موارد بسیاری ازجمله دلار وابسته نیست، اما هر نوع تغییری در روند نرخ ارز روی قیمت داخلی طلا تاثیر می‌گذارد.

در روند‌های کوتاه‌مدت همچون سایر بخش‌های جهانی تخمین‌های دقیقی نمی‌توان زد، اما در موقعیت‌های طولانی‌مدت باتوجه به تجربه‌های پیشین مسیر قیمتی طلا، روند افزایشی بوده است و طی سالیان متوالی این رویه حفظ شده است.

وی افزود: ظرفیت تولید طلا در کشور طی سالیان آینده به شدت افزایش خواهد یافت. معادن نسبتا بزرگی که به صورت رسمی اکتشاف شده و، اما به مرحله استخراج نرسیده است. طلا به صورت گرم بر تن وجود دارد و کشف محدوده‌ای از طلا کمک بزرگی به اقتصاد کشور می‌کند و طی سال‌های آینده ظرفیت تولید طلا در کشور به صورت قابل‌توجهی رشد خواهد کرد و این اتفاق مثبتی است که در سایر صنایع همچون فولاد رقم خورده و در صنعت طلا نیز شاهد این اتفاق بزرگ خواهیم بود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده