تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۳۷
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۱۳۶۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سوپرایز بورس در راه است

‌می‌متالز - بورس تهران در انتهای روز سه شنبه هفته گذشته با انتشار غیررسمی خبر ابطال نرخ گاز صنایع مواجه شد. با این حال بی اعتمادی فعالان بازار سهام موجب شد تا در معاملات روز چهارشنبه واکنش مثبتی به این خبر شکل نگیرد و همچنان سهامداران چشم انتظار منابع رسمی باشند.

به گزارش می‌متالز، بازار سهام در روند معاملات روز چهارشنبه نیز شاهد ریزش بیشتر شاخص هم‌وزن به نسبت افت تراز شاخص کل بود. معاملات روز چهارشنبه در یک ساعت اول با رشد ۵ هزار واحدی شاخص کل همراه بود، اما از ساعت ۱۰ صبح بازار سهام با افزایش عرضه سهام شاهد افت تراز شاخص کل و هم وزن شد. در معاملات آخرین روز هفته گذشته شاخص کل بورس تهران ۴۰ صدم درصد و شاخص هم‌وزن ۵۰ صدم درصد افت تراز داشتند.

فرابورس ایران، اما با روند متفاوتی در شاخص‌های آماری خود همراه بود. شاخص کل و هم وزن فرابورس در نیم ساعت ابتدایی معاملات روز چهارشنبه افزایش تراز داشتند، اما ساعت ۹ و نیم با ریزش تراز مواجه شدند. تفاوت اصلی روند شاخص فرابورس و بورس تهران در عملکرد نماد‌های سبک فرابورس بود. شاخص هم وزن فرابورس در نیمه دوم معاملات افت تراز کمتری نسبت به رشد نیمه اول تجربه کرد و درحالی که شاخص کل فرابورس در تراز کمتری نسبت به تراز شروع روز قرار گرفته بود؛ شاخص هم وزن در تراز پایانی رشد تراز ۳۰ صدم درصدی را به ثبت رساند.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت تولید محصولات کامپیوتری با ۳۵ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت استخراج کانه‌های فلزی با ۲۰.۷ میلیارد تومان و صنعت محصولات غذایی با ۱۶.۸ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۵۸ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۵۷.۸ میلیارد تومان و صنعت سایر محصولات کانی فلزی با ۱۸.۶ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

روز چهارشنبه روند معاملات و خرید و فروش سهام به نحوی بود که میانگین سرانه فروش هر کد حقیقی به ۲۶.۳ میلیون تومان رسید. این درحالی است که متوسط سرانه خرید هر کد حقیقی در معاملات روز گذشته ۲۵.۴ میلیون بوده که نشان از کاهش شکاف در بین این دو معیار دارد.

نسبت نماد‌های مثبت و منفی نیز در معاملات چهارشنبه به نسبت روز سه شنبه تعدیل شد. درحالی که معاملات روز دوشنبه، بازاری ۴۱ درصد سبز پوش و ۵۹ درصد قرمز پوش ساخته بود؛ معاملات روز گذشته با قرمز پوشی ۶۱ درصدی نماد‌ها و رشد قیمت ۳۹ درصد مابقی، نقشه بازار مشابهی را به تصویر کشاند.

خروج جریان پول حقیقی نیز در معاملات چهارشنبه همچان ادامه داشت. بورس تهران که روز سه شنبه شاهد خروج ۵۵۵ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام و ورود ۱۳۹ میلیارد تومان پول به صندوق‌های درآمد ثابت بود؛ در معاملات چهارشنبه کاهش مالکیت ۱۰۳ میلیارد تومانی را تجربه کرد و ۴۵۷ میلیارد تومان پول حقیقی نیز به صندوق‌های درآمد ثابت وارد شد.

روند نوسانات روزانه شاخص کل نیز بیانگر کاهش تحرکات بازار تا تعیین و تکلیف دقیقی شرایط صنایع سنگین را دارد. در معاملات هفته گذشته بازار سهام با افت نوسان شاخص کل و هم وزن مواجه بود که بلاتکلیفی فعالان بازار سهام را نشان می‌دهد.

پیش بینی بورس شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ بازار سهام معاملات روز شنبه را همچنان هیجانی آغاز خواهد کرد و نیمه دوم بازار از هیجانات معاملات کاشته خواهد شد. به نظر می‌رسد چشم فعالان بازار سهام به سوی منابع رسمی است تا تکلیف نرخ گاز صنایع در سال جدید معلوم شود. ارزش معاملات خرد در انتهای معاملات هفته اخیر سطح ۴ همت را نیز از دست داد و خروج جریان پول حقیقی از سهام در کنار ورود پول به صندوق‌های سرمایه گذاری درآمدثابت نشان می‌دهد که رکود معاملاتی به سنگین‌ترین روز‌های خود رسیده است و شوک درمانی‌هایی همچون انتشار اخبار غیر رسمی نمی‌تواند اثر خاصی بر روند معاملات بگذارد.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بورس تهران معاملات امروز را با افزایش تقاضای سهام شرکت‌های صنایع سنگین و علل خصوص پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها آغاز کند. معاملات امروز احتمالا با ورود پول حقیقی به سهام و خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت به پایان برسد. از طرفی اعلام رسمی خبر ابطال مصوبه نرخ جدید گاز می‌تواند بازار سهام را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده