تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۲۴
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۳۱۴۰۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
محسن بازارنوی، معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران

مس در مسیر توسعه

می متالز - موضوع افزایش سرمایه برای شرکت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. توسعه، بخش‌ جدایی‌ناپذیر از روند رشد یک صنعت است و شرکت‌ها برای انجام پروژه‌های توسعه‌ای خود که در نهایت منجر به افزایش درآمد یا کاهش هزینه‌ها می‌شود باید به‌دنبال منابع مالی جدید باشند.
مس در مسیر توسعه

به گزارش می متالز، شرکت‌های بزرگ با طرح افزایش سرمایه در مجامع عمومی و فوق‌العاده خود این موضوع را به رای‎گیری می‌گذارند تا قسمتی از منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کنند. محل‌ تامین این افزایش سرمایه می‌تواند آورده نقدی شرکت، اندوخته و سود انباشته یا ترکیبی از این دو باشد. شرکت ملی صنایع مس ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در زمان‌های مشخصی اقدام به تامین مالی با این روش‎ها کرده است.

برهمگان پیداست که شرکت‌های سهامی عام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مانند شرکت ملی صنایع مس ایران هیچ‌گاه نباید و نمی‌توانند از اهداف توسعه‌ای خود دست بکشند. توسعه پایدار، به معنای توسعه مداوم شرکت با کمک صاحبان سهام، تسهیلات بانکی و نیز سایر منابع طبق یک برنامه مشخص است تا همواره منابع درآمدی شرکت روند افزایشی پیدا کرده و در عین حال افزایش هزینه‌ها منجر به نزولی شدن ترازهای مالی نشود. مسلما این امر به غلبه بر تورم موجود، رکود بخش ساخت و ساز و کاهش هزینه‌های تولید کمک قابل‌توجهی خواهد کرد. شرکت ملی صنایع مس نیز با توجه به قدمت، گستردگی و نوع تعهدی که در کشور دارد، توسعه پایدار را سرلوحه امور خود قرار داده است. این شرکت از سال 1385 وارد بورس شده و به‌طور دائم در حال توسعه پایدار بوده است. شرکت ملی صنایع مس در سال‌های گوناگون منابع مورد نیاز برای تامین مالی شرکت را از محل تسهیلات، منابع جاری و بخشی را نیز از محل افزایش سرمایه تامین کرده است.

 

مس در مسیر توسعه گام برمی‌دارد

مانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشور، شرکت ملی صنایع مس ایران نیز با توجه به نوع سهامداری و مسئولیتی که دارد، از قاعده توسعه مستثنی نیست و براساس برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی شرکت انجام شده، به‌طور مرتب موضوع افزایش سرمایه در دستور کار آن قرار دارد. در حال حاضر افزون بر 21 هزار میلیارد تومان پروژه در شرکت ملی صنایع مس تعریف شده که برخی از این پروژه‌ها مورد بازنگری قرار گرفته‌اند و برخی نیز در حال بازنگری هستند. این موضوع به معنای لزوم افزایش سرمایه‌ برای انجام پروژه‌هاست. این پروژه‌ها زمان بهره‌برداری نقش بسزایی در کاهش قیمت تمام شده، افزایش حجم تولید و میزان فروش دارند. به‌عنوان نمونه، در صورتی که پروژه شرکت ملی صنایع مس در دره‌زار به مرحله بهره‌برداری برسد، 150 هزار تن کنسانتره وارد مدار تولید می‌شود، در نتیجه حدود 200 میلیون دلار به‌میزان فروش شرکت مس اضافه خواهد کرد. محاسبات کلی نشان می‌دهد، کنسانتره (25 درصد) با مبلغ برآوردی 1250 دلار برای هر تن منجر به کسب مبلغ ذکر شده می‌شود. تا به حال حدود 7 هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌های توسعه‌ای هزینه شده و 14 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دیگر هم باید انجام شود تا بودجه‌ اجرای این پروژه‌ها به‌طور کامل تامین شود.

گفتنی است که افزایش سرمایه فعلی در شرایطی محقق شده که قبلا هزینه لازم برای توسعه انجام شده که در واقع بخشی از 7 هزار میلیارد تومان بوده است. در حال حاضر از محل سود انباشته شرکت، 1800 میلیارد تومان یعنی معادل 30 درصد سرمایه فعلی، برداشت می‌شود و در قالب سهام جایزه (افزایش سرمایه از محل انباشته) در اختیار سهام‌داران قرار می‌گیرد. این افزایش سرمایه از محل سودهای سنوات گذشته‌ای بوده که تقسیم نشده و در حساب انباشته نگهداری شده، اما منابع نقدی آن در پروژه‌ها صرف شده است.

براساس برنامه‌های آتی شرکت، از مبلغ 21 هزار میلیارد تومان سرمایه لازم برای تحقق پروژه‌ها، تاکنون 7 هزار میلیارد تامین شده و در 5 سال آینده به 14 هزار میلیارد دیگر نیاز است که از محل منابع شرکت، تسهیلات یا سهام‌داران (افزایش سرمایه و تقسیم سود کمتر) تامین خواهد شد. البته با توجه به دائمی بودن جریان توسعه در شرکت ملی صنایع مس ایران، به‌طور مرتب پروژه‌هایی در این شرکت تعریف خواهد شد و ارقام ذکر شده تنها مربوط به پروژه‌های فعلی است. چنانکه پیش‌تر نیز اشاره شد، پویایی یک مجموعه تولیدی منوط به توسعه پایدار آن است که دائما مورد پیگیری شرکت قرار گرفته است

عناوین برگزیده