تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۵
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۳۱۴۱۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نوسازی ماشین آلات، نیاز اساسی واحد‌های معدنی کردستان

‌می‌متالز - یکی از نیاز‌های واحد‌های معدنی کردستان نوسازی ماشین آلات پرکاربرد در این بخش است و این دغدغه را امروز معدنداران کردستانی با معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت در میان گذاشتند.

به گزارش می‌متالز، بخشی از مشکلات پیش روی صنایع معدنی در کل کشور یکسان است و یکی از این مسائل به وجود ماشین آلات با عمر زیاد، کاهش بهره وری و نیاز به خرید و واردات آن‌ها بر می‌گردد.

وزارت صمت اقداماتی در راستای واردات ماشین آلات مورد نیاز بخش معدن در دستور کار قرار داده است، ولی همچنان مسائلی در زمینه تامین ارز و مباحث گمرکی این موضوع وجود دارد.

تعدادی از مدیران واحد‌های معدنی و فعالان این حوزه در کردستان امروز چهارشنبه در سالن جلسات اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان نشستی با معاون امور معدن و صنایع معدنی وزیر صمت داشتند و در این نشست به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود پرداختند.

افزون بر مساله مربوط به ماشین آلات معدنی یکی دیگر از مشکلات واحد‌های معدنی استان مباحث مربوط به مواد ناریه (شامل بسته‌های تخریب، باروت، چاشنی ها، دینامیت و ... برای انفجار به منظور استخراج مواد معدنی) است. بیشتر معادن کردستان نیاز به انفجار دارند و اگر مواد ناریه آن‌ها به اندازه کافی تامین نشود فعالیت این معادن دچار اختلال می‌شود.

از دیگر مباحث مطرح شده مربوط به انتقال گردش مالی این واحد‌ها به بانک‌های استان بود که مدیر کارخانه سیمان کردستان در این رابطه اظهار کرد: نیاز به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات داریم و تاکنون بانک‌های استان توانایی پرداخت آن را به نداشتند و اگر شرایط بدین گونه پیش رود مجبور هستیم حساب شرکت را به تهران انتقال دهیم.

مدیر یکی دیگر از واحد‌های معدنی استان هم بیان کرد: در بخش دلبران قروه منطقه‌ای وجود دارد که مردم محلی بدون داشتن مجوز اقدام به برداشت مواد معدنی می‌کنند لذا درخواست داریم این پهنه به این شرکت واگذار شود.

مرتضی پور با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود سالانه ۲۰۰ هزار تن کانسنگ (سنگ معدن) منگنز برای واحد‌های مورد نیاز به این ماده معدنی در سطح کشور تولید شود، اضافه کرد: شرکت متعهد شده است در فاز نخست برای ۴۰۰ نفر اشتغالزایی کند و بکارگیری مردم محلی منطقه را هم در اولویت قرار می‌دهد.

از دیگر مشکلات مطرح شده واحد‌های معدنی شامل مسائل مربوط به تامین سوخت و انرژی و مخالفت‌های منابع طبیعی برای توسعه سینه کار در معادن استان بود.

گسترش صنایع فولاد در آینده امکانپذیر نیست

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست در پاسخ به دغدغه‌های فعالان معدنی کردستان در سنندج اظهار کرد: اگر صنایع هایتک (پیشرفته) استان تقاضای تامین اعتبار دارند می‌توانند از طریق صندوق سهام برای دریافت آن اقدام کنند.

رضا محتشمی پور در زمینه حقوق دولتی معادن هم بیان کرد: ضریب حقوق دولتی معادن از سال ۱۳۹۸ تاکنون تغییری نداشته است و برای برطرف کردن ایرادات موجود در ساختار این ضرایب، افزون بر ۵۰ درصد جلسات شورای عالی معادن را به ساماندهی این مبحث اختصاص داده ایم.

وی ادامه داد: نگاه درآمدی به حقوق دولتی معادن نداریم و این مهم تکلیفی قانونی است که باید واحد‌های معدنی مشمول اقدام به پرداخت مبلغ تعیین شده کنند.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: به دلایلی هم، چون کنترل نکردن میزان انرژی در کشور، مصرف آن در حال افزایش است و بخش زیادی از بار تامین آن هم بر دوش صنایع افتاده است.

محتشمی پور ادامه داد: بیشتر افتتاحیه‌های بخش وزارت صمت در این مدت مربوط به انرژی و ایجاد نیروگاه‌ها در شهرک‌ها و واحد‌های صنعتی بوده است.

وی اضافه کرد: با این شرایط توسعه صنایع انرژی بر دیگر هم، چون گذشته توجیه ندارد بنابراین در آینده نمی‌توان صنایع فولاد را گسترش داد.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اولویت این وزارتخانه حفظ صنایع موجود است، گفت: در حوزه مسائل مربوط به مواد ناریه مشکلات استان به ما منعکس شود آن را پیگیری خواهیم کرد.

محتشمی پوربیان کرد: امکان واگذاری محدوده معدنی توسط هیچ مسئول کشوری و استانی به هیچ فرد و شخصی وجود ندارد و این محدوده‌ها طبق قانون باید از طریق مزایده واگذار شوند.

وی اعلام کرد: افزون بر ۷۰ درصد پرونده‌های حقوقی در وزارت صمت مربوط به حوزه معدن است و می‌طلبد در راستای ارائه آموزش‌های تخصصی به قضات اقداماتی انجام شود.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید تلاش شود دستگاه‌های نظارتی غیرمتخصص در حوزه معدن کمتر در ارتباط با مسائل این بخش نظر دهند چراکه بیان مسائل حوزه معدن در صلاحیت هر دستگاه غیرمتخصصی نیست و فقط ادارات صمت باید در این زمینه اظهار نظر کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه ۱۷ طرح و برنامه برای ایجاد زنجیره فولاد در استان تعریف شده است، اظهار کرد: در حال حاضر در این حوزه پنج پروژه دارای ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند.

بختیار خلیقی با اشاره به اینکه در راستای اجرای زنجیره فولاد محدوده‌های معدنی به شرکت‌هایی هم، چون میدکو واگذار شده است، افزود: گام‌های جدی و موثری برای سرمایه گذاری در حوزه معدن استان برداشته شده و در آینده شاهد فرآوری و اشتغالزایی مطلوبی در این بخش خواهیم بود.

وی بیان کرد: بار‌ها تاکید شده واحد‌های صنعتی و معدنی مستقر در کردستان باید نسبت به انتقال حساب‌های بانکی خود به بانک‌های استان اقدام کنند در غیر این صورت از دریافت هر گونه خدمتی محروم خواهند شد.

در این جلسه بیان شد: بر اساس مصوبه هیات وزیران شرکت‌های مادر تخصصی باید ۱۵ درصد سرمایه گذاری‌های جدید خود را در استان محل استقرار واحدهایشان انجام دهند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کردستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده