تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۵۰
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۳۱۵۶۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به «می متالز»:

به دنبال قرارداد‌های بلندمدت با گینه هستیم

‌می‌متالز - «محمدرضا موثقی نیا» رییس هیات عامل ایمیدرو روز دوشنبه ۰۶ شهریورماه ۱۴۰۲ در حاشیه بازدید از غرفه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در نمایشگاه "روایت خدمت" که به مناسبت هفته دولت برگزار شده است؛ با اشاره به قرارداد معدنی بوکسیت بین ایران و گینه، بیان کرد: مکانی که به ایران واگذار شده فاصله‌ای بالغ بر ۳۵۰ کیلومتر تا بندر دارد، که این موضوع خود آن معادن را از توجیه اقتصادی خارج می‌کند، زیرا هزینه حمل بالا خواهد بود. ما به دنبال آن هستیم که یا مکان این معادن در گینه را تغییر دهیم یا به نوعی این موضوع را حل کرده یا حتی قرارداد‌های بلندمدت با گینه داشته تا تامین بوکسیت برای کارخانه‌های آلومینیوم صورت بگیرد.

به گزارش می‌متالز، «محمدرضا موثقی نیا» رییس هیات عامل ایمیدرو در حاشیه نمایشگاه «دستاورد‌های دولت سیزدهم» و تبیین دستاورد‌های دو ساله دولت در نمایشگاه بین المللی تهران، اظهار کرد: امروز معدن در کشور ما بسیار ناشناخته است. برای اثبات این موضوع خوب است این بخش را با نفت مقایسه کرد که امروز در همه محافل مطرح است که معدن قرار است جای نفت را در اقتصاد کشور بگیرد. اما از بسیاری از مردم جامعه اگر درباره نفت سوال بپرسید، بدون شک ۷ الی ۸ جمله درباره نفت صحبت می‌کنند، اما اگر درباره معدن سوال بپرسید شاید ۹۰ درصد مردم در حد یک جمله هم درباره معدن صحبت نمی‌کنند. این موضوعی است که رسالت خبرنگاران را سنگین می‌کند. وظیفه خبرنگاران آن است که معدن را در سطح کشور چه در سطح مردم و چه مسوولان، تبلیغ کنند. البته ما نیز در این موضوع سهیم هستیم. انتظار ما این است که خبرنگاران خودجوش معدن را به مردم ایران بشناسانند.

وی درباره تامین انرژی و ساخت نیروگاه، بیان کرد: ما در موضوع انرژی با توجه به سیاست‌ها و محدودیت‌ها به ویژه در موضوع برق که طی سال‌های گذشته به ویژه در ۳ سال اخیر اعمال شد، در بسیاری از صنایع با مشکل مواجه شدیم. یعنی تولیدات ما به طور محسوس کاهش پیدا کرد. در صنایع بزرگ ما، کاهش تولید به طور مستقیم کاهش درآمد را به همراه دارد و بخشی از آن شامل کاهش درآمد ارزی می‌شود. به ناچار ما در صمت به ویژه در دولت جدید به این تدبیر فکر کردیم که صنایع بزرگ را تا حد امکان از شبکه سراسری برق مستقل کنیم. اتفاقی که رخ داده، تا به امروز ۶۰۰ مگاوات در صنایع، نیروگاه افتتاح شده است و فکر می‌کنم تا سال آینده همین زمان حدود ۱۴۰۰ مگاوات دیگر را به مدار خواهیم آورد.

موثقی نیا، بیان کرد: توافق نامه ۱۰ هزار مگاواتی با وزارت نیرو داریم که طی یک برنامه زمان دار این میزان برق را در صنایع بزرگ خود افتتاح کنیم. این موضوع برنامه شده و هر کدام در زمان مقرر به بهره برداری می‌رسد. بر این اساس ما تا سال آینده همین زمان مجموعا باید به ۲ هزار مگاوات برق دست پیدا کنیم.

وی همچنین با اشاره به حوزه آب نیز افزود: در این حوزه نیز مشکلات بسیاری را در صنایع داشته و داریم و به همین دلیل چند پروژه بزرگ را آغاز کرده ایم. ما امروز به چادرملو و گل گهر از خلیج فارس آب رسانده ایم. به زودی و تا پایان امسال از دریای عمان آب را به زاهدان و زابل خواهیم رساند که در این پروژه بیشتر نقش ملی ایفا می‌کنیم و بخشی از این آب به مصرف شرب می‌رسد. همچنین خط دیگری در دست انجام است که پیش بینی‌ها بر آن است که حدود ۹ تا ۱۰ ماه آینده آب را به اصفهان و پالایشگاه اصفهان، ذوب آهن و فولاد مبارکه برسانیم. این موارد طرح‌های ملی است که برای شرکت‌های ما بیشتر نقش ملی و مردمی دارد که صنایع نیز از آن بهره‌مند خواهند شد.

به دنبال قرارداد‌های بلندمدت با گینه هستیم

رییس هیات عامل ایمیدرو بیان کرد: در ایمیدرو در تلاش هستیم تا کل نیاز صنایع بزرگ و معادن را تجمیع کنیم. به ویژه با شرکت راه آهن پیگیری‌هایی انجام داده و تفاهم نامه و زمانبندی برای حل مشکل حمل و نقل داشته باشیم. می‌دانید که حجم باری که از معادن به سمت صنایع جا به جا می‌شود بسیار زیاد بوده و شاید برخی خطوط ریلی ما پاسخگوی این حجم نباشد. این موضوع به زودی به صورت برنامه خواهد شد و درباره آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

موثقی نیا در ادامه درباره فناوری‌های نوین و برنامه‌های ایمیدرو در این زمینه، اظهار کرد: بدون شک دنبال این موضوع هستیم. در حوزه عناصر نادر خاکی برنامه‌ای با نهاد ریاست جمهوری داریم تا این عناصر را به یک طرح اجرایی تبدیل کنیم که ارزش افزوده بخش معدن را به سرعت ارتقا دهیم. هوشمندسازی در معادن و صنایع معدنی از دیگر مباحثی است که در دست اجرا داریم و برنامه شده است و در سال‌های آتی نتایج آن را همه مردم شاهد خواهند بود.

رییس هیات عامل ایمیدرو درباره واردات ماشین آلات معدنی، افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته در زمینه ساخت ماشین آلات معدنی سنگین فعالیت قابل توجهی در کشور نداشتیم. از سویی دیگر واردات ماشین آلات سنگین نیز به دلیل مسائل بین المللی و سیاسی با مشکلات خاص خود مواجه است به همین دلیل این موضوع را به طور جدی در دستور کار بخش‌های مربوطه در ایمیدرو قرار داده ایم که ماشین آلات سنگینی که تا به امروز ساخته نشده و امکان واردات آن را نداریم وارد مرحله بومی سازی شود. نتایج خوبی حاصل شده و برای اولین بار یک دامپتراک ۶۰ تنی را توسط یک شرکت خصوصی بومی سازی کرده ایم. قدم بعدی ما ارتقای آن به ۱۰۰ تن است و به طور کلی ساخت ماشین آلات معدنی و قطعات زیرمجموعه آن از برنامه‌های ما است.

موثقی نیا در پاسخ به «می متالز» درباره تامین بوکسیت و پروژه گینه و همچنین تامین مالی پروژه ها، اظهار کرد: در بحث معدن گینه باید به سابقه بیش از ۲۵ ساله آن اشاره داشت. در واقع تفاهم نامه‌ای که بین دولت ایران و گینه منعقد شده، یک پهنه بزرگی از معادن بوکسیت گینه را در اختیار ایران قرار دادند. در این مدت اقداماتی انجام گرفته، اما تا رسیدن به زمان بهره برداری معادن فاصله زیادی داریم و شاید علت آن مکان یابی باشد که نیازمند اصلاح است. یعنی مکانی که به ایران واگذار شده فاصله‌ای بالغ بر ۳۵۰ کیلومتر تا بندر دارد، که این موضوع خود آن معادن را از توجیه اقتصادی خارج می‌کند، زیرا هزینه حمل بالا خواهد بود. ما به دنبال آن هستیم که یا مکان این معادن در گینه را تغییر دهیم یا به نوعی این موضوع را حل کرده یا حتی قرارداد‌های بلندمدت با گینه داشته تا تامین بوکسیت برای کارخانه‌های آلومینیوم صورت بگیرد. در بحث تامین مالی ارزی نیز ما مانند باقی دستگاه‌های دولت با مشکل همراه هستیم، اما نقطه قوت ایمیدرو آن است که، چون صادرات محصول داریم به ویژه در حوزه مس و فولاد، با هماهنگی سازمان‌های مربوطه به ویژه بانک مرکزی، بخش‌هایی از این درآمد را مجوز داریم که صرف تامین ارز برای پروژه‌های توسعه‌ای داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به تحقیق و تفحص مجلس از ایمیدرو بیان کرد: در این زمینه با تیم تحقیق و تفحصی که در ایمیدرو مستقر هستند که مسوول آن دکتر تقی پور هستند، جلسات متعددی داشته و ظرف ۲ ماه آینده گزارش نهایی به مجلس ارائه می‌شود.

موثقی نیا در پایان با اشاره به بحث اکتشافات افزود: اقدام خوبی به عنوان مقدمه اکتشاف در سازمان زمین شناسی شکل گرفته است و نزدیک به ۳۷ هزار کیلومتر مربع را در نقشه‌های ۱/۵۰ هزارم آن را رونمایی کرده و اولین استان خراسان جنوبی است و کار در استان‌های دیگر از جمله کردستان ادامه دار خواهد شد. ما در تلاش هستیم با مجوز از مراجع قانونی حتی بخش خصوصی را وارد کار اکتشاف کنیم.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده